Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  getmjölk  (läst 2120 gånger)

magnusT

  • Inlägg: 64
    • Småland
getmjölk
« skrivet: 15 apr-13 kl 09:32 »
Jag och sambon funderar på att åter skaffa getter på gården, har haft några förr men de blev sjuka och fick tas bort. Vi saknar nu getsällskapet på gården, och funderar nu på att skaffa några nya. Jag har klurat lite på att mjölka dem, först till husbehov men kanske senare även att sälja mjölken om vi skaffar fler. Men jag undrar lite vad man kan få för literpris när man säljer mjölken till ett mejeri? och finns det mejeri som hämtar getmjölk?
Drömmen är ju att kunna livnära sig på sina getter, men det tar ju tid att bygga upp en "farm"  :)


skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: getmjölk
« Svar #1 skrivet: 16 apr-13 kl 09:00 »
Intressant tanke!
Det låter som en bra idé att börja i den lilla husbehovsskalan och sedan utöka. Den som köper på sig 30 okända getter och sätter igång att mjölka till våren när alla killingar är födda - får det nog besvärligt.
Det enda större mejeri som tar emot getmjölk är DalsSpira Mejeri i Dalsland, men även Skärvångens Bymejeri i Jämtland (?). Inget av dem lär bli aktuellt för dig. Se om du kan hitta något gårdsmejeri i närheten av där du bor, och om de vill köpa in mer mjölk till sin produktion, jag vet att det finns enstaka som gör så. http://www.sverigesgardsmejerister.se/
Vad du får betalt för mjölken är en förhandlingsfråga. Du kan nog räkna med att få minst dubbelt så bra betalt som literpriset för komjölk.
Branschreglerna för mjölkproduktion är egentligen skrivna för kor, men det mesta är tillämpbart även på getter. http://www.svenskmjolk.se/ (sök på sidan)
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

magnusT

  • Inlägg: 64
    • Småland
SV: getmjölk
« Svar #2 skrivet: 16 apr-13 kl 10:13 »
Tack för bra svar.
Nej att köpa många getter och börja mjölka låter vansinnigt när man aldrig gjort det innan. Man ska ju lära sig mjölka till att börja med :) Men om man kan börja med att bara själva ta tillvara på mjölken, och sedan utöka om man tycker allt funkar och att det är roligt. Har en tjej som startat ett litet mejeri i trakten, hon har inga egna kor utan köper mjölk från sin granne. Tänkte kolla med henne om hon kan tänka sig köpa den om vi får allt att funka och vi får mycket mjölk. Tänkte bara så man inte skänker bort mjölken, utan tar skäligt betalt. Men jag kan ju kolla vad hon ger för komjölken.

Nu ska vi bara hitta friska glada getter som vill flytta in på gården till våren :)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: getmjölk
« Svar #3 skrivet: 16 apr-13 kl 11:58 »
Ja, det är helt klart klokt att börja lite försiktigt.  Den där första geten har en god chans att bli stammor för alla dem du har senare!  ;)  Lycka Till!!!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

347 gäster, 6 användare
xaelanar, Gröfre Slissing, ärt, Ylven, Be, tangloppen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser