Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur tusan ska jag sina mina getter?  (läst 3880 gånger)

hanna elisabeth

  • Inlägg: 52
    • Västmanland
Hur tusan ska jag sina mina getter?
« skrivet: 05 sep-13 kl 23:03 »
Jag blir inte riktigt klok på råden kring hur man ska göra för att sina getter? Någon säger mjölka ur till hälften dagligen, någon annan säger mjölka INTE ur bara lite då kan juvret bli förstört. Hur ska jag göra?? Mina getter ger så in i norden mycket mjölk och jag hinner inte ta till vara på den! De måste dessutom sinas nu för att de ska bli betäckta innan året är slut. Har hört att de ska vara sinade i två månader innan de blir dräktiga, stämmer det? Mina getter har gått fritt ute och ätit vad de vill, tänker ställa in dem i en "uräten" hage imorn och ge dem hö... på så sätt ska de få ett magrare bete än innan. Men hur ska jag göra med mjölkningen? Det är den stora frågan!
Tacksam för förslag att ta ställning till...

Janne på Näset

  • Inlägg: 70
    • -
SV: Hur tusan ska jag sina mina getter?
« Svar #1 skrivet: 06 sep-13 kl 06:45 »
Getterna ska vara helt sinade 2 mån före nästa killingfödsel. Släpp in dem i den urätna hagen och ge dem max 2 kg hö/dag/get och inget som helst kraftfoder bara mineraler eller slickstenen och vatten. Hur få bort mjölken finns många olika uppfattningar om. En del säger mjölka ur juvret helt och sluta sedan tvärt att mjölka. Själv mjölkar jag först var dag sedan varannan, därefter var tredje dag osv. Tycker det är skonsammare för getterna och juvren.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Hur tusan ska jag sina mina getter?
« Svar #2 skrivet: 06 sep-13 kl 08:30 »
Ur gethälsosynpunkt är nog metoderna "mjölka mindre ofta" och "mjölka ur mindre mängd varje gång" likvärdiga. Om en tittar på hur killingar gör så använder de båda metoderna samtidigt!
Att tvärsluta mjölka en högmjölkare är att ge den stackaren stora och smärtsamma problem.

Getterna ska, som vår vän på Näset skriver, vara sinade minst 2 månader före nästa killning. Om en get magrat av under mjölkperioden kan hon behöva sinas tidigare för att hinna återhämta sig, eller om du inte behöver ha mera mjölk själv som du skriver.

Försök att göra en mjuk övergång mellan att getterna bara lever på bete och senare bara äter hö, det mår deras magar bäst av. Kanske låta dem gå på ett halvnerätet bete och ge lite hö som tillskott?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

hanna elisabeth

  • Inlägg: 52
    • Västmanland
SV: Hur tusan ska jag sina mina getter?
« Svar #3 skrivet: 06 sep-13 kl 13:45 »
Tack snälla ni! Nu känns det som att jag vet hur jag ska göra. Hagen de får gå i nu har viss föda men det är inte så mycket kvar att mumsa på i jämförelse mot att gå fritt :) De ska få hö också. det blir nog bra det här. Tack så mycket för er respons!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hur tusan ska jag sina mina getter?
« Svar #4 skrivet: 06 sep-13 kl 20:36 »
Jag har svårt att tro att du kommer att behöva stå ut med "den vita piskan" särskilt länge till.  När betet börjar bli sämre, så producerar de mindre, och blir de sen även dräktiga, så brukar de sina helt.

  Men ovanstående öknamn på arbetet med att mjölka är inte utan orsak ...  :P  Lycka Till!!!

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

hanna elisabeth

  • Inlägg: 52
    • Västmanland
SV: Hur tusan ska jag sina mina getter?
« Svar #5 skrivet: 07 sep-13 kl 08:59 »
Jag funderar dock lite på en sak... nu är de ju i den "magra" hagen och de sinas förhoppningsvis. Men vad händer när de blivit sinade och jag släpper in dem i den hage som har en massa nytt, härligt gräs?! Efter att vi slagit gräset på de ängarna så har det kommit en massa knallgrönt nytt, fint gräs... börjar de producera massa mjölk igen då om de äter av det??

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Hur tusan ska jag sina mina getter?
« Svar #6 skrivet: 07 sep-13 kl 09:37 »
Även om de skulle öka på sin produktion lite, så har du ändå tre hela månader innan de "måste" vara i sin.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Beatrice Aurore

  • Gäst
SV: Hur tusan ska jag sina mina getter?
« Svar #7 skrivet: 07 sep-13 kl 13:07 »
Men vad händer när de blivit sinade och jag släpper in dem i den hage som har en massa nytt, härligt gräs?! Efter att vi slagit gräset på de ängarna så har det kommit en massa knallgrönt nytt, fint gräs... börjar de producera massa mjölk igen då om de äter av det??

Men det är redan september och det kommer ju att ta sin lilla tid i den magra hagen innan getterna är sinade. Efter det växer det väl inte så mycket nytt och grönt gräs? Kan du inte ta in dem på nätterna i så fall så de inte kan beta hela dygnet?

HannaPanna

  • Inlägg: 298
  • bonndräng med drömmar
    • Södermanland
SV: Hur tusan ska jag sina mina getter?
« Svar #8 skrivet: 07 sep-13 kl 16:05 »
Har dom sinat så har dom, precis som andra djur och även människor.
Väntar du tills dom sinat helt innan dom släpps på kraftigare bete är allt som händer att dom blir tjockare.
Kommer det en haj - simma fortare.

hanna elisabeth

  • Inlägg: 52
    • Västmanland
SV: Hur tusan ska jag sina mina getter?
« Svar #9 skrivet: 07 sep-13 kl 20:27 »
Okej men då e det ju lugnt, om jag ska gå på det du säger Hannapanna (som för övrigt tre små barn tror att jag heter på riktigt :) )
Getterna är inne på nätterna... vi har varg här i trakten... Det blir nog bra det här. Tack för responsen!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

318 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, alternaiv, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser