Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äntligen!  (läst 1906 gånger)

RM

  • Inlägg: 63
    • Västmanland
Äntligen!
« skrivet: 19 aug-17 kl 18:21 »
Nu har vi hittat ett hus!
Planerar för fullt, höns?
Tänker bygga om det gamla dasset till hönshus, tips.
Det är ordentliga väggas (som man inte ser igenom) men hur tänker ni med uppvärmning på vintern?
Och vilken ras? Gillas Bovans som vi haft innan men tänker att kanske typ Hedemora är mer anpassade för vårt svenska klimat, dvs klarar kylan bättre.

Bomba med tips!

Gamina

  • Inlägg: 914
SV: Äntligen!
« Svar #1 skrivet: 19 aug-17 kl 18:39 »
De flesta kommer tipsa om sin egen ras så jag tror du ska börja i en annan ände.
1. Vad vill du ha för typ av höns? Kött, ägg, kombination, lantras
2. Vad vill du ha för storlek på djuren? dvärg, medel, stora
3. Vad vill du ha för temperament på djuren?
4. Är färg viktig för dig? Om så är fallet vilken färg?
Svara på de här frågorna så minskar du ner antaler intressanta raser rejält och får en möjlighet att börja söka aktivt efter din hönsras.
Genbank för Gotlandshöns

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Äntligen!
« Svar #2 skrivet: 19 aug-17 kl 18:52 »
Och en viktig sak till. Vill du ha ruvning och kan du i så fall slakta de resulterande ungtupparna?
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Äntligen!
« Svar #3 skrivet: 20 aug-17 kl 08:33 »
Jag skulle sätta sittpinnarna högt en så där 40 cm från taket. Jag skulle ha en skitbräda strax under sittpinnarna med en plåt så den är lätt att rengöra. Jag skulle hänga värpredena  strax under skitbrädan. Jag skulle strö med sand på golvet, på sittbrädan och i rederna. Det är så här jag har det nu och det fungerar bra.
kretslopp

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Äntligen!
« Svar #4 skrivet: 20 aug-17 kl 09:15 »
Även inredningen beror av rasval. Det finns raser som inte kan eller gitter flyga upp på en högt belägen sovpinne. Även sovpinnens mått beror på ras. Tunga raser ska ha en bräda  cirka 10 cm bred, mer för vissa,  med aningen rundad kant.
Mycket viktigt i fråga om inredning är att allt ska kunna  tas ut för inspektion och rengöring. Soltorkning dödar mycket av virus och bakterier.
Beträffande köldtålighet har de flesta raser med normalt utseende inga problem med torr kyla.  Det  som kan orsaka problem är väldigt klen fjäderdräkt som vissa stridsraser, och framför allt stora kammar, som kan förfrysas.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

RM

  • Inlägg: 63
    • Västmanland
SV: Äntligen!
« Svar #5 skrivet: 20 aug-17 kl 09:53 »
De flesta kommer tipsa om sin egen ras så jag tror du ska börja i en annan ände.
1. Vad vill du ha för typ av höns? Kött, ägg, kombination, lantras
2. Vad vill du ha för storlek på djuren? dvärg, medel, stora
3. Vad vill du ha för temperament på djuren?
4. Är färg viktig för dig? Om så är fallet vilken färg?
Svara på de här frågorna så minskar du ner antaler intressanta raser rejält och får en möjlighet att börja söka aktivt efter din hönsras.

Tack
ägg och lantras.
Medel till stora
Coola
Gärna blandade färger.

RM

  • Inlägg: 63
    • Västmanland
SV: Äntligen!
« Svar #6 skrivet: 20 aug-17 kl 09:54 »
Och en viktig sak till. Vill du ha ruvning och kan du i så fall slakta de resulterande ungtupparna?

Slakta är ok, ska bara lära mig ta ur mm

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Äntligen!
« Svar #7 skrivet: 20 aug-17 kl 10:02 »
Det finns en bra beskrivning på hur du slaktar, tar ur och flår , här på forumet. Sökrutan här, uppe i högra hörnet, är guld värd. Jag använder den ofta.
kretslopp

Gamina

  • Inlägg: 914
SV: Äntligen!
« Svar #8 skrivet: 03 sep-17 kl 09:57 »
Hade tänkt svara dig för länge sedan men har glömt

ägg och lantras. Alla raserna lägger ju ägg. De som är bäst på det är Kinda, Åsbo och Blomme tätt följt av Öland. Orust, Svarthöns och Gotland ligger lite efter.

Medel till stora De raser där tupparna snittar över 2 kg är Blomme, Ölands, Gotlands, Kinda, Hedemora, Bjurholms

Coola Svårt att säga då jag inte känner alla raserna utan bara min egen. Det är ju lantraser som ska klara av att hålla sig undan fårn rovdjur och i det stora hela klara sig ganska bra på egen hand. Det gör att det kan vara svårt att få den tama men mina känner igen mig och har inga problem med att jag klampar runt hos dem. Kommer någon annan in så blir det rätt livat men det är ju bara jag som hanterar dem (är singel). De är väldigt stadiga i huvudet på andra sätt. Jag har höns som varit kraftigt bitna av räv. De har altså slagit sig ur rävens käftar och klarat det mentalt. Lite hjälp på traven med att rengöra såren och sen lever de vidare utan någon märkbar förändring. Grannens rashöns har strukit med av chock vid rävbesök, vissa av dem är då helt oskadda.

Gärna blandade färger. Blomme, Gotland, Hedemora, Öland? Kinda, Bjurholm
Ruvning Man siktar mot ca 30%. Där ligger Åsbo 37%, Gotland 33%, Hedemora 33%, Orust 29%, Svarthöna 29%. Lägre finns Blomme13%, Öland 15%. Högre är Kinda 67% och Bjurholm 66%

Alla siffror från 2013 års rapport då jag inte hittar de nyare.

Om vi tittar på vilka av rasererna som har störst behov av bevarare (dvärghönsen undantagna) så är det Svarthönan (finns 380 st), Orusthönan (467 st), Bjurholm (458 st men har nog ökat nu siffran är från 2015 och de är populära), Öland (650 st), Gotland (905 st) övriga raser över 1000 st.
Genbank för Gotlandshöns

simon.arvestrand

  • Inlägg: 777
    • Östergötland
SV: Äntligen!
« Svar #9 skrivet: 03 sep-17 kl 13:23 »
Måste säga att Orpington är dom roligaste höns jag haft och har.
Ruggigt sociala och roliga , kommer springande och står och hoppar vid min sida och vill ha gosaker.

Gamina

  • Inlägg: 914
SV: Äntligen!
« Svar #10 skrivet: 03 sep-17 kl 13:42 »
Måste säga att Orpington är dom roligaste höns jag haft och har.
Ruggigt sociala och roliga , kommer springande och står och hoppar vid min sida och vill ha gosaker.
Fast nu har ju TS sagt att h*n vill ha Lantras och Orpington kvalar inte in på det kriteriet.
Genbank för Gotlandshöns

simon.arvestrand

  • Inlägg: 777
    • Östergötland
SV: Äntligen!
« Svar #11 skrivet: 03 sep-17 kl 13:45 »
Fast nu har ju TS sagt att h*n vill ha Lantras och Orpington kvalar inte in på det kriteriet.

Missade det


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

518 gäster, 2 användare
xaelanar, Sjul

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser