Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan man ha getter för mjölk utan att slakta?  (läst 10890 gånger)

Hasina

  • Inlägg: 19
Kan man ha getter för mjölk utan att slakta?
« skrivet: 11 jan-14 kl 11:52 »
Kan man ha getter för mjölk utan att slakta? Jag vill gärna ha djur för bland annat mjölk, men äter inte kött. Om man separerar tackan och killing så borde man väl kunna ta mjölk utan att slakta? Får man för många getter om man inte slaktar? Någon som har getter utan att slakta?
Intressen: Natur, andlighet, självförsörjning, livet, Indien, djur m.m.

eriksvenzzon

  • Inlägg: 116
    • Lappland
SV: Kan man ha getter för mjölk utan att slakta?
« Svar #1 skrivet: 11 jan-14 kl 12:27 »
Varför vill du inte slakta? Du kommer ju få en massa getter snart om du inte slaktar. En tacka är ett får.

Maria C S

  • Inlägg: 3370
    • Småland
SV: Kan man ha getter för mjölk utan att slakta?
« Svar #2 skrivet: 11 jan-14 kl 13:46 »
Jag undrar vad du ska göra med alla bockar som föds ? hur tänker du ?
Varför ska man betala för att bo på en planet som man är född på ?

Hilde

  • Inlägg: 235
    • Dalarna
SV: Kan man ha getter för mjölk utan att slakta?
« Svar #3 skrivet: 11 jan-14 kl 13:53 »
Klart att det blir en massa getter.
Du kanske har en massa cash och mark att föda dom på dock men rent ekonomiskt så är det nog inget vidare.
Men det drabbar ju ingen fattig.  :P
“ Fä dör, fränder dö, även själv skiljes du hädan, men eftermålet aldrig dör för envar, som ett gott har vunnit."

Hasina

  • Inlägg: 19
SV: Kan man ha getter för mjölk utan att slakta?
« Svar #4 skrivet: 11 jan-14 kl 15:37 »
Klart att det blir en massa getter.
Du kanske har en massa cash och mark att föda dom på dock men rent ekonomiskt så är det nog inget vidare.
Men det drabbar ju ingen fattig.  :P
Jag undrar vad du ska göra med alla bockar som föds ? hur tänker du ?

Jag tänker som så att jag är lacto ovo vegetarian och vill bli så självförsörjande på mat som möjligt. Jag har varit vegetarian i över 10 år bland annat pga behandlingen av djur. Att börja äta/döda djur går inte att gå tillbaka till efter så lång tid även om det skulle kännas helt annorlunda när djuren behandlats väl. Egentligen vet jag ju att mjölk och äggproduktionen inte heller är okej, men att bli vegan har känts så långt borta. Speciellt nu när man har familj. Om det inte går att ha egen mjölk utan slakt, så återstår bara två alternativ bli vegan eller köpa mjölk som vanligt eller ännu bättre från lokal ekologisk bonde. Jag har alltid velat ha djur dock så en gård utan djur känns tomt.
Intressen: Natur, andlighet, självförsörjning, livet, Indien, djur m.m.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Kan man ha getter för mjölk utan att slakta?
« Svar #5 skrivet: 11 jan-14 kl 23:45 »
Välkommen till gettavlan!  :D

  Jag funderade ungefär som du när jag var i 20-årsåldern.  Senare kom jag fram till att jag ville följa mina djur från avelsen til döden, och inte skicka iväg dem någonstans alls!  Det innebär att ta ansvar för dem även när de ska dö.  Hur du än gör så måste du tänka igenom från början hur du ska göra när ett djur inte kan leva längre, vare sig det beror på att individen är sjuk eller på att du inte har plats och foder till alla.

  Om du vill leva nära naturen och djuren, så ligger det närmast till hands att rekommendera att du har ett fåtal djur, som du sköter om efter bästa förmåga, och sen minskar du antalet varje höst med samma antal som fötts/kläckts på våren.  På det sättet håller du "vinterflocken" lika stor varje år.  Hur stor denna "vinterflock" ska vara anpassar du efter gårdens storlek och dina krafter.

  Att "slakta" innebär oftast att avliva djuret och därefter ta vara på köttet.  Att "avliva" brukar betyda att man avlivar djuret och därefter destruerar kroppen på något sätt.  Jag tror inte att djuren bryr sig om vad som händer med deras kroppar EFTER att de är döda.  Men jag är övertygad om att de bryr sig MYCKET om vad som händer med dem och runt om dem medan de lever!

  Men varning för getter:  De blir så personliga, de uschla kräken, så det är så svårt att göra av med dem!  ;)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Hilde

  • Inlägg: 235
    • Dalarna
SV: Kan man ha getter för mjölk utan att slakta?
« Svar #6 skrivet: 12 jan-14 kl 10:48 »
Jag tänker som så att jag är lacto ovo vegetarian och vill bli så självförsörjande på mat som möjligt. Jag har varit vegetarian i över 10 år bland annat pga behandlingen av djur. Att börja äta/döda djur går inte att gå tillbaka till efter så lång tid även om det skulle kännas helt annorlunda när djuren behandlats väl. Egentligen vet jag ju att mjölk och äggproduktionen inte heller är okej, men att bli vegan har känts så långt borta. Speciellt nu när man har familj. Om det inte går att ha egen mjölk utan slakt, så återstår bara två alternativ bli vegan eller köpa mjölk som vanligt eller ännu bättre från lokal ekologisk bonde. Jag har alltid velat ha djur dock så en gård utan djur känns tomt.

Men är problemet att du inte vill slakta själv eftersom du kan tänka dig att köpa en produkt trots allt?
Bor du i en gård nu, vill ha djur men det står tomt för att det känns fel att äta tex ägg och dricka mjölk?
Förlåt, men varför bor du i en gård om det är så?

Jag kanske har missuppfattat?
Jag försöker inte vara dryg utan är bara intresserad av hur du resonerar.

Som jag ser det så vet jag att mina djur har det bra, äter ypperligt foder och rör sig fritt eller i hägn.
Det vet jag inte att de gör hos en annan bonde jag inte känner, men jag kan väl misstänka att tjurarna/bockarna går till slakt där också.
“ Fä dör, fränder dö, även själv skiljes du hädan, men eftermålet aldrig dör för envar, som ett gott har vunnit."

Eva o Getterna

  • Inlägg: 441
    • Uppland
SV: Kan man ha getter för mjölk utan att slakta?
« Svar #7 skrivet: 13 jan-14 kl 11:36 »
Skaffar du Lappgetter så kan du sälja de flesta killingarna till avel. MEN ska du ha djur måste du lösa hur man gör när djur blir sjuka eller för många. Har man skaffat djur så måste man kunna ta hand om dom eller se till att de blir avlivade eller slaktade. Så i längden kommer du få se dina djur dö av ena eller andra anledningen. Ser du till att dina djur har ett underbart liv tror jag de förlåter dej om du tar lite getmjölk och ägg. Det blir ju lite som att ha en katt eller hund det är ju inte mer fel att föda upp en hund till sällskap än att ha  getter och höns. Men de blir fler getter om du ska ha mjölk och får du dom inte sålda så bör du ha en lösning på det innan.

Välkommen
Nu har du något att funder över.
Lapgetter och höns Gott o blandat, Hedemora o Stor Brahma

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Kan man ha getter för mjölk utan att slakta?
« Svar #8 skrivet: 13 jan-14 kl 15:54 »
Våra traditionella tamdjur är avlade under många generatiner på att tycka om folk.  Hur skulle de annars ha kommit hem om kvällarna när de betade på skogen?  Mina djur verkade då gilla även att bli mjölkade, ty då fick de ju godis!  Och många verkade tycka om själva mjölkningen också.  Jag tror att du skulle trivas mycket bra med att ha några hushållsgetter.  Men tänk igenom noga i förväg, så som du har börjat.  Och tala igenom saken med din famlij.

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Kan man ha getter för mjölk utan att slakta?
« Svar #9 skrivet: 14 jan-14 kl 06:31 »
En del svenska lantrasgetter kan börja producera mjölk när de går på saftigt sommarbete utan att vara betäckta eller fått killingar  :).

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Kan man ha getter för mjölk utan att slakta?
« Svar #10 skrivet: 14 jan-14 kl 15:11 »
Tänkte precis på det, Sussilo! Fenomenet kallas "jungfrumjölk", och är vanligast bland mjölklinjer av svensk lantras. Alltså ska Hasina köpa getter/getkillingar från en mjölkgård!

Att tänka på för den som köper kossemjölk i paket från affären, är att det indirekt ligger slakt bakom den mjölken oxå. I princip alla tjurkalvar och en rätt stor andel av kvigkalvarna (de som inte har tillräckligt bra mjölkgener) föds upp för att slaktas när de blivit stora nog.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Kan man ha getter för mjölk utan att slakta?
« Svar #11 skrivet: 14 jan-14 kl 23:06 »
Bra sagt, SussiloII och Skräptanten!  "Paketmjölk" förutsätter även hård drivning av korna.  De får jättestora juver och är hungriga precis jämt, även i den mest perfekta mjölkproduktion.

  Det låter som om en eller två "jungfrumjölkare" skulle vara ett alternativ för dig, Hasina.  Men även en sådan blir gammal och kanske sjuk.  :P
« Senast ändrad: 14 jan-14 kl 23:18 av Trollmor »
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

nuejagme

  • Inlägg: 3
    • -
SV: Kan man ha getter för mjölk utan att slakta?
« Svar #12 skrivet: 16 jan-14 kl 02:45 »
Hej Hasina!

Jag tror jag kan komma med några tips. Jag äter inte heller kött och tror att man kan minimera slaktandet på ett flertal sätt om man bara vill. Visst ansvar kommer man dock inte undan; som Trollmor tidigare sa så kan ett djur alltid bli sjukt eller gammalt. Det är något man tyvärr måste räkna med oavsett om man äger en hund, get eller nåt annat djur. Man måste leva med att ta beslutet ibland, men man måste inte utföra avlivningen själv.
Förutom det så finns det ännu fler konkreta saker man kan göra  (har hört att man kan kastrera getabockar t.ex. :-) ), så ge inte upp än! 

Nu är jag dock så trött så ögonen går i kors, så jag får be att återkomma.
De säger att den som siktar mot stjärnorna åtminstone kan landa på taket.. Mmm... och ajj, vad ont det gör..!!! >O

Hönstokig, men alla andra djur går bra också. :)

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Kan man ha getter för mjölk utan att slakta?
« Svar #13 skrivet: 16 jan-14 kl 10:13 »
Som jag förstår det är grund-"problemet" att geten normalt sett bara ger mjölk när hon har killat. Undantaget tycks vara den här jungfrumjölken. Hur är det med den? Är det bara på bra bete på sommaren som den kan komma? Om man nu har get av lämplig (lant)ras, hur säkert är det att den ger jungfrumjölk? Och hur mycket kan det bli jämfört med när geten har killing?

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Kan man ha getter för mjölk utan att slakta?
« Svar #14 skrivet: 16 jan-14 kl 10:42 »
Om man separerar tackan och killing så borde man väl kunna ta mjölk utan att slakta?

Varför skulle det hjälpa att separera get och killing? Kanske du får mer mjölk, men hur skulle det hjälpa problemet med att inte vilja slakta?

Nina W

  • Inlägg: 3982
    • Värmland
SV: Kan man ha getter för mjölk utan att slakta?
« Svar #15 skrivet: 16 jan-14 kl 11:25 »
Min syster och svåger har några getter och en bock. Dom har haft en trevlig, kullig kastrerad bock också. Minns att dom tog den där bockkillingen till veterinären då han  bara var någon vecka och fick honom kastrerad. Han blev inte så där stångig och luktade inte bock. Ett trevligt sällskapsdjur. Om du skaffar gulliga lappgetter och inte har beställning på någon bockkilling så kastrera honom då så kan han möjligen bli sällkskapsdjur. Men vet inte riktigt hur poppis det är... Lappgetter mjölkar inte mycket. Ska det räcka till hushållet måste du kanske sära på get och killing och ge den/dom pulvermjölk och det är ju inte riktigt naturligt. Du får fundera på saken.
« Senast ändrad: 16 jan-14 kl 14:08 av Nina W »

Hönshjärna

  • Inlägg: 136
    • Finland
SV: Kan man ha getter för mjölk utan att slakta?
« Svar #16 skrivet: 16 jan-14 kl 11:44 »
Jag har getter av finsk lantras, jämförbar med svensk lantras, mjölkgetter. Min ena get är sk jungfrumjölkare. Hon kommer igång på våren med grönbete och ger mjölk hela sommaren och om man ger kraftfoder fortsätter hon också på vintern men mjölkmängden sjunker radikalt. Hon mjölkar mer om hon killar och mjölkmängden minskar inte heller lika mycket till vintern. Hon ger  knappa 2 liter mjölk om sommaren utan killning och minskar till knappa litern under vintern. Med killning ger hon dryga 3 liter på sommaren och minskar till ungefär 2 1/2 på vintern.
Getter kan ge mjölk länge efter en killning, jag mjölkade en i 3 1/2 år efter killning, man behöver inte betäcka varje år.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Kan man ha getter för mjölk utan att slakta?
« Svar #17 skrivet: 16 jan-14 kl 15:31 »
Tack för bra svar Hönshjärna. Även intressant för mig, då jag funderar på att i framtiden skaffa egna mjölkande djur av något slag. Getter verkar på en del vis mer praktiskt än kor (förutom stängslingen då). Jag kan ju tänka mig att slakta och äter en del kött, men jag äter mycket mer mjölkprodukter. Kommer kanske inte vilja ha alltför många djur och gärna även måttligt med rekrytering.

Hur tror ni det skulle ställa sig att avla på jungfrumjölkande djur, för att få mer av den egenskapen? Eventuella fördelar och nackdelar? Med en lantras bör man ju inte avla alltför snävt, vilket inte heller är vad jag tänker mig, men en viss favorisering av jungfrumjölkande getamödrar, som även i övrigt är bra djur, skulle man kunna tänka sig kanske.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Kan man ha getter för mjölk utan att slakta?
« Svar #18 skrivet: 16 jan-14 kl 15:46 »
Forts:
Och troligen minst lika viktigt kunde jag tänka mig en favorisering av modersdjur som mjölkar länge efter att de killat. Hänger denna egenskap samman med att vara jungfrumjölkande?
Hänger dessa båda egenskaper (lång laktation resp jungfrumjölkning) samman med några andra fördelaktiga eller ofördelaktiga egenskaper?

Jonas från Backfors

  • Inlägg: 974
    • Västerbotten
    • Backfors Gård
SV: Kan man ha getter för mjölk utan att slakta?
« Svar #19 skrivet: 16 jan-14 kl 16:04 »
Visst går det att ett år(eller kanske två) kastrera en bockkilling och ha honom som sällskap. Men efter en sisådär 4-5 år börjar det bli lite mycket getter för den där slatten mjölk...

Jag förstår att du är vegetarian och det respekterar jag. Men jag måste ändå få skriva lite om detta. Jag funderar på varför du inte vill slakta? Du skriver att du inte vill äta kött för att djuren inte behandlas bra, men om du nu har en egen get så är det ju du själv som sköter om den och du som bestämmer hur bra den behandlas. Sen om det är för att du inte vill döda ett djur, vad tror du sker på de stora sojabönsodlingarna, havreåkrarna eller äppelodlingarna? Där dödas mängder med djur dagligen, antigen genom besprutning eller genom att skördemaskiner kör genom odlingarna. Det är också i dessa odlingar av monokulturer helt omöjligt för en mängd djur och växter att leva. Visst handlar det om smådjur som grodor, spindlar osv men om det just är det faktum att djur dödas så kan du nog inte få en bättre mat med minimalt dödande än en killing som gått och betat runt din gård en sommar. Den kommer istället hålla marken öppen, gynna den biologiska mångfalden och låta massvis med djur, växter och svampar få chansen att leva.

Ibland blir jag så frustrerad när man hör människor som är vegetarianer prata om att de inte vill döda djur, samtidigt som de glatt kör bil, använder giftiga hårsprayer, slår ihjäl myggor och åker flyg till Thailand på semester. Tror nog fler djur dör av de anledningarna än om de skulle köpa kött från frigående djur hos en bonde i grannbyn.
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

335 gäster, 5 användare
skräptanten, xaelanar, Valpen001, MagdaMaggan, Banelinjen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser