Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Citrus och andra mer eller mindre exotiska frukter  (läst 3082 gånger)

NiclasBorg

  • Inlägg: 2
    • Södermanland
Citrus och andra mer eller mindre exotiska frukter
« skrivet: 13 jan-15 kl 19:35 »
Tänkte jag skulle försöka mig på att så mina egna krukväxter istället för att köpa i blomsteraffären. Är det lätt att driva upp t ex citrus och andra exotiska frukter i kruka och inomhus? Frukt är inte något som jag eftersträvar (även om det vore roligt med en pyttefrukt) utan det är själva växten som intresserar mig.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Citrus och andra mer eller mindre exotiska frukter
« Svar #1 skrivet: 14 jan-15 kl 13:23 »
Det funkar, men är inte jättelätt. Luften inomhus är egentligen för torr och dessutom är det för mörkt. Idealiskt hade varit att ha plantan i badrummet, om där finns rejäla fönster. Men annars funkar det ganska bra med citron, plantor som man driver upp från kärnor själv är mycket härdigare än köpta specialplantor. Tvätta kärnorna noga, det finns groningshämmande ämnen i fruktköttet, tanken är ju att de egentligen skall passera genom tarmsystemet på något djur och tvättas rena av magsyran. När fruktköttet är borta "vet" kärnan att det är dags att gro.

Om du har möjlighet att övervintra citronplantan svalt och ljust så är det optimalt. De är ju skapade för en regnig "vinter" vid medelhavet då det kanske är 5-10 grader. Och se till att jorden inte blir för basisk. Om man har vatten med mycket kalk kan det vara bättre att samla regnvatten och ge dom.

LimJans

  • Inlägg: 8885
    • Dalarna
SV: Citrus och andra mer eller mindre exotiska frukter
« Svar #2 skrivet: 20 feb-15 kl 22:11 »
Har petat ner åtta citronkärnor och en avokadokärna i jord idag. Vi får se om det händer något :)

Nina med kolonin

  • Inlägg: 21
    • Skåne
    • Livet på Lotten
SV: Citrus och andra mer eller mindre exotiska frukter
« Svar #3 skrivet: 23 feb-15 kl 17:08 »
Jag satte 5 citronkärnor strax efter nyår, 2 började komma upp för ca 2 veckor sen. Så det tog lite tid, jag väntar ut och hoppas att de resterande 3 också ska gro. De verkar växa ganska långsamt, och då har jag ändå dem under växtbelysning och vattnar och pysslar om dem ofta...  ;)
Lycka till, och ha tålamod!
Skånetjej som blev trädgårdsnörd när jag skaffade koloni för några år sen...

LenaWB

  • Inlägg: 74
    • Uppland
SV: Citrus och andra mer eller mindre exotiska frukter
« Svar #4 skrivet: 27 feb-15 kl 17:45 »
Jag skulle vilja säja att fröså citrus plättlätt om man nöjer sig med grön frodig växt men att få frukt är en annan femma. Både mamma o jag är notoriska frökärne-nerpetare och har haft vinrankor, avocado, banan o citrus i alla former plus annat krafs i våra fönster. Men frukter - nej...
Odlar själen och allt möjligt annat på tomten o odlingslotten i Spånga, samt på fritidsstället i Roslagen.  Älskar skog o mark, vovven o ja är perversa på att plocka svamp. Gjuter betongföremål, kardar o försöker spinna ull - har inte riktigt tid att jobba men vad göra...

Oodles of Joy

  • Inlägg: 13
    • Södermanland
SV: Citrus och andra mer eller mindre exotiska frukter
« Svar #5 skrivet: 04 jun-15 kl 08:53 »
Just citrus kräver väl väldigt mycket ljus? Ett alternativ vore ju mandarinträd, som kan vara ganska små! Annars vore det kul att testa persikor, aprikoser eller vindruvor.  ;D
...Tycker jag.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

675 gäster, 6 användare (2 dolda)
xaelanar, von tratt, Frida Hagman, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser