Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Grimma till get!  (läst 5916 gånger)

Nykomlingen

  • Inlägg: 14
    • -
Grimma till get!
« skrivet: 18 mar-12 kl 19:49 »
Någon som testat alpackagrimma till get och vet om det fungerar?

Tycker inte alls att fårgrimmorna sitter bra och en alpacka är ju lite med lik en get i sin huvudform.

Eller har ni andra tips?

Mvh Hanna

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Grimma till get!
« Svar #1 skrivet: 19 mar-12 kl 16:21 »
Det är stor skillnad om geten/fåret har horn eller ej.  Sådana kan hjälpa till att man gör en enkel "grimma" av ett vanligt snöre, som djuret inte kan strypa sig med.

Men om det ska se snyggt ut också, så spelar förstås färgen stor roll ...  ;)  Då rekommenderar jag röd eller svart grimma till vit get, men absolut inte svart grimma till ett svart djur!

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Lina W

  • Inlägg: 353
    • Ångermanland
SV: Grimma till get!
« Svar #2 skrivet: 20 mar-12 kl 08:12 »
Jag har provat alpackagrimmor och de sitter bättre än fårgrimmor och är ganska smidiga. Men ännu bättre tycker jag är ponnyfölgrimmor, finns på Hööks.
Däremot  gillar getter inte grimmor utan går hellre i halsband men kan säkert vänja sig.
Lappgetter, Värmlandsfår, Dv Kochin, Vaktlar och en riktig bruksschäfer.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Grimma till get!
« Svar #3 skrivet: 20 mar-12 kl 08:34 »
Alla mina getter har föredragit "havrekoppel" ...  ;)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Nykomlingen

  • Inlägg: 14
    • -
SV: Grimma till get!
« Svar #4 skrivet: 20 mar-12 kl 09:09 »
Tack för svar! Ska köpa en halsrem och börja med det så får jag titta på grimmor sen.
Havrekoppel fungerar inte på mina då man ska förbi trädgården med massa goda växter i för att komma till skogen  ;)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Grimma till get!
« Svar #5 skrivet: 20 mar-12 kl 09:43 »
Å, det går bra med egentändigt upphittad äppelbark också.   o:)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Angelslund

  • Inlägg: 23
  • SINGEL
    • Skåne
SV: Grimma till get!
« Svar #6 skrivet: 10 jun-14 kl 11:24 »
Hej.
Ursäkta om jag verkar knäpp, men vad är "havrekoppel"
Rikard

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Grimma till get!
« Svar #7 skrivet: 10 jun-14 kl 18:53 »
Hej!

Kul att du väckte liv i denna gamla tråd :)! "Havrekoppel" betyder här på gettavlan inget annat än en hink med havre i. Har getter väl lärt sig vad rasslandet i den där hinken innebär, följer de med dig över stock och sten utan något annat koppel.

Beejac

  • Inlägg: 34
    • -
SV: Grimma till get!
« Svar #8 skrivet: 20 okt-15 kl 23:17 »
Vilket är att föredra?! Grimma eller halsband?

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Grimma till get!
« Svar #9 skrivet: 21 okt-15 kl 03:15 »
Hej, Angelsund!  Din fråga var inte alls knäpp!  Vi gamlingar här inne kan ibland glömma att förklara våra interna skämt och gamla specialuttryck.

  Grimma eller halsband, det beror på.  Om nu inte havrekopplet räcker, så måste du ju leda dem.  Om de är många eller extra busiga, kan du behöva försäkra dig om att faktiskt vara starkare än getterna.  Då är grimman att föredra.  Om du ska leda en eller två getter, kan du säkert klara dig med halsband.  Stumt, förstås, ingen risk för hängning!  Men lär dem ändå att inte streta och dra!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Grimma till get!
« Svar #10 skrivet: 21 okt-15 kl 07:53 »
Vilket är att föredra?! Grimma eller halsband?
Halsband.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Ysselini

  • Inlägg: 18
    • -
SV: Grimma till get!
« Svar #11 skrivet: 22 jan-16 kl 13:48 »
En fundering kring detta med getter o halsband. Vi fick en kastrerad bock som var ca 1 år enligt tidigare ägare. Han var flaskuppfödd och hade aldrig gått med getter/ får. Han var helt präglad på människor och kanske lite på hästar. Han gick alltid helt lös eller kopplad om jag fattade rätt, barnen lekte mycket med honom tills de tröttnade och han hamnade hos oss. Vi hade då tre getter (flickor) i samma ålder. Bocken var livrädd för dem och hoppade över elnätet (det högsta) så fort de tittade på honom. Till slut fick han bo i hundgården ( för att rädda trädgård, grannsämja o bock). För bete o social samvaro tog vi ut honom i koppel o halsband flera ggr/dag. Han hade gått mkt i koppel hos tidigare ägaren. Han gjorde ofta, då när han kom, en konstig huvudvridning bak över nacken och extra ofta när han gick i koppel. Efter 3-4 mån hade han vant sig vid getsällskap och har sedan dess (oftast) stannat i hagen. Huvudvridningen försvann så småningom helt.
Men om vi någon gång sätter på halsband o koppel ( t ex när vi hittar honom i trädgården ist f i hagen)kommer huvudvridningen direkt!
Min poäng med denna långa historia är att jag tror att han fick nackbesvär när barnen hade honom i halsband o koppel och därför tror jag att grimma är att föredra om man måste leda getter.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Grimma till get!
« Svar #12 skrivet: 23 jan-16 kl 16:28 »
Nackbesvär kan nog uppkomma lika lätt med grimma, om den som är i andra ändan av kopplet mot vad geten är hanterar kopplet på fel sätt.  Den beskrivna huvudvridningen finns det väl en hel tråd om här någonstans?  Jag har för mig att vi aldrig lyckades reda ut vad det var, om det var ett naturligt beteende eller någon sorts nödsignal ...

  Välkommen, Ysselilni, och hur har det gått, Nykomling?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

716 gäster, 3 användare
Berberis, Tångräkan, Pohja

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser