Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  letar flaskget/lamm eller ngn som vill mjölka hos mig/ta hem en get som m8ste mj  (läst 2284 gånger)

AnimalMediators

  • Inlägg: 0
    • Södermanland
    • Let us save our planet. net
Hej alla,
vi har en gammal jämtget som ibland har f8tt tvillingar men som alltid har mjölk för minst 3 stycken. Nu fick hon en killing ig8r och det finns mjölk till 2 till i den ena halvan av juvret. Just nu är det ingen annan än jag här hemma p8 g8rden och jag själv hinner/orkar inte att mjölka henne som det behövs (har kroniskt ledinflammation i handlederna).
Hittils har vi hjälpt henne när hon har f8tt killingar med att mjölka ut den ena sidan av juvret för att hennes juver är väldigt ojämn och killingarna brukar alltid ratar den ena sidan som är MYCKET större och hänger nästan i marken.
Ngn som
- antingen har flasklamm eller moderlös-get som jag kan ta över?
eller ngn som bor i närheten av katrineholm och vill mjölka henne
eller ngn som vill ta över henne ett tag (och mjölka henne hemma hos sig)??
Tacksam för svar!
Kerstin
Ett hospis i Schweiz frågade de (...) som just var i färd med att dö om de möjligen ångrade något (...) Den vanligaste ångern var att de tillbringat för lite tid med sina barn/sin familj (...) Ångerns röda tråd (för båda könen) var att de levt upp till samhällets önskningar snarare än till sina egna

AnimalMediators

  • Inlägg: 0
    • Södermanland
    • Let us save our planet. net
förresten är hon (Geten i fr8ga) mycket snäll att mjölka (handmjölkning) och jag har själv ocks8 erfarenet i att tvinga f8r/hästar till att acceptera främmande ungar
(och s8 har jag själv ammad 2 främmande pojkar ;-) paralellt med min egen - s8 jag vet hur det känns ;-)
Ett hospis i Schweiz frågade de (...) som just var i färd med att dö om de möjligen ångrade något (...) Den vanligaste ångern var att de tillbringat för lite tid med sina barn/sin familj (...) Ångerns röda tråd (för båda könen) var att de levt upp till samhällets önskningar snarare än till sina egna

ängesgården

  • Inlägg: 160
    • Dalarna
Hade jag bott närmare så hade jag absolut hjälpt dig, vill ha mjölken själv och så hade mina 3 flasklamm också fått en skvätt  ;Dmen det är dags för avvänjning där. Hoppas du hittar någon annan
massor av djur finns det här hos oss :o)  Kor, får ,kaniner ,höns, ankor,kalkoner ,katter mm

Zadie

  • Inlägg: 155
    • Västerbotten

Hej,

Jag har haft ungefär samma problem i våras och löste det lite fult med att ta hjälp av en lite äldre riktigt girig killing som gärna diar vem som helst. Geten som behövde hjälp var lyckligtvis mycket tam och van att mjölkas sedan innan så det går jättebra så länge jag sitter mellan henne och killingen, då idisslar hon bara och verkar tycka det är skönt att bli av med en del av lasten. Jag vet inte om du har några fler förstås men annars bor jag tyvärr för långt bort för att vara till någon hjälp. Hoppas du hittar en bra lösning snabbt!
Norrlänning som återvänt hem och lite till. Liten gård med hundar, katter, hästar, höns och lappgetter.

AnimalMediators

  • Inlägg: 0
    • Södermanland
    • Let us save our planet. net
Ett hospis i Schweiz frågade de (...) som just var i färd med att dö om de möjligen ångrade något (...) Den vanligaste ångern var att de tillbringat för lite tid med sina barn/sin familj (...) Ångerns röda tråd (för båda könen) var att de levt upp till samhällets önskningar snarare än till sina egna


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

308 gäster, 2 användare
xaelanar, l.l@bahnhof.se

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser