Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ekologisk odling och självhushåll på kvinnligt vis  (läst 28437 gånger)

Fred

  • Inlägg: 2872
  • Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:Ekologisk odling och självhushåll på kvinnligt vis
« Svar #20 skrivet: 03 aug-06 kl 10:21 »
Jag tycker titeln är bra.

Har inte hört denna genusindelning på sysslor på ett bra tag.
Min morfar brukade uppmana mig att vara "mindre mannlig" när jag utförde något för hårdhänt som barn.

Måste säga att jag gillar uttrycken....lite poetiskt.

 
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

isa64

  • Inlägg: 8
Re:Ekologisk odling och självhushåll på kvinnligt vis
« Svar #21 skrivet: 04 aug-06 kl 20:43 »
Vad i hela fridens namn menar du med att vi inte kan vara sakliga ??? Detdär får du nog reda ut lite närmare...

Kan utan större funderande komma på en o annan man på forumet som man också kunde anklaga för bristande saklighet. Spelar det någon roll egentligen?

Sen var det väl så att det egentligen var hennes (Anna-Majs) man som stod för det "kvinnliga" odlandet - eller minns jag fel?


Jag har inte ens läst boken, mitt inslag handlade inte om den utan om kvinnor som anser sig vara för mer än ca 50% av jordens befolkning och som generaliserar i dumhet. citat" "kvinnligt vis" är att det inte är exploativt som det typiskt" manliga viset". Det är istället mjukt, harmoniskt, naturligt och skönt. " Och om jag inte minns fel så var det "kvinnliga viset" mer naturnära också.

Nu undrar jag är detta hybris eller fascism? Ett utalande från nynassar kunde med andra ord uttrycka samma förakt för tex invandrare.


Gryning

  • Inlägg: 1085
    • Mirandas have
Re:Ekologisk odling och självhushåll på kvinnligt vis
« Svar #22 skrivet: 05 aug-06 kl 08:32 »

Jämför man den med Självhushållningsboken av John Seymour (som för övrigt omnämns i boken) har den liknande karaktär. Betyder det att den också är på kvinnligt vis?
Jag har läst boken för länge sedan, men värjer mig mot titeln. Tycker det som beskrivs i boken (liksom hos Seymour) snarare är ett _mänskligt_ sätt att leva. I motsats till de robotliv de flesta av oss lever med de konsekvenser robotliv har på oss själva och miljön.
Ordet kvinnligt kan bli väldigt exkluderande och provocerande. Det märks inte minst i de tarvliga och mansgrisiga replikerna här ovanför.

isa64

  • Inlägg: 8
Re:Ekologisk odling och självhushåll på kvinnligt vis
« Svar #23 skrivet: 05 aug-06 kl 11:53 »

Ordet kvinnligt kan bli väldigt exkluderande och provocerande. Det märks inte minst i de tarvliga och mansgrisiga replikerna här ovanför.

Få se om du kan vara saklig? Vad exakt är mansgrisigt i det som står ovan? Att jag är emot ett förakt av männen?

Annars anser jag precis som du, att leva naturnära inte har något med kvinnligt att göra. Jag känner massor av kvinnor som inte bryr sig det minsta om naturen men också kvinnor som bryr sig.

Kvinnor har levt och lever under ett förtryck men vi är inte några "goda" varelser för det.  Män har levt och lever under ett förtryck, dom är inga "goda" varelser heller. Det finns inga goda varelser. Jag anser att för att välja goda handlingar måste man våga se det onda som man själv och andra runt omkring sig är kapabel eller kapabla till, kvinnor kan va f..n så onda, då blir man kanske mer  ödmjuk och ödmjukhet är ett vettigt förhållningsätt. Förakt leder inte till något gott. Jag tror man föraktar andra för att ge sig själv ett falskt självförtroende, eventuellt stärka sig i gruppen, i detta fallet kvinnogruppen, i ett annat fall nynazistgruppen. Vad det gäller förtryck av främst kvinnor och barn men också män så är det en liten klick av världens befolkning i majoritet män som styr detta förtryck. Ska alla män vara syndabockar för det?

Jag anser inte att kvinnor är offer, med det menar jag att i varje relation och handling som sker runt oss är vi alla delaktiga. Ett förakt mot män leder inte till en förändring till det bättre, snarare gynnar det fortsatt förtryck. Jag anser att det är ett bekvämt sätt att slippa förändra sitt eget förhållningssätt, för det är jobbigt att vara delaktig i något som inte är bra och att jobba mot mer jämlikhet. Jag är emot allt syndabockstänkande helt enkelt. Jag blir som ovan sa helt riktigt provoserad, därför denna ilskna ton.

OBS!  Detta är en kvinnas uttalande.


Gryning

  • Inlägg: 1085
    • Mirandas have
Re:Ekologisk odling och självhushåll på kvinnligt vis
« Svar #24 skrivet: 05 aug-06 kl 12:06 »
Vad är "laga mat med murvan" om inte mansgrisigt?

ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
Re:Ekologisk odling och självhushåll på kvinnligt vis
« Svar #25 skrivet: 05 aug-06 kl 13:18 »
Få se om du kan vara saklig?

Det finns inga goda varelser. Jag anser att för att välja goda handlingar måste man våga se det onda som man själv och andra runt omkring sig är kapabel eller kapabla till

Hur definierar du "saklig"?

De flesta människor, av alla kön, jag känner är goda människor. Empatiska, hyggliga, vill väl etc.  Naturligtvis måste vi kunna inse konekvenserna av vårt handlande, på gott och ont - kanske är det just denna förmåga som gör oss till människor. Men hade vi av naturen varit onda så hade vi knappast överlevt som art så länge och så framgångsrikt.

Lästips: Lasse Bergs bok "Gryning över Kalahari". Om människans ursprung och utveckling, med en massa intressanta reflektioner om vad det är som gör människan till människa, inte minst om manligt/kvinnligt. Hans tanke är ungefär att det inte är så stor skillnad oss emellan egentligen, men att det under de senaste årtusendena (ett kort perspektiv, evolutionärt sett) vuxit fram en kultur där skillnaderna betonats, kulturellt sett.

isa64

  • Inlägg: 8
Re:Ekologisk odling och självhushåll på kvinnligt vis
« Svar #26 skrivet: 05 aug-06 kl 20:24 »
Saklig är att kunna hålla sig till saken i frågan, till fakta i frågan man diskuterar, att försöka bortse från sina egna känslor, som i princip kan vara hur som helst.

Man kan tex inse att man har starka känslor som kanske inte är motiverade. Man försöker vara objektiv inte subjektiv. Vilket är svårt eftersom vi alla har känslor. Men om vi inte försöker kan sanningen för en individ eller grupp bli väldigt "svart och vit" vilket kan sluta i otäckheter.

Det där om godhet. Vi är väl alla både goda och onda mer eller mindre. Men inte bara goda. Jag anser att man kan leva ett helt liv utan att se sin egen ondska, det handlar om hur skyddat man lever. Det onda ser vi inte fören vi ställs inför rädslor och hot. Om man är medveten om det tror jag man kan välja en icke-ond handling, trots att man är rädd eller hotad. De mest onda människorna tror jag är de som på fullt allvar tror att de är rakt igenom goda, dem kommer nämligen alltid att rättfärdiga sina handlingar
Det jag menar är att kvinnor inte är ett dugg bättre än män, inte sämre heller. Och visst finns det osakliga män på den här hemsidan men det var inte dom jag blev provoserad av.

isa64

  • Inlägg: 8
Re:Ekologisk odling och självhushåll på kvinnligt vis
« Svar #27 skrivet: 05 aug-06 kl 20:28 »
Jag glömde säga att boken låter intressant. Jag får nog leta upp den.
Tack för tipset

marivio

  • Gäst
Re:Ekologisk odling och självhushåll på kvinnligt vis
« Svar #28 skrivet: 05 maj-07 kl 08:20 »
Boken heter ...på kvinnligt vis och INTE på kvinnors vis.
Kvinnor och män är något helt annat än kvinnligt och manligt. Kvinnligt och manligt är idéer, kvinnor och män är människor.
Anne-Maj avser den kvinnliga principen, eller arketypen om man så vill.
Den kvinnliga principen är kopplad till helhet, mottagande, öppenhet och relation till andra varelser och naturen. Den manliga principen är kopplad till fokus, riktning och utförande. Alla människor bär både den kvinnliga och manliga principen dock har vi i vår kultur gett endast den manliga principen giltighet och pojkar har formats till att avskärma sig från den kvinnliga principen. Idag formas även flickor till att prioritera den manliga principen så att det i det västerländska samhället finns det ett stort underskott på den den kvinnliga principen. Därav den obalans världen befinner sig i idag. Det är ingen nackdel att kvinnor ges möjlighet att utveckla den manliga principen genom t ex teoretiska studier, det är bra att det inte är som för 100 år sen. Nackdelen är att män inte har stöttats i att, i samma takt, utveckla den kvinnliga principen.  

Don Purush

  • Inlägg: 5539
  • Här gör vi saker i synnerhet och inte i allmänhet.
    • Blekinge
Re:Ekologisk odling och självhushåll på kvinnligt vis
« Svar #29 skrivet: 31 jul-07 kl 00:05 »
Finns det ekologisk odling och självhushållning på kvinnligt vis?
Snömos.
Vid sådana bränder kan mycket nyttigt komma i dagern som varit dolt länge under isen.

SvenS

  • Gäst
Re:Ekologisk odling och självhushåll på kvinnligt vis
« Svar #30 skrivet: 31 jul-07 kl 00:17 »
Finns det ekologisk odling och självhushållning på kvinnligt vis?
Snömos.

Klart det finns.

Norrsken

  • Inlägg: 4264
    • -
SV: Ekologisk odling och självhushåll på kvinnligt vis
« Svar #31 skrivet: 17 feb-08 kl 22:03 »
Boken finns nu att läsa i PDF-format här på hemsidan. Klicka på den här länken:
http://www.alternativ.nu/annamajsbok.pdf
(Det går att spara ner den till din hårddisk genom att sedan välja "spara" i Acrobat Reader)
Berätta gärna vad ni tycker om boken här nedanför!


Jag får inte länken att fungera.. :(
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Westan

  • Inlägg: 236
SV: Ekologisk odling och självhushåll på kvinnligt vis
« Svar #32 skrivet: 12 mar-08 kl 09:59 »
Försökte ladda ner boken.
Kunde inte nå sidan trots flera försök.

Westan

  • Inlägg: 236
SV: Ekologisk odling och självhushåll på kvinnligt vis
« Svar #33 skrivet: 13 mar-08 kl 23:20 »
Länken till boken fungerar fortfarnade inte

Westan

  • Inlägg: 236
SV: Ekologisk odling och självhushåll på kvinnligt vis
« Svar #34 skrivet: 14 mar-08 kl 23:38 »
Genom Google fick jag en adress som funkade
www.alternativ.nu/users/annamaj/annamajsbok.pdf

annamaj.wandt@gmail.com

  • Inlägg: 2
    • Skåne
SV: Ekologisk odling och självhushåll på kvinnligt vis
« Svar #35 skrivet: 17 mar-13 kl 18:51 »
Nu kan man köpa boken "Ekologisk odling och självhushåll - på kvinnligt vis" som nytryck på www.dejavubok.se  för 179:- plus frakt! MVH, Anna-Maj Wandt

Petter B

  • Administratör
  • Inlägg: 3471
    • Västergötland
SV: Ekologisk odling och självhushåll på kvinnligt vis
« Svar #36 skrivet: 18 mar-13 kl 15:02 »
Genom Google fick jag en adress som funkade
www.alternativ.nu/users/annamaj/annamajsbok.pdf


Den adressen stämmer inte längre. Rätt adress är www.alternativ.nu/annamaj

annamaj.wandt@gmail.com

  • Inlägg: 2
    • Skåne
SV: Ekologisk odling och självhushåll på kvinnligt vis
« Svar #37 skrivet: 12 apr-14 kl 16:59 »
Boken går nu att köpa på www.dejavubok.se !!! Tel.nr. 08-54 51 32 03.
Billigare än tidigare, men tyvärr utan färgbilderna i mitten.
Men med uppdaterade adresser och telefonnummer 2012/2013.

Via www.alternativ.nu/annamaj kan man läsa och trycka ut de kapitel som man vill ha av boken. Men adresser och telefonnummer är inte uppdaterade.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

797 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, Jens Osterman, Björkris, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser