Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bockfoder?  (läst 1213 gånger)

Caligari

  • Inlägg: 327
  • Dada
    • Östergötland
Bockfoder?
« skrivet: 10 jan-11 kl 16:31 »
För ett par år sedan fick vår dvärgbock urinsten och vi fick avliva honom, stackarn. Efteråt fick jag veta att sjukdomen kunde bero på att han hade fått för mycket havre, så vår nya bock har vi inte vågat ge mycket annat än hö och skal av äpple och morot, och enstaka brödkanter. Men man märker att han längtar efter annat! Han försöker alltid att sno damernas godis.

Finns det något man kan ge honom så att han blir nöjd, men inte sjuk?
harstorp4.se

Sussilo

  • Gäst
SV: Bockfoder?
« Svar #1 skrivet: 10 jan-11 kl 19:26 »
En bock som inte har en större flock getter att betäcka, behöver inte havre. Grenar, ris eller ett helt träd är bättre för honom och gör honom glad :).

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Bockfoder?
« Svar #2 skrivet: 10 jan-11 kl 19:30 »
Bockar (och baggar) är känsliga för urinsten.  De har en lång, smal urinledning, och minsta grus i det maskineriet ...   :o :'(

Det viktigaste är att han dricker tillräckligt.  Om urinen inte är för koncentrerad, så minskar risken radikalt för urinsten.  Försök gärna smaksätta vattnet åt honom, så att han får i sig tillräckligt.  Mina gillade svartvinbärssaft bäst, men när jag hade många, fick de nöja sig med Betfor i vattnet.  Båda är söta, så man måste förstås vara extra noga med hygienen när man ger "vatten-godis"!

Jag har inte hört talas om att havre i sig skulle kunna ge urinsten.  Men allting som lurar honom att äta för mycket är förstås riskabelt!  Om han hela tiden suktar efter det tjejerna får, kan han nog föräta sig, om han en dag lyckas bryta sig in i foderförrådet.  Så jag skulle ge honom lite att smaka på, men inga stora mängder.

Ett knep är att lägga hans havre ovanpå en tuss hö eller gräs i en balja.  Då tar det längre tid för honom, och han upplever inte att tjejerna får och han blir utan.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

713 gäster, 4 användare (2 dolda)
Radar, RindertD

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser