Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Byta hydropress, tips?  (läst 4707 gånger)

Drunkfish

  • Inlägg: 3
    • Norrbotten
Byta hydropress, tips?
« skrivet: 26 okt-17 kl 18:22 »
Har haft dåligt tryck i kranen ett tag nu och misstänker att hydropressen behöver fyllas på med luft. Det är en 24L från Jula och vi är två hushåll som delar på brunnen men när vi hade hit en firma som böt pump så föreslog han att vi skulle byta till en större hydropress. Så jag har varit och köpt mig en på 60L (ungefär det som ryms) och varit ner och provat så allt får plats och passar i brunnen. Denna ska dessutom vara godkänd för dricksvatten, vilket jag inte tror Jula's är så det känns bra. Även inhandlat dyrare slangar som förhoppnigsvis inte rostar som Julas gör. Så med uppgraderingen till 60L hoppas jag både jag och grannen kan duscha samtidigt utan att behöva jaga vattenstrålar i duschen.

Nåja, till saken hör att jag inte är VVS:are och är lite osäker på hur jag bör gå tillväga, men det jag kunnat läsa mig till är följande:

Slå av arbetsbrytaren till pumpen
Montera allt med gängtejp (vit gummi-aktig) mellan kopplingar
Öppna en eller flera kranar
Fylla hydropressen med 0,2-0,3bar mindre tryck än tillslagstrycket på tryckströmbrytaren som står på ca 2,3bar (4,5bar frånslag)
Slå på pumpen
Klart

Med risk för att detta kommer låta som att jag inte alls bör göra detta, så är dock inte fallet men hur hårt bör man dra kopplingar med G25 gänga? Vill gärna undvika läckage pga löst/hårt dragna anslutningar. Hur många varv gängtejp brukar man köra på dessa kopplingar, räcker 2-3 varv?









torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Byta hydropress, tips?
« Svar #1 skrivet: 26 okt-17 kl 18:48 »
Är det metallkopplingar så föreslår jag att du istället för gängtejp använder lin och pasta. Känns kanske ålderdomligt men funkar bättre och du kan reglera ev. läckor med lite mer lin och pasta istället för att dra åt hårdare.

När jag kopplar vattengrejer tar jag ett bågfilsblad och raspar de utvändiga gängorna på kopplingen. Sen "kammar" (med fingrarna) jag fram så mycket linfibrer att det blir tjockt som ett persiennsnöre ungefär. Dessa snor jag sedan otvinnade runt den utvändiga gängkopplingen, de fastnar i hacken som blivit av bågfilsraspandet, och sen smetar jag så pass med pasta på så allt håller ihop och lite lite till. När jag är klar är de utvändiga gängorna "igenspacklade" av lin och pasta. Därpå drar jag ihop kopplingen tills det börjar gå trögt.

Sen på med vattnet. Observera om det droppar mer än en liten stund. Om så, prova att dra lite till. Hjälper inte det så ta isär allt igen, på med lite mer lin och pasta och gör om.

Grejen är att det ska vara så mycket lin och pasta att när man dragit en bit bildas det en knöl, eller våg, av lin och pasta som inte får plats i gängorna. Det är den knölen som muttern (delen med invändiga gängor) tätar mot. Det är inte att skruven bottnar i muttern som tätar.

Varför lin och pasta istället för gängtejp? Jo, om du misslyckas första gången med gängtejp så är den förstörd och du får pilla bort den och börja om. Med lin tar du bara några strån till och lite mer pasta och drar åt igen så blir allt fint.

Här har du en förklaring på hur man jobbar https://www.gelia.se/Tips--Guider/Gelias-el--och-vvs-skola/Gelias-vvs-skola-filmavsnitt/2-Rorskola/2-7-Metallror-tatning-med-lin-och-pasta/ det han rillar med kniv eller tång gör jag med bågfilsblad. Notera att han inte drar kopplingen i botten utan sparar några gängvarv.

Ovanstående är bara min åsikt, det är så jag gör, det finns andra som säkert kan förklara hur man jobbar effektivt med gängtejp men jag har aldrig lyckats lika bra som med lin och pasta.

Pastan är Unipac och garnet/linet är Unigarn eller vilket lin som helst som säljs av din lokale VVS-nasare. Här finns exempel på produkter https://www.rinkabyror.se/artiklar/ror-och-rordelar/tatningsmaterial/ Här är ett förslag på ett "kit" som innehåller både garn och pasta https://www.vvsbutiken.nu/product.html?product_id=5604&category_id=1253


Berätta gärna hur du gjorde och hur det gick!  :)
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Drunkfish

  • Inlägg: 3
    • Norrbotten
SV: Byta hydropress, tips?
« Svar #2 skrivet: 26 okt-17 kl 19:12 »
Härligt! Såg lite roligare ut än med tejp. Men hur blir det med packningarna som medföljde slangarna om man kör lin/pasta? Man måste ju dra dem så pass att packningarna sluter tätt men blir inte det svårt med lin och pastan? För på videon ser det inte ut som att han drar allt i botten ens en gång.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Byta hydropress, tips?
« Svar #3 skrivet: 26 okt-17 kl 19:45 »
Vet ej, har inte haft med såna som använder packningar att göra. Prova? ;D
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Drunkfish

  • Inlägg: 3
    • Norrbotten
SV: Byta hydropress, tips?
« Svar #4 skrivet: 26 okt-17 kl 22:02 »
Så ser slangen ut på ena ändan, medan den andra är utvändig gänga


torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Byta hydropress, tips?
« Svar #5 skrivet: 26 okt-17 kl 23:34 »
Den slangkopplingen ska INTE monteras med någon tätningsmassa, gängtejp eller lin i gängorna. Meningen är att den plana ytan ska täta mot en plan yta på andra kopplingshalvan med en fiberpackning emellan.

Gängtejp, lin mm fungerar bara på kopplingar där den utvändiga gängan är konisk. Om den är cylindrisk och det inte finns möjlighet att ordna tätning mellan plana ytor med fiberpackning, så brukar det enda som har chans att fungera vara något modernt gängtätningsmedel (t ex Loctite gängtätning eller VVS-tätning, Biltema VVS-tätning). Tänk i det fallet på att inte rubba kopplingen när tätningsmedlet har torkat, och vänta några timmar tills det har torkat ordentligt innan du startar pumpen så den utsätts för vattentryck.

Om du har inhandlat dyrare slangar med rostfri omspinning, så tänk på risken för galvanisk korrosion när man har både rostfritt och andra metaller i närheten av varandra i fuktig miljö. Se till att hydropressen inte gör elektrisk kontakt med något annat på annan väg än genom slangen. Låt den t ex inte stå direkt på fuktig och halvledande betong utan ordna någon form av gummifötter emellan. Jämför med kylaren i en bil, den är ju alltid elektriskt isolerad från karossen genom gummimellanlägg.

Strider

  • Inlägg: 29
SV: Byta hydropress, tips?
« Svar #6 skrivet: 27 okt-17 kl 08:15 »
Jag är rörmokare. Både Torpjens (bra beskrivning av lintätning) och Torbjörn har rätt. Du måste visa ett foto på båda kopplingarna om du vill få ett riktigt svar.

Teflon är skit. Jag använder aldrig det. Det finns andra tätningsband som är bättre men jag föredrar lin och pasta. Om det senare blir en liten läcka tar linet hand om det. Fibrerna sväller och det tätar sig självt. Nackdelen är att det är tidskrävande att göra. Det finns också flytande tätningsmedel som Torbjörn föreslår med en polymer som limmar ihop. Flaskan måste förvaras frostfritt. En sådan koppling är mycket svår att sära på senare. Jag använder det bara vid kopplingar som ingen får röra och jag gör andra demonterbara kopplingar med lin. Om flaskan fryser är produkten förstörd men du upptäcker det först vid nästa jobb att limmet inte vill stelna.

Det finns tabeller på internet som visar vilka metaller är kompatibla utan risk för galvanisk korrosion. Rostfritt, koppar, mässing tex går bra ihop.

Om din tank har en gängad koppling i stål eller rostfritt är lösningen att först montera en bussning hona/hane med lin och sedan din flexslang med rondell.

Fäst en jordledare med slangklämma mot en eller flera rördelar så är du säker på att jordfelsbrytaren löser ut.

Varför inte låta firman byta hydropress ? Som du har märkt finns det tankar avsedda för dricksvatten och andra för trädgården. Samma sak med membranet inuti. De läcker alla lite grann och måste kontrolleras och fyllas på en gång om året. Det finns modeller med tätare gummi och form som gör att praktiskt taget inget tryck förloras.


Envoyé de mon iPad en utilisant Alternativ.nu
When mountains speak, wise men listen - John Muir

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Byta hydropress, tips?
« Svar #7 skrivet: 28 okt-17 kl 14:06 »
Jag har inte upplevt några problem med att få isär saker som är hopskruvade med modernt gängtätningsmedel. Det är snarast lättare än att få isär något som har suttit med lin och linolja i 75 år.
Tror knappast att t ex Loctite och Biltema gängtätningsmedel skulle vara frostkänsliga. Dels verkar de inte vara vattenbaserade och dels står det inget om frostkänslighet på förpackningarna. Åtminstone Biltema skriver numera ut en särskild text på kvittona (något i stil med "frostkänslig produkt, återtages ej oktober - mars" när man köper frostkänsliga kemikalier, men den står inte på kvittot när man har köpt gängtätning.

Jag vill bestämt avråda från "kompletteringsjordning", med tanke på risken för galvanisk korrosion och frätskador. Se till att de saker som verkligen ska vara kopplade till elnätet (pump, pressostat, varmvattenberedare mm) har korrekt anslutning till skyddsjord men låt dem i möjligaste mån vara isolerade från resten av rörinstallationen. Elvarmvattenberedare brukar t ex numera alltid ha ett par decimeterlånga PEX-rör mellan beredare och blandningsventil av just detta skäl.
Ibland kan man behöva lokaljorda t ex installationen i ett badrum för att uppfylla moderna elsäkerhetsföreskrifter om potentialutjämning, men det bör bara göras om absolut nödvändigt. Och i så fall är det bästa om man kan isolera den lokaljordade delen av vattenledningarna från resten av systemet med t ex PEX-rör.

Beträffande pressostaten så bör man se till att den sitter vertikalt med röranslutningen rakt nedåt. Då är det ingen risk att sand och andra partiklar som följer med vattnet kilar fast sig vid membranet och hindrar det från att röra sig fritt.
Jag har varit med om många problem med billiga pumpautomater där pressostaten så att säga ligger ned.

Kan för övrigt nämna att jag misslyckades med en gängtejpning i stugan igår. Cylindrisk utvändig R15 på en FMM vattenutkastare som skulle kopplas till en klämringskoppling med invändig R15. Såg ut som plana och fina anliggningsytor i bägge ändar så första tanken var att det skulle fungera med en fiberpackning. Tyvärr slutade gängorna i klämringskopplingen ett par mm från botten så det gick inte att dra åt så att fiberpackningen tätade. Då fick det bli gängtejp istället, men det småläcker en aning.  Får göra om det med VVS-tätning nästa gång jag kommer dit.

Strider

  • Inlägg: 29
SV: Byta hydropress, tips?
« Svar #8 skrivet: 29 okt-17 kl 09:48 »
Hej igen. Vid en elinstallation i en brunn eller annat fuktigt hål i marken rekommenderar jag varmt "kompletteringsjordning". Om jag förstod Drunkfish rätt är det fallet. Den skapar INTE galvanisk korrosion. Det är olämplig kombinering av metaller och miljön (fukt, salter, ...) som gör det. Tyvärr hittar jag inte någon fin tabell lättförståelig tabell att länka till.

Om din tank är som på denna bild :
https://www.jula.se/globalassets/catalog/productimages/731119.jpg?width=458&height=458&scale=both&bgcolor=white
så börjar du med en mässingsbussning, limmad eller med lin, och sedan din flexslang. Limma går bra i detta fall. Anslutningen på tanken är inte avsedd för gummi eller fiberpackningar. Den är för vass och skär lätt sönder packningen. Med bussning blir det tätt och lätt att sära på senare.





Envoyé de mon iPad en utilisant Alternativ.nu
When mountains speak, wise men listen - John Muir


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

800 gäster, 6 användare (2 dolda)
xaelanar, Palle500, Be, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser