Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rasavelns baksida...?  (läst 34861 gånger)

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
Rasavelns baksida...?
« skrivet: 24 aug-08 kl 12:54 »
Jag förmodar att många hänger på AH, men för dom som inte gör det så kommer här en länk till ett engelskt program om den renrasiga avelns problem i England.



Varning för en del jobbiga bilder...  :'(

Programmet är uppdelat i sex delar på YouTube. Bara att klicka sig vidare.

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Rasavelns baksida...?
« Svar #1 skrivet: 24 aug-08 kl 19:49 »
Styrker bara mina tankar om show-aveln.

Hela företeelsen är sjuk >:( Tyvärr inte bara ett engelskt problem!

johlin

  • Inlägg: 822
SV: Rasavelns baksida...?
« Svar #2 skrivet: 24 aug-08 kl 20:05 »
Har varit på en stor hundutställning en gång... Aldrig mer.. Det är sjukt att lyfta en liten terrier i sitt halsband (grovt som en fiskelina) och svans för att pälsen skulle ligga "rätt"!!
Litet torp med stort hjärta, här lever vi med 3 barn, hundar, katter och inga myskankor... dom tog räven till sina valpar. Nu med 2 hönor å en tupp, som visade sig vara två tuppar å en höna

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Rasavelns baksida...?
« Svar #3 skrivet: 24 aug-08 kl 20:46 »
 Ljudet på min dator är paj så det blev bara lite tittande...
Som Birgit skriver är det inte bara i England problemen finns...
Jag blir lika förvånad varje gång att Belgian Blue är förbjuden i Sverige för att den inte kan föda naturligt osv, men hundar dom får man tydligen avla hur som helst vad än Djurskyddslagen säger. Och SKK fortsätter att leja in domare som premierar "sjuka" hundar...
 Sen förfasar man sig över lite blandrasavel...
                                           Mvh
                                        Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Rasavelns baksida...?
« Svar #4 skrivet: 25 aug-08 kl 15:02 »
Charlotte, försök lyssna, för det sägs mycket mer än bilderna visar! Det var mer extremt än jag ens kunde föreställa mig!

Har varit inne på temat förut och vet att bl.a Svenska Lapphundsklubben fått någon påbackning för att de har en hög inavelsgrad, med hälsoproblem som följd, med bland annat HD problem i ökad frekvens. Men det var inte SKK som kritiserade föreningen utan SJV, som tack vare EU ställt krav på godkända avelsplaner. Men det som sker i det fördolda, att valpar avlivas för att de har fel färg osv. har de ju ingen koll på.

Mötte samma inställningar på kattsidan i min ungdom >:( Idag har de ju massor av sjukdomar på framförallt perser. Dessutom var ju utställningarna rena stridsfältet, med fusk och mutor. Kan tänka mig att hundutställningarna fungerar liknande. Har dock aldrig ställt ut, bara besökt.


Gräbban

  • Inlägg: 674
    • -
SV: Rasavelns baksida...?
« Svar #5 skrivet: 26 aug-08 kl 09:09 »

Jag blir lika förvånad varje gång att Belgian Blue är förbjuden i Sverige för att den inte kan föda naturligt osv, men hundar dom får man tydligen avla hur som helst vad än Djurskyddslagen säger. Och SKK fortsätter att leja in domare som premierar "sjuka" hundar...
 Sen förfasar man sig över lite blandrasavel...
                                         
För det första är inte längre Belgian Blue förbjuden i Sverige.. Tyvärr, den avlas och säljs för fullt på de svanska markerna och i slakterierna. För det andra har SKK avelsprogram för att förhindra "sjuk" avel, men det är ju svårt att styra upp uppfödarnas egna val av djur...
Om du läste sista hundsport, så fanns en intressant artikel med om just detta, och att SKK har tillsatt en utredningsgrupp för att komma underfund med hur man ska hejda den här utvecklingen.
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Rasavelns baksida...?
« Svar #6 skrivet: 26 aug-08 kl 09:51 »
För det första är inte längre Belgian Blue förbjuden i Sverige.. Tyvärr, den avlas och säljs för fullt på de svanska markerna och i slakterierna. För det andra har SKK avelsprogram för att förhindra "sjuk" avel, men det är ju svårt att styra upp uppfödarnas egna val av djur...
Om du läste sista hundsport, så fanns en intressant artikel med om just detta, och att SKK har tillsatt en utredningsgrupp för att komma underfund med hur man ska hejda den här utvecklingen.

 Nej, förlåt, den är ju inte det längre...  :-[
Som jag ser det skulle det vara himla enkelt för SKK att styra upp aveln.
Diskvalificera alla "sjuka" hundar på utställningar istället för att ge dom högsta pris.
Det kan väl inte behövas en utredningsgrupp för det?
Om uppfödarna inte längre premieras för avel på extrema hundar så skulle väl det försvinna ganska fort?
Nu vet jag inte om man får länka så här till ett annat Forum?
Men jag gör det i alla fall för jag tycker det är så intressant:
http://vovve.net/Rastplatsen/display_message.asp?mid=4297325
Titta hur raserna ändrats sen 1929, tex St:Berhardens ögon, inte är det för att den ska bli bättre på att rädda människor i nöd som dagens St:Bernhardsögonlock som hänger till knävecken... St:Bernharden jag växte upp med var född 1969 och hon var mycket mer smidig i kroppen och hade "normala" ögonlock så aveln har gåt "framåt" sedan dess...
Och visst har de platta nosarna blivit plattare sen 1929?
Och Schäfern som blivit champion ska vi inte tala om, en schäfer som inte ser ut som en räka...
                               Mvh
                            Charlotte
« Senast ändrad: 26 aug-08 kl 10:28 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Margit

  • Gäst
SV: Rasavelns baksida...?
« Svar #7 skrivet: 26 aug-08 kl 11:31 »
Usch ja, det är inte klokt. Det gäller många sorters djur som människan laborerar med...se på perserkatten, inte värdigt en katt  >:(

En jag känner har engelsk bulldog, snacka om djurplågeri, hon orkar ingenting på grund av att hon får svårt att andas (hunden alltså  :P).

Kerstin Linnea

  • Inlägg: 571
SV: Rasavelns baksida...?
« Svar #8 skrivet: 26 aug-08 kl 14:55 »
Jag orkade titta så långt som till boxerns epilepsianfall sen kom min dotter och frågade " varför gråter du mamma?".Men tyvär är felets alla rasklubbar och människor som stirrar sig blind på ett skrivet standardformulär som kanske är skivet för så pass länge sedan att man borde gå igenom dem och utreda om hundar kan ha ett sådant utseende och samtidigt fungera som just hundar....Så länge man godkänner djur som inte kan gå och p-pa själva utan hjälp så kommer det bara bli värre. jag har själv haft en granne med en shäfer (med stamtavla) som gick på hela bakhaserna...Såg väldigt jobbigt ut..
Och när min snälla pekingesertik blev sjuk och avled av diskbråck så sa uppfödaren att det är sånt man får räkna med och hunden var bara tre år gammal..veterinärerna på Ulltuna sa att dom sällan såg en dvärghund i så fin kondition , så det var inte pgav övervikt..svenska kennelklubben har påbörjat ett viktigt arbete med att spåra och bekämpa ärftliga defekter och jag hoppas att alla uppfödare hjälps åt..
Det är vi hundintresserade som måste ställa krav på dom hundar vi köper tex att inte mörka att hunden fåt någon åkomma utan det är något varje seriös uppfödare behöver veta för att förhindra nya sjuka valpar...

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Rasavelns baksida...?
« Svar #9 skrivet: 26 aug-08 kl 16:47 »
Fast jag tror inte det är rastandarderna (hur nu det stavas? :-[) fel.
Här är tex Engelsk bulldogg, det poängteras att den inte får ha andingssvårigheter eller annan påverkan på "sundheten":
http://kennet.skk.se/rasinfo/pdf/FCI149.pdf
Felet ligger väl i hur domarna (och därmed uppfödare som är intresserade av att kunna meritera sina hundar för att kunna sälja valpar) läser standarden.
 När jag sitter och läser en hel massa standarder så hittar jag inga "sjuka" hundar. Det står inte att nosarna ska vara så korta att hunden inte tål värme eller den minsta ansträngning. Eller att den inte ska kunna föda valpar utan kejsarsnitt. Eller att en stor del av valparna som föds i en ras ska behöva operera ögonlocken för att kunna se osv osv.
                                                   Mvh
                                                 Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Rasavelns baksida...?
« Svar #10 skrivet: 26 aug-08 kl 17:50 »
Håller jelt med Charlotte. Sedan att SKK idag ställer vissa krav osv. är ju för att de fått påpekande om detta från högre ort. De har inte själva tagit tag i problemen, utan har lagts det för att få fortsätta vara registerförande.
Det är samma pålagor som vi som har får o kor m.m. har haft länge.

Det finns ju någon mentalitet att alltid "förbättra" allt. Får väl citera Håkan Hallander, från "Lantrasbibeln": "Avel är inte förbättring, enbart förändring."

Tycker beskrivningen i den första brittiska länken om högadelns intresse för hundar som statussymbol är väldigt bra. De rika behövde ett forum för att visa upp vad de åstadkommit genom sina avelsförsök. Här skapades massor av nya "raser" och för att rättfärdiga sin avel behövdes således kennelklubben, som kunde utfärda bevis på att djuren var av "ädel" ras - äkta!

Var intressant med bilderna i Charlottes länk också. Tänk om mina favoritraser chow chow och pekingese sett sådana ut idag! Nu vågar jag inte köpa dessa raser alls. Har dock haft båda, för ett antal år sedan, med diverse problem >:(

Kerstin Linnea

  • Inlägg: 571
SV: Rasavelns baksida...?
« Svar #11 skrivet: 27 aug-08 kl 12:12 »
Jag tycker bara att det är så trist att en så fin ras som pekingesern som är snäll, lugn och sällskaplig ska vara så drabbad av tex diskbråck och ögonproblem... :-\...
Dom Peckar jag känt har alla varit väldigt speciella och tex lekt som katter med sina leksaker , varit snälla och tålmodiga med barn och lite diviga  ;D...
Men veterinären jag pratade med på ultuna sa att generna som ger lång rygg hänger ihop med gener som ger "kexiga" disker, det gör även generna som ger kort nos (eller var det korta ben?) så pekingesern har dubbla anlag för dålig rygg.....

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Rasavelns baksida...?
« Svar #12 skrivet: 27 aug-08 kl 14:54 »
KerstinLinnea: Ja, visst är det tråkigt på en så trevlig hund, som borde leva i 15!!!! år.
Det är lite detta jag varit inne på, att vissa gener hänger samman med andra och avlar man på en specifik egenskap kan det dra med sig andra oönskade i bagaget.
Undrar om det går att avla bakåt???? Skulle vara intressant!

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Rasavelns baksida...?
« Svar #13 skrivet: 29 aug-08 kl 14:56 »
Attes matte: har du den exakta länken till filmerna? Hittar dem inte längre på YouTube.

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Rasavelns baksida...?
« Svar #14 skrivet: 03 sep-08 kl 13:02 »
Videon har tagits bort av YouTube,det står: This video has been removed due to terms of use violation.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Rasavelns baksida...?
« Svar #15 skrivet: 03 sep-08 kl 13:56 »
Nej Kimma, jag hittade den. Sök på Pedigree Dogs Exposed part 1 of 6 så kommer du in.

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Rasavelns baksida...?
« Svar #16 skrivet: 03 sep-08 kl 13:58 »
Nej Kimma, jag hittade den. Sök på Pedigree Dogs Exposed part 1 of 6 så kommer du in.

Tack,ska genast kolla in det.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Rasavelns baksida...?
« Svar #17 skrivet: 03 sep-08 kl 16:33 »
Nu har jag sett alla 6 avsnitten och jag kommer hädanefter stänga av hörseln nästa gång jag hör någon klaga på blandrasaveln. Visst finns det nötter även inom den kategorin som blandar hej vilt men i långa loppet tror jag de starkaste och genetiskt mest varierade överlever.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Rasavelns baksida...?
« Svar #18 skrivet: 04 sep-08 kl 12:12 »
Håller med Kimma, synd att så många trevliga "renrasiga" hundar förstörts under loppet.

Vet att jag fått på nöten för min negativa inställning till utställningar, men jag har sett för många helt blint försöka få fram "vinnarhundar", utan att reflektera över vad som är bra för hunden och vad det kan generera för problem. De följer ju bara rasstandarden!

Det viktigaste är att man har ett genuint intresse för hundar och engagerar sig i hundens behov på alla plan. (Tänker så med alla djur och vissa retar sig till vansinne på mig för det :-\) Djuren är inte bara till för oss. De är självständiga varelser och det måste respekteras. De måste få leva sina liv.

Det var ju uppenbart i de här filmsnuttarna att många var beredda att "gå" över lik för att rättfärdiga sitt avlande och det var även viktigt att försvara sitt "avelsarbete". Tacka för det. Det ligger ju enorma pengar i det! För många är det ett levebröd.

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Rasavelns baksida...?
« Svar #19 skrivet: 04 sep-08 kl 12:30 »
Måste instämma i allt du skriver Birgit. Jag har själv varit en kort sväng i "utställningsbranchen" för många år sedan och det är som du skriver, man armbågar sig fram, skall ha den bästa rosetten, glor skitigt på grannen, uppför sig okontrollerad,ohövligt och rent ut sagt dåraktigt för att nå bästa resultat. Och VAR kommer då omsorgen om hunden in??

Jag slutade när min uppfödare gång på gång vann heders och förstapris för sin tik, (syster till min) som hade obefintliga läppar eller ens ett utseende eller vikt som motsvarade rasstandarden. Medans min tik såg ut precis som den i rasboken ???

När jag insåg att det enbart var pengar och egoism det handlade om la jag ner mitt engagemang, till min uppfödares stora glädje. För nu hade hon ingen att strida med. Själv stannade jag hemma i kvarteret med min "jättetax" där hon fick leka, busa och stojja med sina hundkompisar nere på grönområdet och slippa gå igenom stressiga utställningar med en massa skällande, nervösa hundar, stressade människor och långa bilresor i stekande sommarsol.

Nä, nog har kennelklubben genom åren säkerligen varit till stor hjälp men år 2008 verkar de ha tappat alla de värderingar de en gång satte så högt.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

527 gäster, 4 användare
RindertD, Stengrim, skräptanten, Andreas Wallin

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser