Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tips o trix för att börja mjölka get.  (läst 4513 gånger)

S00L

  • Inlägg: 67
  • Norrtäljebo med Hedemorahöns och svensklantras get
    • Uppland
Tips o trix för att börja mjölka get.
« skrivet: 19 jul-14 kl 18:34 »
Min get Flora, svensk lantras från mjölkgård har satt juver utan att få killing. Hon är ett och ett halvt år gammal och juvret är stort som ett hönsägg ungefär och mjölken rinner ut rätt lätt. Jag är själv mammaledig så det skulle passa bra att mjölka henne ett år framöver ungefär. Jag behöver nu alla tips om mjölkning ni kan. Jag vet att hon behöver bra mat, ska hon få lite korn eller havre nu förutom hö och bete/sly? Hur mkt isf? Jag har rakat bort håret runt juvret och bakbenen. Men vilka hygien åtgärder ska man göra? Torka juvret med blöt trasa? Rena händer och kärl såklart.
Om jag mjölkar henne en gång om dagen kommer det räcka att mjölka en gång om dagen då? Att hon inte producerar mer än vad som vi tar? Mjölken var salt, är det normalt?
Om vi inte vill mjölka henne nästa år, är det svårt att sina henne då?

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Tips o trix för att börja mjölka get.
« Svar #1 skrivet: 20 jul-14 kl 08:37 »
Att mjölken smakar salt kan vara tecken på juverinflammation, köp Californian Mastitis Test (CMT) hos din bonnabutik.
Lite kort om mjölkning: Det är inte alla getter som kan upprätthålla mjölkproduktionen om de bara mjölkas en gång per dag, 2 är bättre. Bra sommarbete är i sig mjölkdrivande, men några hekto hel spannmål per dag som du skriver, samt kanske torr betfor och mjölkkopellets är vettigt att ge henne. Glöm inte salt och mineraler!
Före mjölkning spritar du och tvättar dina händer, torka spenarna och juvret med en ren, fuktig trasa. Mjölka ur några strålar i ett litet separat kärl, för att se att mjölken är bra (köp kontrollkärl hos bonnabutiken om du vill). Mjölka sedan geten i ett rent kärl, sila mjölken direkt (köpemjölksil eller hemmagjord variant). Spendoppa/spraya geten efter mjölkning (dopp/sprayflaska finns i bonnabutiken, tycker du deras spendoppningsmedel är för dyra går det bra att använda Jodopaxlösning).
Vill du ha ett mjölkbord för att underlätta, sök på nätet efter "mjölkbord för getter" eller så.
Att sina din get går oftast lättast under lagårdssäsongen.
Lycka till :) !
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

S00L

  • Inlägg: 67
  • Norrtäljebo med Hedemorahöns och svensklantras get
    • Uppland
SV: Tips o trix för att börja mjölka get.
« Svar #2 skrivet: 23 jul-14 kl 15:26 »
Tack för lektionen! =)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

316 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, Be, Björkris

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser