Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad gäller vid hundfodertillverkning  (läst 4014 gånger)

Helle-Mari

  • Inlägg: 205
    • -
Vad gäller vid hundfodertillverkning
« skrivet: 13 jul-12 kl 10:30 »
Om man vill tillverka/blanda hundmat och sälja, vad gäller då för regler?
Någon som har koll på det?
Tacksam för hjälp! :D

LillaSophie

  • Inlägg: 2523
  • Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Vad gäller vid hundfodertillverkning
« Svar #1 skrivet: 13 jul-12 kl 10:47 »
tillstånd för inköp av slaktavfall som ges av länsstyrelsen (?) samt att du säkert måste hålla på i godkända lokaler. du behöver nog också ha tillstånd för tillverkning och försäljning av djurfoder och jag kan tänka mig att du måste kunna analysera innehållets näringssammansättning. men hör med länsstyrelsen eller SJV.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Helle-Mari

  • Inlägg: 205
    • -
SV: Vad gäller vid hundfodertillverkning
« Svar #2 skrivet: 14 jul-12 kl 09:40 »
tillstånd för inköp av slaktavfall som ges av länsstyrelsen (?) samt att du säkert måste hålla på i godkända lokaler. du behöver nog också ha tillstånd för tillverkning och försäljning av djurfoder och jag kan tänka mig att du måste kunna analysera innehållets näringssammansättning. men hör med länsstyrelsen eller SJV.

Tack för ditt svar :D
Någon mer som vet något eller har erfarenhet?

Existens?

  • Gäst
SV: Vad gäller vid hundfodertillverkning
« Svar #3 skrivet: 14 jul-12 kl 11:17 »
Du måste godkännas...

http://www.sjv.se/amnesomraden/djur/djurprodukter/foderochutfodring.4.207049b811dd8a513dc80003970.html

Sen hur krångligt det är beror väl lite på omfattningen, men så värst mycket skiljer det inte från  livsmedel till människor.

Här är jordbruksverkets checklista till sin personal vid inspektionerna.. inte så märkvärdig..bara 43 sidor ;)

http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_vagledningar/vg6_1.pdf
« Senast ändrad: 14 jul-12 kl 11:33 av Existens? »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

533 gäster, 8 användare (2 dolda)
xaelanar, Palle500, alternaiv, Be, von tratt, Hantverkaren

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser