Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fulla juver utan att de killar i år!  (läst 2555 gånger)

hanna elisabeth

  • Inlägg: 52
    • Västmanland
Fulla juver utan att de killar i år!
« skrivet: 24 apr-15 kl 19:09 »
Hej!
Mina getter är helt brutala mjölkgetter! Ingen av dem har killat i år och ändå fyller de på sina gigantiska juver med mjölk! Är detta normalt eller har jag fått tag på getter med monstergener?

asmir

  • Inlägg: 126
    • -
SV: Fulla juver utan att de killar i år!
« Svar #1 skrivet: 24 apr-15 kl 19:12 »
Hinner du inte dricka upp gör ost

hanna elisabeth

  • Inlägg: 52
    • Västmanland
SV: Fulla juver utan att de killar i år!
« Svar #2 skrivet: 24 apr-15 kl 19:52 »
har du bra och enkla recept att dela av dig med?

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Fulla juver utan att de killar i år!
« Svar #3 skrivet: 25 apr-15 kl 00:01 »
Och du är säker på att det är mjölk i juvren?  Kanske säkrast att du kollar att det inte är mastit.

  Men om det är normal mjölk, så gratulerar jag!  Massor av "jungfrumjölk" utan en massa söta killingar som måste slaktas eller kosta foder livet ut.  Mjölka och njut!  Räkna med att produktionen ökar när det blir frodigt gott bete.

  Mitt enklaste recept:  Lägg lite vanlig filmjölk i botten på hinken som du silar upp mjölken i.  När den spenvarma mjölken träffar filen, blir det närmast idealisk temperatur för mjölksyrabakterierna, och de förökar sig snällt och gör fil av alltihop.  När det luktar fil om alltihop (tar ett par dagar), så värm försiktigt under omrörning, samt sila ifrån vasslen.  Det blir ungefär som keso, och kan frysas eller läggas direkt på smörgåsen.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

320 gäster, 3 användare
xaelanar, Storlyckans Anna, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser