Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hästmjölk  (läst 3423 gånger)

Lejonhjärta

  • Inlägg: 546
    • Västergötland
Hästmjölk
« skrivet: 26 jan-12 kl 13:19 »
Har en mindre mängt hästmjölk att tillgå och en kompis föreslog att ja skulle göra färskost på den.
Men hur?
När min mor förr gjorde detta använde hon filmjölk, men detta  ju mjölk.
Går det eller vad ska ja hitta på? :)
För dig är det bara katter. För mig är det håriga barn som går på alla fyra och inte kan prata rent.
Bor med sambo, 2 barn, katter, hästar, kossor, getter, kaniner, marsvin, höns, gäss, ankor, bin, fiskar och hund på en liten gård lagom ödsligt på landet.

Liina94

  • Inlägg: 13
    • Dalarna
SV: Hästmjölk
« Svar #1 skrivet: 22 mar-12 kl 12:52 »
skulle jag också vilja testa! måste väl gälla desamma som för ko- och getost? bara att resultaten blir lite olika i smak och så ;)

I alla fall så tar man antingen och blandar med lite filmjölk, värmer på och väntar på att det skär sig. häll över i en sil (gärna med en tunn duk i så det blir ännu mindre hål) Det är enklaste sättet att göra ost! Smaken blir något syrlig och smakar lite fil dock..

Alternativ två är att köpa ostlöpe, värma mjölken till 37 grader och tillsätta löpen. Låt sedan stå en timme så att ostmassan tar form och lägger sig på ytan, sen vispar du om lite i det så det blir småbitar istället för en stor. Låt stå ett tag så all ost åker ner till botten och häll därefter bort vasslan på samma sätt som ovan. Finns bättre beskrivning i recepttråden!

Alternativ TRE är att göra som med ostlöpen, fast istället ta ättika. Varför det också är ett sätt jag nämner är bara för att ättika brukar finnas i varje kök, är egentligen bara ett fattigmans-alternativ hehe! Dock har jag tänkt på att osten blir lite krämigare med ättika, typ som Philadelphia! Så min favorit är att köra med ättika när jag gör min get-ost ;)
Lina

Malines här igen

  • Gäst
SV: Hästmjölk
« Svar #2 skrivet: 22 mar-12 kl 14:11 »
Det går att "skära" mjölken med vilken syra som helst, citronsaft, vinäger, ättika...
Personligen är citronsaft en favorit för just färskost.

Liina94

  • Inlägg: 13
    • Dalarna
SV: Hästmjölk
« Svar #3 skrivet: 22 mar-12 kl 14:36 »
jo det stämmer ju! Men vet inte helt hur jag ska förklara, jag tycker ost på löpe är mer geleaktig (?) än den på ättika :)
Citronsyra tänker jag testa, allt ger ju lite smak av vad det är!
Lina

Lejonhjärta

  • Inlägg: 546
    • Västergötland
SV: Hästmjölk
« Svar #4 skrivet: 17 apr-12 kl 00:58 »
Tack så jättemkt försvaren.
Han dock frysa in hästmjölken innan svaren kom.
Får se om d blir ost av den eller om vi behöver när något annat av djuren behöver mjölk.
Skall dock prova lite med å göra ost på dom andra sätten ni skrev. Får förhoppningsvis en fjällnära-kalv vilken dag som helst å tänker se om vi kan ta mjölk till oss åxå från mamman.  :)
För dig är det bara katter. För mig är det håriga barn som går på alla fyra och inte kan prata rent.
Bor med sambo, 2 barn, katter, hästar, kossor, getter, kaniner, marsvin, höns, gäss, ankor, bin, fiskar och hund på en liten gård lagom ödsligt på landet.

thunder

  • Inlägg: 28
    • Södermanland
SV: Hästmjölk
« Svar #5 skrivet: 17 apr-12 kl 17:18 »
Låter som att du har kul projekt på gång =) Det vore roligt om du även postar din framgång här på forumet sen när det är dags!

enzo1

  • Inlägg: 4
    • -
SV: Hästmjölk
« Svar #6 skrivet: 26 apr-17 kl 23:46 »
Har en mindre mängt hästmjölk att tillgå och en kompis föreslog att ja skulle göra färskost på den.
Men hur?
När min mor förr gjorde detta använde hon filmjölk, men detta  ju mjölk.
Går det eller vad ska ja hitta på? :)

Hej!
Har du hästmjölk som du säljer?


Postat med Alternativ.nu´s app


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

655 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser