Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Några frågor om mjölkgetter och getgård...  (läst 10086 gånger)

Betula_Pendula

  • Inlägg: 309
  • Lev inte för att arbeta, arbeta för att leva !
    • Dalarna
Några frågor om mjölkgetter och getgård...
« skrivet: 25 mar-11 kl 00:32 »
Hej, jag och sambon är på väg ut på landet och funderar på om mjölkgetter + mejeri vore något för oss.

Vi har läst allt här på forumet och vi har några funderingar vi hoppas kunna få hjälp att reda ut av er här.
 

1. Hittade denna skrift när vi läste igenom alla trådar här om getter.

www.fylkesmannen.no/Småskrift_-_om_geitehold_8r9tC785041ld.pdf.file

Men foderstat är med något norskt system som vi inte alls känner igen (FEm/dag), kan någon översätta det till MJ ?


2. Är det någon här som har getter och bor i närheten av Sala / Västerås som skulle kunna ta emot oss någon timme och visa oss runt lite så vi får se en gård i drift...

Har bara haft några få getter tidigare (8 stycken) + shropshire så vi känner att ett "studiebesök" vore toppen

3. Vi funderar över mjölkgetter eller mjölkfår någon som har tankar kring det ?

4. Vi försöker räkna baklänges på hur många getter som en gård på 20 - 30 hektar åkermark + skog i norra västmaland eller Södra Dalarna klarar av att försörja men har fastnat lite, någon som kan ge en fingervisning ?

Tack på förhand

Jonas & Helena
Learn from yesterday, live for today, hope for tomorrow.
The important thing is not to stop questioning.
Albert Einstein (1879-1955)

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Några frågor om mjölkgetter och getgård...
« Svar #1 skrivet: 25 mar-11 kl 01:07 »
Det fe jag stött på tidigare uttyds foder-enheter.
Motsvarar näringsvärdet på viss mängd korn om jag minns rätt.
I min anteckning står 1fe = 2,8 Mcal = 11,8 MJ

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Några frågor om mjölkgetter och getgård...
« Svar #2 skrivet: 25 mar-11 kl 09:19 »
Mjölkfår är speciella, inget som jag fick mig rekommenderat för nybörjare

Hur många djur Du kan ha per hektar beror mycket på individuella skillnader, både på djuren och marken.  Just vall hör till det som det är stora skillnader på när det kommer till vad man får ut per ytenhet.  Du bör också tänka på att getter föredrar ett artrikt foder; ger Du dem enbart finaste rajgräs så får Du getter som näst intill matvägrar ...

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Betula_Pendula

  • Inlägg: 309
  • Lev inte för att arbeta, arbeta för att leva !
    • Dalarna
SV: Några frågor om mjölkgetter och getgård...
« Svar #3 skrivet: 25 mar-11 kl 12:08 »
Tack för svaren !

Trollmor, vad är det som är speciellt med Mjölkfår ? Hur skiljer dom sig från andra fårraser ?

Angående vall till getter...

Ni som har getter hur ser era vallförblandningar ut ?


Angående Foderstat...

Kan inte ni som har getter skriva några rader hur ni utfodrar era djur under ett getår ?

Kraftfoder, vad, när, hur mycket ?

Grovfoder, vad, när, hur mycket ?

Betesvall, vart i landet, typ av bete, antal djur per hektar ?


Tacksam för alla svar och hoppas andra som har har samma funderingar har nytta av tråden...

Jonas & Helena



Learn from yesterday, live for today, hope for tomorrow.
The important thing is not to stop questioning.
Albert Einstein (1879-1955)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Några frågor om mjölkgetter och getgård...
« Svar #4 skrivet: 25 mar-11 kl 12:54 »
Mjölkfår är extra ömtåliga, eftersom dom producerar så mkt.  "Yrkessjukdomar", lätt att få diverse brister och sånt.

Foder till getter grundar sig helst på löv kvistar och ängsväxter.  Vallblandning är väl OK, men inte ens den är särskilt artrik, ur getternas synvinkel.  De små liven är också ömtåliga för olika brister på mineraler och vitaminer.  Och när dom saknar något i kosthållet, blir de mycket svåra att stänga in ...  De går til grannen och tar vad de behöver i hans äppelbark, och kommer sen hem och tycker att de har gjort något bra.  ;)

Grovfoder och vatten i fri tillgång; kraftfoder företrädesvis vid mjölkning och annan hantering/inspektion.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

ninna b

  • Gäst
SV: Några frågor om mjölkgetter och getgård...
« Svar #5 skrivet: 25 mar-11 kl 20:42 »
Det sägs att en bra vall till getter ska ha legat i sådär 30 år... det finns säkert expertis som kan hjälpa er med att välja fröblandning så att ni slipper att vänta så länge.

Vi har sådär 80 mjölkgetter på 2 ha vilket ju inte går sådär väldigt bra.... dom betar gärna första rundan, så att säga, men sen får vi stödutfodra. Getter gillar att ha det rent och fint omkring sig så min teori är att det blir för mycket bajspiller i hagen för att det ska passa damerna.

Under laktationen och i samband med mjölkningen får dom fri tillgång till hel korn... skulle tippa på att det blir ungefär 1 kg/Get , ibland även havre vilket dom egentligen gillar bättre, en näve kokoncentrat , en näve pelleterat betfor och så finns det alltid komineraler i krubban.

Under sommaren stödfodrar vi med hö i storbal annars är det hösilage som gäller.... det går åt massor med mat. Vi brukar sätta ut hela balar med hösilage,  3 åt gången. Jag skulle tippa på att det går åt mellan 2- 2½ kg per get/ dag beroende på hur torrt fodret är.

Getter gillar buskar och sly.

Ska ni välja mellan getter och får så får ni ta med i beräkningen att får äter mer än getter, har en kortare laktation men i gengäld så kan lammen betinga ett högre värde än killingar. Det är även stor skillnad på mjölken


Betula_Pendula

  • Inlägg: 309
  • Lev inte för att arbeta, arbeta för att leva !
    • Dalarna
SV: Några frågor om mjölkgetter och getgård...
« Svar #6 skrivet: 26 mar-11 kl 13:40 »
Tack Ninna och Trollmor för svaren !

Nu kan jag räkna lite mera på vad marken kommer kunna bära långsiktigt och sen minskar jag det med 25% för marginal.

Finns någon mera som har mjölkgetter som vill skriva några rader är vi tacksamma...

Och som sagt finns det någon i Västmaland med omnejd som kan tänka sig att visa oss lite vore det toppen !

Jonas & Helena

Learn from yesterday, live for today, hope for tomorrow.
The important thing is not to stop questioning.
Albert Einstein (1879-1955)

Betula_Pendula

  • Inlägg: 309
  • Lev inte för att arbeta, arbeta för att leva !
    • Dalarna
SV: Några frågor om mjölkgetter och getgård...
« Svar #7 skrivet: 04 apr-11 kl 14:00 »
Nu har vi varit på besök på Mats-Pers Gården och vi blev övertygade av att det är vad vi vill satsa på...

Men vi har lite små diskunioner här hemma om hur vi lämpligast skall börja...

Alternativ ett är att börja med kanske max 15 - 20 getter för att hinna lära oss allt i lagom takt.

Alternativ två är att börja med runt 40 - 50 getter så att det blir ett "arbete" på en gång.


Alternativ ett:

+ Lugnare takt att lära sig allt i

- Kan inte söka startstöd för unga Jordbrukare. ( ca 150 000 :- )


Alternativ två:

+ Man kan söka startstöd för unga Jordbrukare. ( ca 150 000 :- )

- Kanske blir för mycket på en gång


Vi skulle vara mycket tacksamma för synpunkter och tips från er som har getter i olika omfattning !

Jonas & Helena
Learn from yesterday, live for today, hope for tomorrow.
The important thing is not to stop questioning.
Albert Einstein (1879-1955)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Några frågor om mjölkgetter och getgård...
« Svar #8 skrivet: 04 apr-11 kl 16:24 »
Går det att söka det där stödet lite senare?  Jag skulle föreslå att Ni börjar med ett par, tre stycken, för det är mycket Era getter måste hinna berätta för Er innan Ni kan hoppas på att trivas med ett helt gäng.  Vad de tycker om olika slags mat och stängsel, till exempel ...  :o
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Betula_Pendula

  • Inlägg: 309
  • Lev inte för att arbeta, arbeta för att leva !
    • Dalarna
SV: Några frågor om mjölkgetter och getgård...
« Svar #9 skrivet: 04 apr-11 kl 17:40 »
Nej, tyvärr går det inte att söka senare, det är ett startstöd som skall sökas inom 12 månader från att man tar över Jordbruksfastigheten...
Learn from yesterday, live for today, hope for tomorrow.
The important thing is not to stop questioning.
Albert Einstein (1879-1955)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Några frågor om mjölkgetter och getgård...
« Svar #10 skrivet: 04 apr-11 kl 19:37 »
Ett sånt elände!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Lars Pers Maria

  • Inlägg: 753
    • -
SV: Några frågor om mjölkgetter och getgård...
« Svar #11 skrivet: 04 apr-11 kl 22:18 »
Jag började i liten skala och det är jag glad för. Kan iofs känna viss avundsjuka på dem som kommit igång och har en massa ostar men det hade inte funkat i mitt liv. Mina barn är på väg ut ur boet och jag ville prioritera att vara med dem. Nu blir det en unge kvar till hösten.
De första getterna var 7 st som kom som killingar. Gopluttar! De tror fortfarande att jag är deras mamma och följer mig överallt. Väntade således ett år innan de betäcktes med en inköpt bock. När de killat hade jag inget mjölkningsutrustning i ordning så jag handmjölkade ett par stycken. Hade inget mejeri heller så det gjorde inget. Dessutom fick jag ett jobb (!)

För ett par år sen hade jag äntligen samlat ihop grejor: mjölktank, vaccumpump, rör, mjölkmaskin, spannar, sil, ystgryta, formar, kylar, frys, manskapsbod mm så jag kunde sätta igång "på riktigt". Känslan att ha mjölkat ihop 80 L och gjort ost på första gången kan inte beskrivas!

Under denna tid har jag ändrat mig flera gånger och kommit på bättre lösningar än jag hade från början och det är en av fördelarna med att ta det lugnt och på "low budget". Visst hade jag kunnat låna några miljoner och byggt nytt men då hade jag kanske inte sovit så bra.

Nu, däremot, har jag kommit till vägs ände - vill jag expandera eller inte? Då måste jag bygga nytt, kall lösdrift med varm mjölkningsrum inuti. Isåfall siktar jag på 50 mjölkande getter. Förra säsongen mjölkade jag 11 st och nu har jag 15 igång samt väntar på 12. Det funkar inte min gamla lagård, därav nytänket.

Det svåraste tycker jag är att besluta om jag ska sluta mitt halvtidsjobb eller inte. Hur mycket ost måste jag sälja för att få in åtminstone samma summa? Klarar jag det? Och ev lån för bygget? Klarar jag att jobba kvar? Blir jag ett vrak? Vilka är mina alternativ, osv?

Gällande skötseln får våra getter hösilage som är ganska torrt. De älskar det men ströar gärna själva med de strån de tycker är för tjocka. Har ströbädd inne. Tyvärr kan de inte gå ut på vintern pga vägar runt vår gård. (Också ett skäl till att bygga nån annanstans...) När getterna mjölkar får de Tackfor, eller vad det heter, från Lantmännen. De måste ha mineraler med koppar och saltsten. När jag ystat får de vasslen vilken de dricker med glädje. Mycket näring i den.

Unggetterna har bott i vindskydd sen nyår. Någon gång var det -30 och det var för kallt. De huttrade på morgonen. Då gav jag dem ljummet vatten inifrån. Annars är getter tåliga djur, tycker inte om regn - tror jag - och för mycket blåst.

Förstår att ni blev övertygade av ert studiebesök på Mats Pers gården! Vill själv åka dit igen nu när mejeriet är klart! Börja med att söka projektstöd (om det finns kvar) och gör marknadsundersökningar, se till att få ritningar på ev byggnader, konsulthjälp, åk på massor av studiebesök och fråga-fråga-fråga. Så gjorde jag. Ni lägger egen tid vilket brukar vara runt 170 kr/timme. Det är många timmar ni tänker på getter, eller hur :D

Lycka till!
Maria
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Betula_Pendula

  • Inlägg: 309
  • Lev inte för att arbeta, arbeta för att leva !
    • Dalarna
SV: Några frågor om mjölkgetter och getgård...
« Svar #12 skrivet: 07 apr-11 kl 16:22 »
Tack för alla svar, vi är tacksamma alla synpunkter och funderingar ni delar med er av !

Om vi skulle satsa på att skaffa 50 stycken på en gång för att kunna söka bidrag mm klarar vi det på två "halvtider"

dvs, Vi jobbar går ner och jobbar 20 timmar i veckan var "utanför gården" och resten hemma. ( upp till 80 timmar var i veckan :) )

Att jag har förmånen att kunna jobba hemifrån när jag vill, mina 20 timmar kanske också skall nämnas... 


Sen en fråga till angående vilka djur som kan vara bra att börja med...

Bör vi börja med att köpa in vuxna djur, killingar eller en blandning ?


Angående drift former...

Tanken just nu är att mjölka två gånger om dagen och ysta varannan dag är det en modell som kan fungera...


/ Jonas & Helena
Learn from yesterday, live for today, hope for tomorrow.
The important thing is not to stop questioning.
Albert Einstein (1879-1955)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Några frågor om mjölkgetter och getgård...
« Svar #13 skrivet: 07 apr-11 kl 18:53 »
Visst är det väl Mackenzie himself som tipsar om att vara mycket noga med de(n) där första geten/getterna, för de brukar lämna kvar sina gener ganska länge!  Utsorterade mjölkgetter till exempel, som inte producerar så mycket, men som ger fina killingar.

  Om man har tid på sig, alltså ...  :P
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Annie o Kalle

  • Inlägg: 31
  • Getmjölksbönderna
    • Bohuslän
    • www.bergadalen.se
SV: Några frågor om mjölkgetter och getgård...
« Svar #14 skrivet: 10 apr-11 kl 11:16 »
Hej ni två!
jag ser att ni fått många bra svar och berättelser redan! (Som en parentes kommer jag ursprungligen från Västerås!) Jag och min sambo har startat en getgård alldeles nyligen. Vi har ett 40-tal mjölkgetter av svensk lantras och även värmländsak skogsfår som dock inte då är några mjölkfår. Vi kommer inom en månad leverera mjölken till Dals Spira Mejeri, som finns i Dalsland. Långt från er. Vi själva finns i Uddevalla. Det är härligt och kul med fler människor i detta land som vill starta upp getgårdar av olika orsaker. vi har då valt att inte ysta, utan lämna detta till mejeriet som tidigare stått för både mjölkning och ystning. Idagsläget är DalsSpirans mjölk och ostar utbredd till olika delar av Sverige. Gå gärna in, om du vill ha mer info om dina frågor till oss på www.bergadalen.se så ser du hur vi startade och där finns även länk till DalsSpira mejeri. Stort lycka till med er fina verksamhet! Annie
Annie och Gert

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3917
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Några frågor om mjölkgetter och getgård...
« Svar #15 skrivet: 17 mar-13 kl 20:21 »
Ja, hur gick det för björken (är det väl på latin, om jag inte minns fel)? Blev det någon getmjölkgård?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Sussilo

  • Gäst
SV: Några frågor om mjölkgetter och getgård...
« Svar #16 skrivet: 22 mar-13 kl 09:00 »
Tycker också det skulle vara intressant att få veta mer  :)!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Några frågor om mjölkgetter och getgård...
« Svar #17 skrivet: 22 mar-13 kl 09:03 »
Ja, den vanliga svenska björken heter Betula Alba på latin.  Hette i alla fall förr, när jag försökte lära mig ...  :P

Men Betula Pendula var senast aktiv:
    08 okt-12 kl 15:47
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Betula_Pendula

  • Inlägg: 309
  • Lev inte för att arbeta, arbeta för att leva !
    • Dalarna
SV: Några frågor om mjölkgetter och getgård...
« Svar #18 skrivet: 03 aug-13 kl 14:38 »
Har helt glömt bort denna tråd då det inte blev någon Get gård denna gång...

Utan det blev att satsa på biodlingen istället...

Betula Pendula är för övrigt det latinska namnet på familjen Vårtbjörk som består av ett antal olika björksorter, Hängbjörk, Masurbjörk, Pelarbjörk mm

http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A5rtbj%C3%B6rk

/ Jonas
Learn from yesterday, live for today, hope for tomorrow.
The important thing is not to stop questioning.
Albert Einstein (1879-1955)

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Några frågor om mjölkgetter och getgård...
« Svar #19 skrivet: 03 aug-13 kl 19:00 »
:D Lycka till med flygfäna!  :D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

356 gäster, 5 användare
xaelanar, Banelinjen, Valpen001, Hönshjärna, peterm

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser