Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vart köper jag getkultur?  (läst 3712 gånger)

NettanPlettan

  • Inlägg: 86
    • Småland
Vart köper jag getkultur?
« skrivet: 04 jul-15 kl 14:41 »
Hej!
Jag undrar vart ni köper er getkultur när ni gör yoghurt och fil?

Jag gjorde yoghurt på 5 dl komjölk och 5 dl getmjölk och ympade med köpt yoghurt av komjölk. Den blev bra. Sen gjorde jag en omgång på bara getmjölk med komjölksympen men den blev mer drickyoghurt med en tveksam smak. Jag har inte fått tag på getmjölksyoghurt. Än värre fil.

Så hur gör ni?

När jag ändå har er på tråden så undrar jag om någon vänlig själ vill dela med sig av ett mjukostrecept för mindre mängd mjölk? Behöver jag köpa löpe, och vart köper jag den i så fall?
Jag har bara en get som jag mjölkar och jag är bara en människa i hushållet så lite är bra:)

Mvh NettanPlettan

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Vart köper jag getkultur?
« Svar #1 skrivet: 04 jul-15 kl 16:44 »
Det är ingen skillnad på ko- och getmjölk när det gäller yoghurt och filmjölk! Yoghurt kan man i princip inte misslyckas med! Håller man bara temperaturen vid ca 42 grader så har jag aldrig hört talas om någon som misslyckats!

NettanPlettan

  • Inlägg: 86
    • Småland
SV: Vart köper jag getkultur?
« Svar #2 skrivet: 04 jul-15 kl 19:19 »
Är det SANT!! :o
Vad underbart. Då misslyckades min yoghurt av något nybörjarmisstag, då!  :D
Tack o:)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vart köper jag getkultur?
« Svar #3 skrivet: 07 jul-15 kl 23:45 »
Javisst, det är sant.  Jag skulle gissa att du fått in någon elak mikrob i din kultur, det är oerhört lätt hänt på sommaren.  Ibland händer det att ett paket från affären innehåller döda mikrober, och då blir ju resultatet därefter.  Tips:  Försök få tag på fil respektive yoghurt från olika mejerier.  Risken att samtliga misslyckas med att hålla liv i sina kulturer blir ju mindre än om du köper bara från ett ställe.

  Om du har blott en get, så skulle jag föreslå Keso.  Det behövs ingen löpe till den, utan du värmer filen när den tjocknat.  Inte så hållbar ost, men den kanske inte räcker så länge ändå ...  ;)

  Har du fått ett stort Välkommen Till Gettavlan?  Härmed!  :D

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

macker

  • Moderator
  • Inlägg: 146
    • Skåne
SV: Vart köper jag getkultur?
« Svar #4 skrivet: 08 jul-15 kl 22:18 »
Getyoghurt har en tendens att bli lösare i konsistensen än vad komjölksyoghurt blir. Du kan hålla den på en temp av 90 grader ända upp till 30 minuter för att få den att tjockna... sen kyler du till 45-50 grader och har i kulturen t.ex köpeyoghurt eller ymp från din förra sats. håll i samma temp 3,5 -4 timmar ungefär. Kyl
Färskost kan du säkert klara utan löpe.... sätt mjölken i 20-22 grader med 2-3 % messofil kultur alltså filmjölk, låt stå i sådär ett dygn, häll upp försiktigt i silduk och låt dränera 2 dygn. Salta, krydda och njut.
Eller så värmer du mjölken till sådär 85-90 grader och har i lite vinäger eller citronsyra, då koagulerar mjölken och du kan plocka upp den med en hålslev, hälla i form för dränering, salta, ha i vitlök eller andra kryddor. Inte så hållbar ost
Glöm inte att kolla i samlade mejerirecept , där finns massor med kunskap eller www.cheesmaking.com eller www.fiascofarm.com


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

277 gäster, 2 användare
xaelanar, kickan1971

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser