Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hornens "utveckling"  (läst 2527 gånger)

finntorparn

  • Inlägg: 18
Hornens "utveckling"
« skrivet: 28 okt-16 kl 17:11 »
Eftersom det här med behornade djur är nytt för mig så har jag en fråga. Hornen på vår lilla bock (5 månader gammal) växer fint och börjar nu bli bredare i "basen". Den nya utväxten känns frisk, hård och stark. Men längre upp, den äldre och smalare delen av hornet, så är hornet skörare och det lossar små torra flagor och bitar. På vissa ställen har det lossnat mera och det har bildats avlånga skåror längsmed hornet.

Ska det vara så här? Är det naturligt att det lossar bitar från hornen? Eller kan det bero på bristfällig näring?

Jag vet att vår bock hade en tuff start i livet då mamman dog vid förlossningen, och han fick bristfällig mat under de första månaderna. Han var benig och pinnsmal då han kom till oss. Men nu borde näringsintaget vara i skick, och annars växer han och mår kanon. 

Tacksam för svar!
Hälsn, nybörjare

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Hornens "utveckling"
« Svar #1 skrivet: 30 okt-16 kl 18:00 »
Att hornen på en bockkilling är lite "fnasiga" längst upp är inte ovanligt, och inget tecken på att något skulle vara fel.

Visst hänger hornens tillväxt och skick i viss mån på hur djuren mår, speciellt när de är små, men tänk på att hornen växer inifrån och ut. Vill du veta hur det står till med ett djur just nu - tittar du nere vid hornbaserna på huvudet.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Hornens "utveckling"
« Svar #2 skrivet: 30 okt-16 kl 20:40 »
Haft någon tacka ibland som haft avrundade hornspetsar men starka och fina horn sedan, så kan vara det som sagt¨.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hornens "utveckling"
« Svar #3 skrivet: 10 jan-17 kl 12:20 »
Välkommen hit!  :)

  Lättare att ha en åsikt om vi kan få se ett foto.  Hornen på djur som inte fäller hornen utgör en komprimerad "dagbok" över hur djuret har mått då när de olika delarna av hornet växte ut.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

540 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser