Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  grävling  (läst 5419 gånger)

hönsmamma 11

  • Inlägg: 428
    • Södermanland
grävling
« skrivet: 26 mar-10 kl 13:25 »
hallo vaknade inatt vid 3 tiden med ett jäkla liv utanför, det var 2 st stora krävlingar, antagligen slogs de när ja kom ut o tände så for de i väg med en hejdundrande fart. min fråga är kan grävlingar ta höns eller var de revir de slogs om ???

zizzi

  • Inlägg: 41
SV: grävling
« Svar #1 skrivet: 26 mar-10 kl 14:53 »
Japp, de tar både höns och ägg. Och dessutom kan de förstöra hägn och burar ganska så rejält.

anders 67

  • Inlägg: 500
    • Dalarna
SV: grävling
« Svar #2 skrivet: 26 mar-10 kl 17:42 »
Grävlingar är också bättre på att bryta sig in i allt.
De dödar också allt på en gång som de kommer åt och går inte och plockar lite då och då som en räv.
Jag hade en gång en grävling som först tog sig in i hönsgården genom att slita sönder nätet,sen in i hönshuset.
Där bet den ihjäl alla vuxna höns.Därefter så slet han sönder näten till totalt 8 boxar och bet ihjäl kycklingar och unghöns.Totalt ca 80 st,inte en ända levde.När jag kom så låg den och sov bland alla liken.
Jag slog ihjäl grävlingen med en yxa.
Fjällkor,rödkullor,telemarkskor,SRB-kor,dölekor,holsteinkor, lantrasfår,höns,grönsaksodling

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: grävling
« Svar #3 skrivet: 26 mar-10 kl 18:47 »
grävlingen tog död på 7 myskankor för några år sedan hos mig... man får skydda sina djur men tänk på att grävlingar har ungar nu så digivande sugga ska frisläppas...
Fjäderfän och kaniner

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: grävling
« Svar #4 skrivet: 27 mar-10 kl 10:34 »
Grävlingar är sååå söta... Men de är också dessa söta små maskerade typer jag avskyr mest när de får för sig att knata in och få för sig att ha ihjäl människans flockar med höns.  >:(

En grävling massakerade nästan hela våran flock för ca 11 år sedan. Var ungefär samma tid som du hörde livet, 4 på morgonen ungefär vaknade mamma av ett jävla liv hos hönsen. Det var herr grävling som hade först slitit sönder hönsnätet runt hönsgården för att sedan gå fram till det lilla huset hönsen hade, som låst vi till ordentligt och bara... Brytit sönder dörren!  :o :o :o :o :o Tuppen hittade vi bara fjädrar efter, en stor del av flocken låg utspridda utan huvuden lite här och var och några var endast ihjälbitna. Massmördaren jagade runt en höna för fullt när mamma kom utrusandes och vrålade och skrek som hysteriskt, då fick den panik och började snurra runt runt och hittade först inte ut ur hålet den själv slitit upp...

Den grävlingen fick träffa min morfar sen... (som är jägare).  >:(

Så, passa er rejält för grävlingar, om de väl får för sig så är de bland de farligaste rovdjur här skulle jag säga. Dels för att de är så himla starka och skickliga inbrytarkungar, sedan bara dödar de allt de kommer åt!
« Senast ändrad: 27 mar-10 kl 10:36 av Linkoso »
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

777 gäster, 2 användare (1 dolda)
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser