Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frågor getmjölk, yoghurt, ost och andra mejeriprodukter :)  (läst 6433 gånger)

Hippievagnen

  • Inlägg: 343
    • Västergötland
Jag har f.n en get som jag mjölkar och har hittills testat göra get-yoghurt med gott resultat. Men jag vill fortsätta experimentera och undrar en massa saker...
Det här kanske är rena nybörjarfrågor men ...jag måste veta! :)

Hoppas nån kan svara ...

Först undrar jag om nån testat göra ostkaka på getmjölk?

Är det nån som vet om samma sak gäller för råmjölk hos get, att den koagulerar vid upphettning och man kan göra "kalvdans" på råmjölken från get?

Jag undrar också varför alla yoghurt-recept jag hittar säger att man ska pastörisera mjölken före uppvärmning. Då förtar man ju alla de goda egenskaperna i mjölken! Javisst, man tillsätter god bakteriekultur, men det blir inte hälften så nyttigt som obehandlad mjöl med alla vitaminer och mineraler. Kan man göra ost, yoghurt och andra mejeriprodukter utan att pastörisera, och hur blir då resultatet?
Jag har så svårt att tänka mig att man i yoghurtens förlovade länder östeuropa, turkiet mfl har en kultur av att pastörisera all getmjölk innan man gör yoghurt och ost av den. Eller hur ser historian ut på den fronten?

Sist men inte minst så vill jag höra om det finns nån som har erfarenhet av getmjölk och hur man får bort "get-smaken" på bästa sätt! Jag gillar inte eftersmaken som smakar "get", och har märkt att smaken kan skilja från get till get, och geten jag mjölkar just nu smakar tyvärr lite för mycket "get" för min smak.... Kan det ha att göra med att hon går på sly-bete och inte äter så mycket gräs, utan mest örter, blad, grenar och buskar just nu?
Är det mildare smak på mjölken om de går på frodigt åker-gräs??
Kan tillägga att en av mina yoghurtar som jag ympade med mild naturell yoghyurt från affären, inte smakade ett spår av get när den var färdig, trots att den färska mjölken gjorde det dagen innan! De andra yoghurtarna fick lite blandat resultat. Yoghurten som fick stå längst, 24 timmar, och dessutom filtrerades så att vasslen försvann blev så sur och getig så att man gjorde grimaser. :P


Hoppas på att nån här kan svara på någon av mina frågor! :)

macker

  • Moderator
  • Inlägg: 146
    • Skåne
SV: Frågor getmjölk, yoghurt, ost och andra mejeriprodukter :)
« Svar #1 skrivet: 02 aug-13 kl 22:38 »
Jag kan nog svara på några frågor som t.ex ostkaka... det har vi gjort på färskost av getmjölk. Jag kan säkert leta fram receptet om du vill. Tror nog att vi har testat att göra på mjölken också men det kommer jag nog inte ihåg riktigt hur det blev men jag ska faktiskt prova igen. Däremot kan jag tycka att getmjölk inte riktigt passar i smak till desserter, vi har testat med ricotta och det är samma sak där. 

Kalvdans har jag ingen aning om men det är väl bara att prova... det borde väl inte vara någon större skillnad.

Att man väljer att pastörisera yoghurt har säkert med det faktum att göra att yoghurten vill stå varmt 40- 45 grader och vid den temperaturer växer även andra bakterier till sig ganska fort men det är väl bara att prova sig fram, Likadant med osttillverkning , det går alldeles utmärkt att göra opastöriserade ostar men man får ha koll både på hur bra och dåliga bakterier trivs. Gör man produkter till sig själv så är det väl fritt fram att prova sig fram.

Jag vet också att olika getter ger olika smak på mjölken. På kor finns det något som kallas för räkgen som ger en mjölk som inte är god. Tror nog snarare att det är något sådant än att utfodringen skulle spela så stor roll iaf som geten får den kosten som du beskriver.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Frågor getmjölk, yoghurt, ost och andra mejeriprodukter :)
« Svar #2 skrivet: 03 aug-13 kl 01:29 »
Förut avlade man särskilt på getter med "utpräglad getmjölksmak" på mjölken.  Så det är ärftligt, enligt vad jag har läst.

Fil, ost och yoghurt är mig veterligt olika konserveringsmetoder, som ursprungligen användes i stället för pasteurisering.  Om du är noga med hygienen och ser till att få dit kulturen snabbt, så borde du få lika fin fil osv som jag.  Jag hällde lite fil ur paketet ("avelsdjur") i botten på en hink, och ovanpå hinken satte jag tratten med bomulstussen (hål i locket!!).  Hällde mjölken direkt från mjölkbunken i tratten, så den var inte ens en minut gammal när den träffade på syrakulturen!  Gick jättebra i flera år - tills jag ramlade på ett filpaket som var dött - det hände absolut ingenting på flera dagar, och filen låg som små klumpar och flöt på resten av mjölken.  Var alltså noga med att få med dig levande "avelsdjur" från butiken.  Eller hur du nu skaffar din kultur.

Av getråmjölk kan du inte göra kalvdans.  Men väl killingdans! ;)  Däremot lär det ska vara lite knepigare att göra smör, såvitt du inte har en separator.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Hippievagnen

  • Inlägg: 343
    • Västergötland
SV: Frågor getmjölk, yoghurt, ost och andra mejeriprodukter :)
« Svar #3 skrivet: 03 aug-13 kl 12:56 »
Vad trevligt att höra. Då ska jag testa mig vidare med ostkaka och filmjölk nästa gång.

Det förbryllar mig lite hur getsmaken direkt försvinner så fort man tillagar mjölken. Har t.ex provat göra pannkakor på mjölk som stått över ett dygn och när pannkakorna är färdiga smakar de inte ett spår av get! Samma med yoghurten jag lyckades med, den smakade helt neutralt, men ev lite surare än vanlig mild yoghurt.

Jag får hoppas att Karins (geten) mjölk blir godare med hö/gräsfoder till hösten. Annars får jag väl leta nya mjölkgetter baserat på mjölksmak... ::)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Frågor getmjölk, yoghurt, ost och andra mejeriprodukter :)
« Svar #4 skrivet: 03 aug-13 kl 13:09 »
Ja, tillagning tar musten ur mesta getsmaken, men i osten kan den finnas kvar.

Om du brinner av experimentlusta, så kan du säkert prova alla recept du hittar för komjölk.  Det borde ju inte kunna bli hälsovådligt i alla fall!!!  ;)

Att din yoghurt blev surare beror kanske på tiden som mjölksyrabakterierna fick på sig för att omvanlda laktos (mjölksocker) till mjölksyra?

För egen del skulle jag välja avelsdjur efter helt andra kriterier än getsmak på mjölken.  Lynne och hälsa till exempel!  :)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Ninushka

  • Inlägg: 2
    • Övriga världen
SV: Frågor getmjölk, yoghurt, ost och andra mejeriprodukter :)
« Svar #5 skrivet: 10 okt-13 kl 00:18 »
Jag bor just nu i England men sitter & planerar att bli get ägare nar jag flyttar hem till Sverige nästa år. Mycket pga av smöret.. Här säljs getsmör i affären och det ar mycket godare an kosmör. Använder det till allt utom kanske bullbak!
Yoghurt, glass och mjök från get säljs även det i de flesta större affärena. Framförallt för dom som är känsliga mot ko kasein.
Get yoghurt & glass tycker jag är gott.. Get & får yoghurt är båda smakligare än från ko mjölk. Men till flingorna på morgonen tycker jag allt ko mjölk passar bättre.. Mest for att getmjölken smakar lite salt på nå't vänster. Fast man kanske vänjer sig?

Som sagt, planerar att skaffa ett par getter, så läser nu på så mycket som möjligt, om lite allt möjligt & hamnade på den här tråden.
Har stor erfarenhet av hästar (som jag också tänkt skaffa igen) och har viss erfarenhet av får då jag har fårbönder i släkten.
Förutom att vara får vakt i semester tider så har jag har hjälpt till med mönstring, klippning, lamning etc.

Hoppas getter inte är mer komplicerade och hoppas det inte är alltfor svårt att tillverka smör.. Det är ju mest därfor jag vill ha just getter! Ja, och for att dom är söta förståss!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Frågor getmjölk, yoghurt, ost och andra mejeriprodukter :)
« Svar #6 skrivet: 10 okt-13 kl 11:04 »
Välkommen till vårt gäng av getälskare, Ninushka!  :D :D

Getter och får är mindre lika än man kan tro.  Så fortsätt du att läsa, även om våra bemödanden, som vi berättar om här på gettavlan.  ::)  Och försök att få träffa riktiga getter flera gånger innan du bestämmer dig.  "Getter är mycket trevliga djur som ofta befinner sig någon annanstan än ägaren önskar"  :P
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

ullanna

  • Inlägg: 7
    • Skåne
SV: Frågor getmjölk, yoghurt, ost och andra mejeriprodukter :)
« Svar #7 skrivet: 10 okt-13 kl 11:29 »
Läste någonstans att mjölken smakar mer eller mindre "get" beroende på de får äta...
Svensk/fransk familj med barn som gillar yoga, odla, permakultur, hållbart liv, meditation, vegetarisk matlagning, ogräs, katt, healing, svamp och bärplockning, hantverk m.m. Bor i Frankrike.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Frågor getmjölk, yoghurt, ost och andra mejeriprodukter :)
« Svar #8 skrivet: 10 okt-13 kl 11:32 »
En till nykomling på Gettavlan!  :D Välkommen du också!  :D
« Senast ändrad: 10 okt-13 kl 12:23 av Trollmor »
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Fridhemmet

  • Inlägg: 37
  • Fridhemmet och Krågedal det är jag!
    • Östergötland
SV: Frågor getmjölk, yoghurt, ost och andra mejeriprodukter :)
« Svar #9 skrivet: 21 jun-16 kl 06:22 »
tack för alla gamla tips, från en "Ny" getägare, som ska mjölka... har bara ägt mina Göingeflickor i en vecka...
är en positiv med stort djurintresse. Har hund, katter Gotlandskaniner, Kindahöns, Göingegetter och en Tinkerhäst... Jobbar som hund/kattfrisör. Hemservice, köksbiträde  ;)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Frågor getmjölk, yoghurt, ost och andra mejeriprodukter :)
« Svar #10 skrivet: 21 jun-16 kl 22:32 »
Varsågod, välkommen och lycka till!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

245 gäster, 2 användare
xaelanar, isa

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser