Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Flugor inomhus - hur får ni ut eller bort dem ?  (läst 6171 gånger)

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
Flugor inomhus - hur får ni ut eller bort dem ?
« skrivet: 13 sep-17 kl 09:08 »
Har ni några knep hur ni får ut flugorna inomhus ?
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

Ylven

  • Inlägg: 960
  • Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: Flugor inomhus - hur får ni ut eller bort dem ?
« Svar #1 skrivet: 13 sep-17 kl 09:17 »
Det svåraste knepet är att inte få in dem...

Jag brukar gå en runda och öppna fönster och släppa ut dem när jag kommer hem. Sedan kan ju en vända med flugsmällan göra under med.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Flugor inomhus - hur får ni ut eller bort dem ?
« Svar #2 skrivet: 14 sep-17 kl 10:46 »
Att inte få in dem kör vi sommartid med nät över de bästa fönstret. Häftade mot kardborreband.  Och för ett söderfönster har jag satt upp klisterremsor och en och annan fastnar där.  Men i norrfönstret blir det inte en fluga på klisterspiralen.  Men hur kommer de in.  Mej följer de största ettrigaste från rum till rum och  lever rövare.  De bamsingarna går det inte att ta flugsmällan på  >:D
Jag har funderat om det skulle gå att ha något riktigt lockande i söderfönstret där det lätt går att öppna och flaxa ut dem.  Så vad är riktigt smarrigt för flugor ???
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Flugor inomhus - hur får ni ut eller bort dem ?
« Svar #3 skrivet: 16 sep-17 kl 18:39 »
Jag börjar tro att flugorna de större kommer in genom skorstenen :P
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Flugor inomhus - hur får ni ut eller bort dem ?
« Svar #4 skrivet: 16 sep-17 kl 19:19 »
Enligt helt av mig otestade utsagor så skall lavendel verka menligt på flugors vilja att vistas i utrymmen som doftar av detta.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Flugor inomhus - hur får ni ut eller bort dem ?
« Svar #5 skrivet: 17 sep-17 kl 08:29 »
Jag börjar tro att flugorna de större kommer in genom skorstenen :P
Tja varför skulle inte flugorna kunna komma ner genom skorstenen.  På den tiden vi, min systers familj delade "farmors stuga", visade det sig att myggen kom in genom skorstenen.  Innan vi vuxna insåg detta var det ett evigt anklagande på vem som hade släppt in myggen. Vid kvällsdags flängde vi runt och jagade surrande blodsugare samtidigt som vi främst bannade ungarna.  Jag kommer inte ihåg vad vi gjorde åt spjället över spisen. 

Nu är jag själv mestadels ensam i min lägenhet och har liksom koll att inte flugorna hänger på när jag går in.  Det dyker upp flera flugor än de som rimligtvis lyckas smita in.  Den logiska förklaringen borde vara att är de inte födda i lägenheten kommer de på något sätt in utifrån.  Sagt och gjort nu har jag stängt spjällen men det är två avlånga hål på dem också.   
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Flugor inomhus - hur får ni ut eller bort dem ?
« Svar #6 skrivet: 17 sep-17 kl 08:31 »
Enligt helt av mig otestade utsagor så skall lavendel verka menligt på flugors vilja att vistas i utrymmen som doftar av detta.
Citera
Nån som har prövat och kan intyga att lavendel funkar mot flugor?
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Flugor inomhus - hur får ni ut eller bort dem ?
« Svar #7 skrivet: 17 sep-17 kl 09:11 »
Om dom inte kommer in utifrån så föds de inne. Här brukade vara flugor inne på vårvintern som måste ha kläckts inomhus, kanske i eller runt kompostspannen? Eller i kattlådan?
Vi har insektsnät på ytterdörrarna och även mobila nätramar som kan sättas innanför fönstren (som öppnas utåt). Mest flugor var det här när vi hade hästar, och det var svårt att ta upp efter dem hela tiden utomhus.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Flugor inomhus - hur får ni ut eller bort dem ?
« Svar #8 skrivet: 17 sep-17 kl 10:44 »
De flugor som "föds" inne är väl bara bananflugor och de små som brukar finnas i blomkrukor. Soppåsen tömmer man ju så ofta så större flugor hinner inte utvecklas färdigt där.

Använd en flughåv för att få ut flugorna, mycket snabbare än en flugsmälla och kladdar inte. Är man överdriven djurvän kan man gå och släppa ut dem en bit från huset.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Flugor inomhus - hur får ni ut eller bort dem ?
« Svar #9 skrivet: 17 sep-17 kl 11:03 »
Flugorna modell större följer väl ofta med tvätt in... Sedan kryper dom in i alla springor när nätterna blir kallare...Typ dörrspringor,fönsterspringor...

andtol

  • Gäst
SV: Flugor inomhus - hur får ni ut eller bort dem ?
« Svar #10 skrivet: 17 sep-17 kl 11:18 »
Nät för fönstren samt att inte ha dörren öppen.

Vi får ändå jaga flugor. Speciellt i gödseltider. Eller när hästarna är här.

När vi har gäster så är dörren öppen mycket mer = mer flugor.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Flugor inomhus - hur får ni ut eller bort dem ?
« Svar #11 skrivet: 17 sep-17 kl 14:41 »
De flugor som "föds" inne är väl bara bananflugor och de små som brukar finnas i blomkrukor. Soppåsen tömmer man ju så ofta så större flugor hinner inte utvecklas färdigt där.

Använd en flughåv för att få ut flugorna, mycket snabbare än en flugsmälla och kladdar inte. Är man överdriven djurvän kan man gå och släppa ut dem en bit från huset.

Ja, banan- eller blomflugor men även vanliga husflugor dök plötsligt upp inomhus på vårvintern. Det är väl de flugor som övervintrat inne som lägger äggen.
http://www.gardochdjurhalsan.se/upload/documents/Dokument/Startsida_Gris/Kunskapsbank/Management/Flugbekampning.pdf
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Flugor inomhus - hur får ni ut eller bort dem ?
« Svar #12 skrivet: 17 sep-17 kl 15:44 »
Insektslampa med blått ljus fungerar bra. Den har en elslinga som tar död på dom som flyger mot lampan.
kretslopp

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Flugor inomhus - hur får ni ut eller bort dem ?
« Svar #13 skrivet: 17 sep-17 kl 21:07 »
Tror det är rätt svårt att föda upp vanliga flugor i sitt hem under vårvintern utan att märka var larver och puppor finns. Ur PDFen "Äggen är drygt 1 mm långa och läggs på ca två cm djup gärna i färsk gödsel som har
den idealiska temperaturen 30-35°C".

Det borde vara övervintrarna som kommer fram för tidigt på vårvintern.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

608 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser