Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan man mildra smaken på getmjölk?  (läst 6468 gånger)

GME

  • Inlägg: 48
Kan man mildra smaken på getmjölk?
« skrivet: 22 dec-15 kl 12:19 »
Jag är inte där än, men vill byta min bostadsrätt norr om Stockholm mot en mycket liten gård med hundpensionat och hög grad av självhushållning.
Jag planerar och drömmer, i hopp om att det kan bli min verklighet snart.
Det skulle vara kul att slippa köpa mjölk. Jag kan tänka mig en get. Den kan hänga med när jag går ut med hundarna! Får man i övrigt ha en get uppbunden i löplina??
Det största problemet för mig är nog den speciella smaken på getmjölk.
Går det att påverka smaken? Spelar det någon roll vilken ras det är eller vad den får för foder?

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Kan man mildra smaken på getmjölk?
« Svar #1 skrivet: 22 dec-15 kl 12:58 »
Många säger att mjölken från dvärggetter smakar mycket bättre än från andra getter. Anledningen ska var att dvärgarna har högre fetthalt och det är främst den som ger en "rundare" smak.
Jämför fetthalten i ko vs. getmjölk.

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Kan man mildra smaken på getmjölk?
« Svar #2 skrivet: 22 dec-15 kl 16:06 »
Har du smakat getmjök? Färsk getmjölk med god hygien smakar ungefär som komjölk, lite sötare och lite godare. Vällagrad getost smakar inte heller get, det är först och främst när hygienen brister som kan få en stark getsmak. Det säger åtminstone min ringa erfarenhet.
Vad tänkte du ha mjölken till? Olika produkter har olika tendens att plocka fram getsmaken.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Kan man mildra smaken på getmjölk?
« Svar #3 skrivet: 22 dec-15 kl 17:19 »
Det är mycket jobb med mjölk.  Mycket enklare att åka till affären varje vecka!

  Smaken beror på en rad olika faktorer, bl a avel och hygien.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

GME

  • Inlägg: 48
SV: Kan man mildra smaken på getmjölk?
« Svar #4 skrivet: 22 dec-15 kl 20:17 »
Många säger att mjölken från dvärggetter smakar mycket bättre än från andra getter. Anledningen ska var att dvärgarna har högre fetthalt och det är främst den som ger en "rundare" smak.
Jämför fetthalten i ko vs. getmjölk.

Tack Karlsdotter! Det kan jag tänka mig. Och dvärggetter är ju liksom gulligare att ha...

GME

  • Inlägg: 48
SV: Kan man mildra smaken på getmjölk?
« Svar #5 skrivet: 22 dec-15 kl 20:20 »
Har du smakat getmjök? Färsk getmjölk med god hygien smakar ungefär som komjölk, lite sötare och lite godare. Vällagrad getost smakar inte heller get, det är först och främst när hygienen brister som kan få en stark getsmak. Det säger åtminstone min ringa erfarenhet.
Vad tänkte du ha mjölken till? Olika produkter har olika tendens att plocka fram getsmaken.

Ja, jag har smakat getmjölk och getost. Och ost på blandat getmjölk och komjölk.
OK, det kan vara så att mycket hänger på hygienen.
Jag tänkte främst dricka mjölken färsk och ha den till gröt och i diverse matlagning.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Kan man mildra smaken på getmjölk?
« Svar #6 skrivet: 23 dec-15 kl 08:30 »
För närvarande dricker jag kaffe. Med getmjölk i. Smakar....tja, som vanligt ;) . All mjölk har sin egen smakkaraktär, det är bara att vi modärna svennar är vana vid att mjölk det är komjölk, det. (Har du tänkt på att det inte ens står på paketen med köpemjölk vad den kommer från för djur?)

Håller med Jakobn, om en sköter hygienen och geten är frisk i juvret och inte får alltför konstig utfodring - är färsk getmjölk mycket mild i smaken. Förstås finns det individuella skillnader i smak mellan olika getters mjölk, i viss mån beroende på avel. Vissa linjer av svensk lantras är avlade på getsmakande mjölk, eftersom deras ägare ofta gör ost, och därmed vill kunderna att osten ska ha en tydlig getkaraktär.
Dvärggetsmjölk har jag aldrig smakat, så det kan jag inte uttala mig om, men däremot vill jag påpeka angående att de skulle vara så himla små och söta; det är inte så att "normalstora" getter, allmogegetter eller lantras, är bautastora och snittar på 500 kg. Vanlig vikt på vuxen get är mellan 40 och 60 kg ungefär :) .

Välkommen till gettavlorna, förresten!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

TL

  • Inlägg: 876
    • Östergötland
SV: Kan man mildra smaken på getmjölk?
« Svar #7 skrivet: 23 dec-15 kl 11:28 »
Hej!

Med risk för påhopp ;) Jag har inte hittat någestans
där en kan köpa Getmjölk. Men igår hitta jat på citygross
19,80 litern troligtvis tysk  Andechser stod de på paket.
 Ni som kan köpa svensk getmjölk vad kostar den?
Eko mjölk va de 3,2 i fetthalt och mkt god flickans omdömme
supergod, kan vi bara köpa den i fortsättningen ;D
Mvh Thomas
lev väl
Livet e hårt grymt orättvist.
Men en kan göra skillnad.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Kan man mildra smaken på getmjölk?
« Svar #8 skrivet: 23 dec-15 kl 16:30 »
Jag kan tänka mig en get. Den kan hänga med när jag går ut med hundarna! Får man i övrigt ha en get uppbunden i löplina??

Getter är lantbruksdjur som lever i flock. Det är inte som hundar som hittar sin flock hos människan och bor inne hos människan på natten. Såvida du inte ska ha din get i sovrummet på natten måste du köpa en getkompis åt den ifall du inte vill ha en olycklig get. En olycklig get ger nog inte så mycket mjölk. Dessutom måste geten får killingar för att den ska producera mjölk, men en killing är inte mycket till sällskap heller men är ju bättre än att va själv.

Nej, att binda upp en get i lina är ingen bra idé eftersom de inte vill stå på en gräsmatta som en hund. Getter är betesdjur och man får bra med EU-stöd om man har några getter i norrland. Men du ville ju bo i skåne..

TL

  • Inlägg: 876
    • Östergötland
SV: Kan man mildra smaken på getmjölk?
« Svar #9 skrivet: 23 dec-15 kl 16:44 »
 Hej o förlåt :-[ o:)

29,80 va priset på getmjölken ???

Mvh Thomas
lev väl
Livet e hårt grymt orättvist.
Men en kan göra skillnad.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Kan man mildra smaken på getmjölk?
« Svar #10 skrivet: 24 dec-15 kl 00:23 »
Getter är ... inte som hundar som hittar sin flock hos människan och bor inne hos människan på natten.
Jo, faktiskt.  Om geten är van vid folk från födseln kan man visst ha den inne nästan som en hund.  Men de måste gå ut oftare, och kan inte läras att apportera.  Men väl att bli rumsrena, gå i koppel med mera.  Den som har en getflock vet att det går lätt att bli medlem, till och med chef, i en getflock, men det är svårare att smita ifrån sitt ledaruppdrag och gå och göra annat.  Det är då geten behöver sällskap.

  Får är mycket mera beroende av artfränder.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Kan man mildra smaken på getmjölk?
« Svar #11 skrivet: 24 dec-15 kl 08:45 »
Getter (...) är inte som hundar som hittar sin flock hos människan (...)  Dessutom måste geten får killingar för att den ska producera mjölk, men en killing är inte mycket till sällskap heller men är ju bättre än att va själv.


Alla som haft flaskkillingar vet hur tama de blir. Sådana killingar knyter an mycket lätt till sin människofamilj och även till andra djur som finns i familjen. Där måste en tänka sig för hur en vill ha det  :).

En get med egen killing är en naturlig start när en vill bygga upp en liten getflock. 

macker

  • Moderator
  • Inlägg: 146
    • Skåne
SV: Kan man mildra smaken på getmjölk?
« Svar #12 skrivet: 25 dec-15 kl 19:57 »
Dalspira levererar konsumtionsgetmjölk till stora delar av Sverige....så man behöver inte köpa importerad ;)

Annars tycker jag att färsk getmjölk är himla gott och att getsmaken utvecklas efter några dagar

GME

  • Inlägg: 48
SV: Kan man mildra smaken på getmjölk?
« Svar #13 skrivet: 27 dec-15 kl 13:00 »
Hej! Jag vill bara tacka så mycket igen för alla svar.
Jag fick en ny idé av er, tack! Det är fullt tänkbart att jag kommer att ha några dvärggetter - när jag nu lyckas göra min dröm verklig.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Kan man mildra smaken på getmjölk?
« Svar #14 skrivet: 27 dec-15 kl 18:44 »
Planerar du att handmjölka är det extra viktigt att du kollar spenarna på de getter du vill köpa. Jag har inte haft dvärggetter men getter med små spenar är påfrestande för händerna att mjölka. Köper du killingar så be att få kolla mammornas spenar. Lycka till :)!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Kan man mildra smaken på getmjölk?
« Svar #15 skrivet: 28 dec-15 kl 00:30 »
Även lantrasgetter kan ha mycket små spenar.  Då får man mjölka med tummen och pekfingret, vilket är  ansträngande, även om geten är lättmjölkad.  Mycket stora spenar är också påfrestande för den mjölkande handen.

Med risk för påhopp ;)  ...
Jag hoppas att du inte erhöll några sådana här hos oss!  Välkommen till getgänget du också!  :)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

TL

  • Inlägg: 876
    • Östergötland
SV: Kan man mildra smaken på getmjölk?
« Svar #16 skrivet: 28 dec-15 kl 01:41 »
hej!

Inte fick ja de. Men fick ej svar på vad svensk getmjölk
kostar och om de finns att köpa? Har kikat runt här
o inte sett ngt ännu.
Mvh Thomas

ps: tack för välkomnandet :D
lev väl
Livet e hårt grymt orättvist.
Men en kan göra skillnad.

GME

  • Inlägg: 48
SV: Kan man mildra smaken på getmjölk?
« Svar #17 skrivet: 28 dec-15 kl 09:08 »
Även lantrasgetter kan ha mycket små spenar.  Då får man mjölka med tummen och pekfingret, vilket är  ansträngande, även om geten är lättmjölkad.  Mycket stora spenar är också påfrestande för den mjölkande handen.
Jag hoppas att du inte erhöll några sådana här hos oss!  Välkommen till getgänget du också!  :)

Tack Sussilo och tack Trollmor! BRA tips, särskilt för mig som är van vid kossornas numera oftast lagom stora och jämnstora spenar. En viktig sak i aveln, särskilt nu med robotmjölkningen...

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Kan man mildra smaken på getmjölk?
« Svar #18 skrivet: 28 dec-15 kl 13:28 »
Men fick ej svar på vad svensk getmjölk
kostar och om de finns att köpa?


Det står längre upp i tråden att du kan köpa svensk getmjölk från mejeriet som heter Dalsspira. Vilka butiker som i dagsläget tar in denna mjölk finns på deras hemsida: http://www.dalsspira.se/aterforsaljare/

Ett tips kan ju annars vara att besöka någon som har getter och be att få köpa mjölk direkt från gården. Jag har sett folk som på lokala köp och säljgrupper på facebook har efterfrågat getmjölk, ägg osv och fått många svar av privatpersoner som säljer. Det finns ju även sidor som gårdsnära där du kan hitta adresser till getgårdar/gårdsbutiker etc. Här är länken för om du bor i Östergötland.
http://www.gardsnara.se/ostergotland/mejeri_och_agg/ost

TL

  • Inlägg: 876
    • Östergötland
SV: Kan man mildra smaken på getmjölk?
« Svar #19 skrivet: 28 dec-15 kl 16:55 »
Tackar  :D
FB e ej me på gott o ont  ;)

Mvh Thomas
lev väl
Livet e hårt grymt orättvist.
Men en kan göra skillnad.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

269 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser