Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mjölkgetter för husbehov - upplys mig  (läst 6145 gånger)

Vild

  • Inlägg: 491
    • -
Mjölkgetter för husbehov - upplys mig
« skrivet: 09 sep-15 kl 13:24 »
Jag har ett brinnande intresse för självhushåll, att producera mat till det egna hushållet, om än i mycket liten skala. Jag har idag höns och kaniner för kött och ägg, och nu har jag drömmen i sikte - en egen gård med möjlighet att även skaffa djur för mjölk till husbehov.

Till att börja med - är getter rätt val?
Gården är inte stor, ca 10 ha, i dagsläget endast 5 ha inhägnat. Stallet rymmer idag 6 stora hästboxar. Den inhägnade marken är gräsbete (hästhagar), men det finns ett par ha skog och ett litet separat skifte med tät sly (som jag inte vet hur man ska lyckas hägna in.. men man kanske kan hugga ner och slänga in i hagarna?). Syftet med getterna är som sagt att kunna mjölka dom litegrann för husbehov. Jag vill också gärna ha genbank om det är möjligt, har idag genbank på både höns och kaniner. Har jag tillräckliga förutsättningar för att ha några mjölkgetter?

Nästa undring - hur går det till att ha mjölkgetter? Jag förstår att de måste få en killing för att producera mjölk, men sen då? Jag vill väldigt gärna ha mina djur utegående i grupp året runt - dygnet runt, med tillgång till stall/ligghall såklart. Måste jag separera killingarna för att mjölka geten? Har läst att man brukar separera dem nattetid vid 2 mån ålder(?) för att mjölka på morgonen sen innan de släpps ihop igen - men om jag vill låta dem gå i hage tillsammans dygnet runt - går det att mjölka geten ändå eller kommer killingarna att snutta i sig all mjölk hela tiden? Om man måste separera dom, är det bäst att ta in både mamma och killingar i varsin box eller kan man ta in killingarna och lämna mamman ute tex? Under vilken period kan jag mjölka geten - från 2 månader till? Hur ofta måste hon mjölkas?

Många frågor, fler kommer. :)

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Mjölkgetter för husbehov - upplys mig
« Svar #1 skrivet: 09 sep-15 kl 18:15 »
Vilken ras tänker du skaffa?
Mjölkgetter brukar man benämna den ras i Sverige som är förädlad för att producera mycket mjölk, men egentligen heter de "svensk lantrasget". Men de hålls inte i genbank.
Eftersom du vill ha getterna i genbank får du köpa antingen jämtget, göingeget eller lappget.
Jag har bara erfarenhet av svenska lantrasgetter och de producerar så mycket mjölk att man kan mjölka trots att get och killing går ihop jämt.

lavendula

  • Inlägg: 118
  • I varje vrå kan man finna ljus..
    • Östergötland
SV: Mjölkgetter för husbehov - upplys mig
« Svar #2 skrivet: 09 sep-15 kl 21:41 »
Här går det att läsa mer om de olika genbanks getterna.. http://www.allmogegeten.se/
Hundar, katter, Gotlandskaniner, Svenska Gulankor, höns, bin och getter.

Vild

  • Inlägg: 491
    • -
SV: Mjölkgetter för husbehov - upplys mig
« Svar #3 skrivet: 10 sep-15 kl 11:43 »
Tack, jag vill ha allmogegetter i genbank - jämtgetter har jag tänkt men det kan ju ändras. :)
Va roligt att höra att det går att mjölka geten trots att hon går med killingen/arna hela tiden. Jag vill gärna undvika att separera dem, det känns inte naturligt för mig att göra så.

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Mjölkgetter för husbehov - upplys mig
« Svar #4 skrivet: 10 sep-15 kl 21:22 »
Jag har allmogegetter för husbehov som jag mjölkar.
Getter är nog helt rätt val för dig även om du utan problem kunde haft hushållsko på den arealen också. Är billigare att komma igång med getter också + att man lätt kan få lagom mängd mjölk, en ko blir det nog lätt för mycket av.
Min gård är på ca 6 ha och föder långt fler än de 7 getterna jag har för tillfället. Grannen slår vall på 2 ha, 2-3 ha är skog och ändå har jag så det räcker och blir över. Har både ängs, och skogsbete. Getter tycker om löv men du kan ha dem på vilken typ av bete som helst.
Killingarna har jag haft separerade nattetid och sedan mjölkat på morgonen när killingarna blivit 1-2 månader gamla. Slakta nyligen killingen till en av getterna därför mjölkar jag henne 2 gånger om dagen, men det går tydligen lika bra att bara mjölka en gång om dagen även om de inte går med killlingar på dagtid, kan dock tänka mig att man får mjölka ur dem lite på eftermiddagarna i början, men de anpassar mjölkmängden till behovet ganska snabbt som jag förstått det.
 Killingarna stänger jag bort så de fortfarande kan se sin mödrar, provat andra alternativet också men blir lugnast när de kan se till varandra.
Det är väl inga problem att göra en enkel kätte i deras blivande vindskydd om du  ska ha dem ute alltid? Har du lösdrift i stallet går det att göra en box med spjälor som vägg så kan killingar och getter se varandra.
 Getterna mjölkas om jag förstått det rätt som en ko, dvs fram till två månader innan de ska killa.  Men ska tydligen gå utmärkt att fortsätta mjölka utan att skaffa nya killingar.

Skulle jag varit ihop med någon som var intresserad av självhushållning skulle jag haft getter för mjölk och kött, höns för ägg och kött samt odlat spannmål och potatis. Då hade man nästan aldrig behövt åka till affären, så jag tycker det hörs som du är på rätt väg.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Mjölkgetter för husbehov - upplys mig
« Svar #5 skrivet: 11 sep-15 kl 17:18 »
Det är väl bara att stämma in i kören ovanför :) !
Ska du ha jämtgetter för att mjölka, är det bäst att köpa av någon som också har dem som mjölkgetter. Annars har en ingen aning om deras förmåga att producera! De flesta har ju sina allmogegetter (tyvärr) som sällskap eller röjsåg.
Det är bara riktigt högmjölkande getter som har fått en killing, som går att mjölka när de går med killing på heltid. Övriga får en skilja av, på hel- eller deltid. Du måste ju ändå ta bort bockkillingarna från deras mammor vid 3 månaders ålder, så förr eller senare kommer just den jobbiga biten. Men det går att göra så skonsamt som möjligt, om du gör som Jakobn skriver.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Vild

  • Inlägg: 491
    • -
SV: Mjölkgetter för husbehov - upplys mig
« Svar #6 skrivet: 12 sep-15 kl 06:03 »
Stort tack! :) Jättebra tips, råd och information. Nu känner jag mig lite mer införstådd i detta. Jag ska ta vintern till att läsa och lära mig mer om getter så kan jag kanske till nästa sommar kanske köpa mina första. Det ser jag verkligen fram emot. Tack igen!

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Mjölkgetter för husbehov - upplys mig
« Svar #7 skrivet: 21 sep-15 kl 12:28 »
Jag glömde det absolut viktigaste!
Se till att skaffa åtminstone en get som är van mjölkare. Att som helt grön ge sig på att mjölka getter som aldrig blivit mjölkade förut är ett projekt man helst vill vara utan. SÅ även om det innebär att du får åka en bit kommer det vara värt det, vilket du själv kommer förstå när du först mjölkar en van och sedan direkt går över till en ungget.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Mjölkgetter för husbehov - upplys mig
« Svar #8 skrivet: 23 sep-15 kl 16:23 »
Att mjölka in en get gör man enklast några månader före nedkomst:  Vänj den unga geten vid mjölkplatsen (den bör alltså vara färdig långt innan första killilngen kommer), att det är där godiset vankas, och att det är ofarligt, till och med trevligt, att människan smeker henne över hela kroppen, och särskilt under magen där juvret så småningom kommer.  Lägg därtill "The Glove Lesson", så har du en bra grund att fortsätta jobba med när det blir "på riktigt".

  Och nej, inte öva på att verkligen få ut mjölk förrän killngen kommit!  Men det begriper du nog själv.  o:)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Vild

  • Inlägg: 491
    • -
SV: Mjölkgetter för husbehov - upplys mig
« Svar #9 skrivet: 24 sep-15 kl 12:35 »
Stort tack! Jag ska ärligt säga att jag inte haft en tanke på att man såklart måste vänja geten vid detta. Så självklart, men det slog mig aldrig. Så det var verkligen bra att ni poängterade det. Då ska jag absolut försöka hitta en eller flera getter som är vana vid detta sen innan, så att jag lär mig först innan jag måste lära en ungget.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Mjölkgetter för husbehov - upplys mig
« Svar #10 skrivet: 24 sep-15 kl 19:17 »
Har du hittat "The Glove Lesson"?  FiasCo Farm, mycket instruktiva bilder.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

335 gäster, 2 användare (1 dolda)
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser