Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  pris på getmjölk om du säljer till mejeri  (läst 6368 gånger)

macker

  • Moderator
  • Inlägg: 146
    • Skåne
pris på getmjölk om du säljer till mejeri
« skrivet: 14 nov-14 kl 15:54 »
Precis som frågan lyder.....ni som säljer lite större kvantiteter direkt till ett mejeri...hur mycket får ni betalt ?

tossefarmor

  • Gäst
SV: pris på getmjölk om du säljer till mejeri
« Svar #1 skrivet: 14 nov-14 kl 21:57 »
Här där jag bor (Dalsland), får man än så länge 6 kr/liter, men de vill få 9 kr/liter, får väl se hur det går.

kenjoh

  • Inlägg: 22
  • Bevarande och småskalig prfoduktion
    • Skåne
    • Söderkrokens getter
SV: pris på getmjölk om du säljer till mejeri
« Svar #2 skrivet: 01 jan-15 kl 17:11 »
Jag bor i Skåne och har kontakt med ett litet familjeägt mejeri i Malmö. Jag börjar i år att leverera lite getmjölk till detta mejeri. Om fler skåningar är intresserade att göra detta kanske det skulle gå att ordna med leverans - lägga upp en rutt - varje eller varannan vecka till mejeriet. Priset på mjölken har ännu inte bestämt, men hör gärna av er här på forumet om det finns ett intresse av att utveckla detta.

macker

  • Moderator
  • Inlägg: 146
    • Skåne
SV: pris på getmjölk om du säljer till mejeri
« Svar #3 skrivet: 02 jan-15 kl 12:54 »
Så kul..är det till Noblus ?
Vi har också planer på att sälja getmjölk, det finns ju många mejerier som ystar på inköpt komjölk och getmjölk är ju även ett alternativ för dom.
Vi har räknat lite och hört oss för vad andra tar och 12 kronor litern är nog ganska bra. Ska mjölken användas till ost så bör man leverera var 3e dag, senast, kanske t.o.m varannan dag så transporterna ska ju inte vara för långa om det ska vara någon mening med det hela...




kenjoh

  • Inlägg: 22
  • Bevarande och småskalig prfoduktion
    • Skåne
    • Söderkrokens getter
SV: pris på getmjölk om du säljer till mejeri
« Svar #4 skrivet: 02 jan-15 kl 14:44 »
ja, det är Nablus som vi har kontakt med. De har tänkt börja experimentera med getmjölk i år. Alla deras produkter görs idag på komjölk - och de är riktigt bra - fast de oftast görs på getmjölk i hemlandet. Hur många getter har ni? Och hur många liter kan det bli per dag? Skulle det vara möjligt att sälja en del av er mjölk till Nablus (beror förstås på hur långa transporterna blir)? Jag har i dagsläget bara 3 getter (och tre bockar varav en kastrat) men ska om några år ha ca 10 getter och bor ett par mil från Malmö, så jag har vad det beträffar ett bra läge.

macker

  • Moderator
  • Inlägg: 146
    • Skåne
SV: pris på getmjölk om du säljer till mejeri
« Svar #5 skrivet: 02 jan-15 kl 16:58 »
Nablus ska det såklart vara   ;) och dom har kanonfin ost till ett bra pris. Kan tänka mig att dom är intresserade av att köpa getmjölk.
Vi har en hel hoper getter och vi mjölkar och gör ost också men funderar på att sälja mjölken istället för att ysta på den.

kenjoh

  • Inlägg: 22
  • Bevarande och småskalig prfoduktion
    • Skåne
    • Söderkrokens getter
SV: pris på getmjölk om du säljer till mejeri
« Svar #6 skrivet: 23 jan-15 kl 18:04 »
Hej igen
Är det möjligt att köpa mjölk från er? Jag är också intresserad av att köpa ost förstås om det är möjligt? Säljer ni i någon ostbutik i närområdet?
Många frågor! Vore tacksam om du kunde räta ut några.

macker

  • Moderator
  • Inlägg: 146
    • Skåne
SV: pris på getmjölk om du säljer till mejeri
« Svar #7 skrivet: 24 jan-15 kl 19:25 »
näe vi säljer väl egentligen inte mjölk utan har snarare köpt in från en liten getägare i grannskapet. Är du sugen på att ysta så kan du kanske hitta någon kobonde i din närhet... fast det blir ju inte getost  ;)

kenjoh

  • Inlägg: 22
  • Bevarande och småskalig prfoduktion
    • Skåne
    • Söderkrokens getter
SV: pris på getmjölk om du säljer till mejeri
« Svar #8 skrivet: 04 feb-15 kl 19:56 »
OK. Jag förstår. Jag hoppas på några killingar i år och om några månader ett antal liter mjölk per vecka. Då blir det ysta av!

arcoiris9

  • Inlägg: 1
    • Skåne
SV: pris på getmjölk om du säljer till mejeri
« Svar #9 skrivet: 13 nov-15 kl 12:18 »
Jag vill gärna köpa getmjölk till husbehov (ett par liter i veckan). Vi bor i Malmö  men kan köra en bit för att få tag i det!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

317 gäster, 4 användare
xaelanar, Henrik Karlsson, hofboss, erland76

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser