Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skaffa getter till torpet funderingar och frågor.  (läst 3640 gånger)

aktagrottman

  • Inlägg: 97
    • Småland
Skaffa getter till torpet funderingar och frågor.
« skrivet: 27 nov-16 kl 18:29 »
Hej, är det möjligt att hålla getter på en villa/torp trädgård?
Arealmässigt skulle hägnet bli ca 30 kvm.

Är det möjligt eller är det bara en dum tanke?
Skulle vilja ha dvärggetter för mjölk.

Så en två st kanske och en bock då.
Skulle kunna fungera?

Eller bör jag tänka om.
Förändra, förbättra, förminska och tänk om tänk om det är så enkelt.
Om guld var vatten, guldvatten.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Skaffa getter till torpet funderingar och frågor.
« Svar #1 skrivet: 27 nov-16 kl 18:49 »
Det är klart att det går. Men då får man ju själv släpa dit allt foder, dessutom blir det ju problem med parasiter, om de ständigt går på samma område

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Skaffa getter till torpet funderingar och frågor.
« Svar #2 skrivet: 27 nov-16 kl 19:50 »
Tre getter på 30 kvadratmeter? Du måste skämta??  ;D
Eller menar du 300 kvadratmeter? Det tycker jag också är för lite, men 3000kvadratmeter duger.
Själva ligghallen på vintern kan vara 30 kvadratmeter.

Dvärggetter är inte heller den ras man väljer om man vill ha mjölk.

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Skaffa getter till torpet funderingar och frågor.
« Svar #3 skrivet: 27 nov-16 kl 20:05 »
Ursäkta mitt ovårdade språk. Det går bra med 30m3 några månader på vintern. Övrig tid måste de ha tillgång till friskt bete. Mvh
« Senast ändrad: 28 nov-16 kl 19:37 av Jakobn »

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Skaffa getter till torpet funderingar och frågor.
« Svar #4 skrivet: 27 nov-16 kl 21:09 »
Det borde kunna gå, om ni har möjlighet att ha dem på annan plats och lägga på ny sand, mm kanske en gång i halvåret och om man håller dem såpass tama att man kan gå ut med dem och kan låna en hage av någon som är litet större, osv.

Men, det är svårt om ni bara har den ytan då det som sagt fort blir äckligt därinne och det tar minst ett år innan parasiter, mm försvinner hyggligt från en liten yta.

Det kommer att se ut mer som en upptrampad leråker där med torkad lera i ställetför gräs redan efter några månader om de alltid går där.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

aktagrottman

  • Inlägg: 97
    • Småland
SV: Skaffa getter till torpet funderingar och frågor.
« Svar #5 skrivet: 27 nov-16 kl 23:22 »
Tror dock inte att det är olagligt...

http://webbutiken.jordbruksverket.se/sv/artiklar/djur-och-veterinarfragor/trycksaker-9/djurskyddsbestammelser/djurskyddsbestammelser-far-och-get.html

Hade aldrig tänkt hålla dom på 30 kvm.
Dom hade haft ständig tillgång till 30 kvm.

Men fått tillgång till 1500 kvm när vi är hemma med dessa.
Men jag lägger ner hela denna tanken. Inser att för att kunna hålla getter på ett hyggligt vis måste man antingen kunna växla beten, eller ha tillgång till större ytor.

Skall ta kontakt med markägaren bredvid och försöka förhandla till mig en bit istället.
Förändra, förbättra, förminska och tänk om tänk om det är så enkelt.
Om guld var vatten, guldvatten.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Skaffa getter till torpet funderingar och frågor.
« Svar #6 skrivet: 28 nov-16 kl 18:12 »
Tror det är tekniskt möjligt, men jag skulle nog rekommendera om ni kan låna i allafall något hektar eller så nära det går.
Då blir det lättare att hålla rent där.

Men det går på en liten yta om man ständigt lägger på nytt strö så att man får ett slags djupströbädd, men den behöver då stå torr någon månad när man tömmer den och det blir ohyggligt mycket material som skall bort...

För visso kan man hålla enstaka extra tama exemplar som husgetter ungefär som en hund, men det är ganska bökigt då de ändå behöver en riktig fålla, mm vintertid.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Skaffa getter till torpet funderingar och frågor.
« Svar #7 skrivet: 10 jan-17 kl 12:34 »
Välkommen till getgänget!  :)  Ni som har gott minne eller är duktiga på att leta efte trådar:  Visst var det en forummedlem som gjorde nöjesfält för getter i sin lilla trädgård?

  Om du verkligen vill ha några getter i trädgården, så försök ha många goda grannar!  Några som kan byta av dig med skötseln när du är sjuk eller måste resa bort, några som uppskattar att regelbundet hämta gödsel till sina täppor, och någon eller några som vill ha slyröjt på tomten, eller kan leverera hö/gräs.

  Att rumsrenträna en get är inte mycket svårare än att träna en hund, men geten måste gå på dass oftare.  Och kan ibland ha en hel hög med egna idéer om hur livet ska levas!

  En get och en bock, det blir killingar!  Som du måste ha en plan för, innan du skaffar den första!

  Och så vill jag än en gång påminna om våra svenska getraser!  Både utrotningshotade och mera talrika.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

273 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser