Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Plötsligt mindre med mjölk  (läst 2334 gånger)

flonkus

  • Inlägg: 15
    • Värmland
Plötsligt mindre med mjölk
« skrivet: 26 feb-16 kl 12:05 »
Hej jag har nu sedan 10 dagar mjölkat ur en get som fick dödfödda killingar, hon har haft runt 1.5 liter varje dag (första mjölkningen runt 1 liter). I dag helt plötsligt fick jag inte mer än 3 dl mjölk på första mjölkningen. Vad kan sådant bero på? har 2 andra getter med varsin killing, kan de stjäla mjölk från den geten? dock har deras mammor fullt tillräckligt med mjölk. Mjölkar för hand.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Plötsligt mindre med mjölk
« Svar #1 skrivet: 27 feb-16 kl 07:21 »
Alla getterna går alltså tillsammans, och även killingarna? Då är det fullt möjligt att killingarna varit och tjuvtuttat på din mjölkget, t o m vanligt :) !
Sen kan det finnas jobbigare förklaringar; mjölkproduktionen brukar sjunka när en get är sjuk eller inte mår bra på något vis. Så äter hon och dricker som hon ska? Idisslar, kissar och bajsar? Ser blödningen efter killningen normal ut? Feber? Verkar hon pigg i övrigt?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

flonkus

  • Inlägg: 15
    • Värmland
SV: Plötsligt mindre med mjölk
« Svar #2 skrivet: 29 feb-16 kl 20:08 »
Tack för svar "skräptanten" jo då allt annat är normalt förutom att jag tog ett prov som min granne hade kvar sen hon hade kor, å det visade sig att hon har juverinflammation, kunde även märka det på att mjölken knappt rann igenom silen. Så nu gör jag det jag kan å fått tips till för att åtgärda det, mjölka mycket ofta ur henne. Tack för dina svar.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Plötsligt mindre med mjölk
« Svar #3 skrivet: 06 mar-16 kl 20:54 »
Och hur har det funkat?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

276 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser