Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Spannmaskin till get - fråga  (läst 10961 gånger)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Spannmaskin till get - fråga
« Svar #20 skrivet: 30 sep-14 kl 17:39 »
Kan hålla med om att speciallösningar alltid är svåra att dumpa på den som inte är van, men det här är inte raketvetenskap. Mjölkorgan och pulsator är de delarna som är speciella, i övrigt skall det bara till ett undertryck som motsvarar två dammsugare, en regulator som ser till att det inte blir för stort undertryck och lite slang.

Om man kommer över grejer från en ladugård så är det pump och regulator som är det intressanta. Tanken och rören kan vara mer jobb med än nytta.

Om man väljer en mindre pump som den på Jula, så kopplas den in utan att blanda in elektriker, det är ju bara frågan om ett vanligt uttag. Visar det sig att pumpen håller för lågt flöde så köper man en till och sätter parallellt. Visar det sig att pumpen inte tål att gå den tid man mjölkar, så lämnar man tillbaks den. Vanlig tjock gummislang eller 25mm pem-slang är heller inget man behöver leja för att koppla, det är lätta kopplingar som finns överallt.

Att mjölka några få getter är inte det som ger köpkraft nog att gå till DeLaval ;)

Nina K

  • Inlägg: 1032
    • Skåne
SV: Spannmaskin till get - fråga
« Svar #21 skrivet: 01 okt-14 kl 21:54 »
Att mjölka några få getter är inte det som ger köpkraft nog att gå till DeLaval ;)

Så lockande är det inte med de priserna när man kanske ska mjölka 1-4 st under en kort tid per år. Har kommit över en mjölkspann som jag hoppas hitta passande lock till. Mjölknings organ, spengummi, slangar och pulsator kommer vara nytt. Visst finns det nedlagda mjölkgårdar runtom i landet med utrustning kvar. Utrustning som är dit satta för mjölkning av kor och som säkerligen är dimensionerat för mer än 10 mjölkande djur. Så pass mycket har jag läst mig till att jag vet att man inte kan använda organ och pulsator för ko på get. Vad säger att gammalt begagnat från mjölkgård inte skulle kunna bli problem med.
« Senast ändrad: 01 okt-14 kl 22:48 av Nina K »

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Spannmaskin till get - fråga
« Svar #22 skrivet: 02 okt-14 kl 06:53 »
Om man kommer över grejer från en ladugård så är det pump och regulator som är det intressanta. Tanken och rören kan vara mer jobb med än nytta.
Inte för att vara sån - men åtminstone de senaste 40 åren har tanken suttit integrerad på AlfaLavals vakuumpumpar, så en får lixom med den oavsett (be att få eventuell kvarvarande dunk med vakuumpumpsolja också, den har ett literpris som motsvarar någon bättre champagne). Vakuummetern kan en gott plocka på sig när en ändå håller på, och är rören hela kan en ta dem med. De små ventilerna där en kopplar på slangen till pulsatorn kan vara bra att ha, eftersom de är gjorda för samma slanginnerdiameter som fästet till pulsatorn, så då vet en att det passar.
Och, jag tjatar nu, fråga efter den vakuumdrivna diskapparaten till mjölkorganen, för den löser diskproblemet på ett smidigt sätt. Har inte sett att de finns att köpa nya, så där är det rota i grannens lagård som gäller.
Att mjölka några få getter är inte det som ger köpkraft nog att gå till DeLaval ;)
;D
Så lockande är det inte med de priserna när man kanske ska mjölka 1-4 st under en kort tid per år. Har kommit över en mjölkspann som jag hoppas hitta passande lock till....Vad säger att gammalt begagnat från mjölkgård inte skulle kunna bli problem med.
Heja, heja :) ! Säkert hittar du ett lock!
Visst kan gamla grejer krångla, men de kan å andra sidan fungera utmärkt år efter år också! Och har en inte betalat så mycket för det gör det inget om en behöver skänka det till Stena så småningom. Helt anekdotiskt, så startade min vakuumpump så snällt efter att ha stått still närmare 20 år, och nu funkar den mycket troget.
Att grejerna kanske är överdimensionerade gör egentligen inget, det var ofta så att den som spannmjölkade bara hade 2 spannar (kanske 3) och då mjölkades aldrig mer än 2 djur åt gången, och det var det anläggningen var byggd för. Sen var det bara hur många gånger i följd bonnen skulle mjölka 2 kossor i taget...
Om du bestämmer dig för en ljudlig vakuumpump så behöver den inte ett eget rum, du kan ha den på logen t ex (om du inte har en modärn lagård som saknar loge). Det viktiga är att det är någorlunda torrt och rent och att det finns ström framdraget.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Nina K

  • Inlägg: 1032
    • Skåne
SV: Spannmaskin till get - fråga
« Svar #23 skrivet: 02 okt-14 kl 12:00 »
Tyvärr så är loftet smockfullt med halm och lägga något elektrisk där vill jag inte för brandrisk.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Spannmaskin till get - fråga
« Svar #24 skrivet: 09 okt-14 kl 17:29 »
Så lockande är det inte med de priserna när man kanske ska mjölka 1-4 st under en kort tid per år.

För att mjölka 1-4 getter under en kort tid per år behövs inte köpas någon utrustnng alls, om en inte har värk/reumatism vill säga.
Att mjölka för hand ger fin kontakt med getterna då man passar på att känna över dem litet extra  :).

macker

  • Moderator
  • Inlägg: 146
    • Skåne
SV: Spannmaskin till get - fråga
« Svar #25 skrivet: 11 okt-14 kl 20:21 »
och handmjölkad mjölk är ju den finaste mjölken  ;) 

Nina K

  • Inlägg: 1032
    • Skåne
SV: Spannmaskin till get - fråga
« Svar #26 skrivet: 12 okt-14 kl 00:21 »
Handmjölkning är inte så knepigt när man får kläm på hur man ska hålla händerna. Lite knepigt med dem som har mindre spenar. Det som gör det jobbigt ibland är att jag har problem med händerna med domningar och svullna fingrar när jag överansträngt dem. Då tar det betydligt längre tid. Nu har de blivit lite bättre efter att slutat det jobbet men ibland dyker besvären upp.

PantaRei

  • Gäst
SV: Spannmaskin till get - fråga
« Svar #27 skrivet: 12 okt-14 kl 11:08 »
Kanske en Udderly EZ skulle passa bättre för dina behov än en mjölkmaskin. Har ingen erfarenhet av manicken men har sett mycket reklam för den i de fårtidningar jag läser. Såg att den nuförtiden finns att få i Finland också. http://www.udderlyez.com/goat_milkers.php

macker

  • Moderator
  • Inlägg: 146
    • Skåne
SV: Spannmaskin till get - fråga
« Svar #28 skrivet: 13 okt-14 kl 22:05 »
Vilken smart grej  :-*

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Spannmaskin till get - fråga
« Svar #29 skrivet: 14 okt-14 kl 10:35 »
Ja det var en fiffig manick om man bara har ett par getter :)!

Nina K

  • Inlägg: 1032
    • Skåne
SV: Spannmaskin till get - fråga
« Svar #30 skrivet: 14 okt-14 kl 12:01 »
Den har jag kollat på ett bra tag men tvekat på att köpa då med frakt skulle det ligga uppåt 1800. Tittat runt på andra alternativ och hitta en annan där en handvakuum pump användes och tänkte på att prova. Så köpte en sådan pump och det funka men nu klurar jag på hur jag ska sätta ihop en större uppsamlings behållare då den som kom med är ynka 2 dl. Det som är kvar är att lista ut hur jag får den tät så att vakuum skapas. Men jag skulle ändå vilja ha en mjölkningsspann :)

Frk. Biel

  • Inlägg: 8
    • Skåne
SV: Spannmaskin till get - fråga
« Svar #31 skrivet: 29 jul-15 kl 18:46 »
Hej Nina

Har du hittat en lösning med mjölkmaskinen? Jag själv har gjort en kopi av 'Quik Milker' (sökte på YouTube 'How to milk a goat')) med en elektrisk vakuumpump, som totalt gick på runt 400;- - Inte svårt och den är jätte bra till tjejerna med små spenar. Om du eller andre behöver en 'manual' gir jag gärna det :).   

Nina K

  • Inlägg: 1032
    • Skåne
SV: Spannmaskin till get - fråga
« Svar #32 skrivet: 24 aug-15 kl 21:58 »
Har satt det projektet på paus. En släkting har hittat en mobil komplett spannmaskin för bråkdel av priset här. Klurar bara på hur vi ska ta hem den. Men tack ändå :)

lodjuret88

  • Inlägg: 56
  • vill ni veta något så fråga ;)
    • Västerbotten
SV: Spannmaskin till get - fråga
« Svar #33 skrivet: 10 jul-17 kl 11:48 »
kan inte en vanlig bröst pump som mammorna använder under sin amnings period vara något? tänkte om nu inte spenarna är för stora^^
tänkare och älskare

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Spannmaskin till get - fråga
« Svar #34 skrivet: 11 jul-17 kl 01:20 »
Kul du hittat hit!  :D  Jag tror att en bröstpump för människor är alldeles för långsam för en get.  En killing suger mycket fortare än jag någonsin sett ett människobarn suga!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

368 gäster, 4 användare
xaelanar, javill, Själv är bäste dräng, malarmaster

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser