Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ram med remsa vax  (läst 3114 gånger)

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: ram med remsa vax
« Svar #20 skrivet: 13 jul-17 kl 12:33 »
Drönarägg kan läggas i arbetsceller. Dessa puppor brukar bli "pucklar" när de täcks, eftersom drönarynglet inte får plats annars. Men tvärtom, att Drottningen lägger arbetar-ägg i drönarceller, det är unikt för dina bin i hela världen! Det finns miljontals och åter miljontals bisamhällen och äggläggande Drottningar runt hela vår jord, men aldrig, aldrig någonsin, lägger Drottningarna befruktade ägg i drönarceller.
Nej, när bina bygger själva gör de större celler rakt av.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: ram med remsa vax
« Svar #21 skrivet: 13 jul-17 kl 12:35 »
Nej, när bina bygger själva gör de större celler rakt av.

När bina bygger själva så bygger de varierande cellstorlekar i förhållande till var i yngelklotet, vilken årstid, väderlek och dragförhållanden bland annat. Men det är skillnad på de största arbetare-cellerna och drönarceller, här är det viktigt att inte blanda ihop det.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: ram med remsa vax
« Svar #22 skrivet: 13 jul-17 kl 12:50 »
När bina bygger själva så bygger de varierande cellstorlekar i förhållande till var i yngelklotet, vilken årstid, väderlek och dragförhållanden bland annat. Men det är skillnad på de största arbetare-cellerna och drönarceller, här är det viktigt att inte blanda ihop det.
Tror bina håller reda på det själva  :) Mycket honung blir det iaf i de stora cellerna.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Små

  • Inlägg: 922
    • Skåne
SV: ram med remsa vax
« Svar #23 skrivet: 13 jul-17 kl 15:51 »
Nej, när bina bygger själva gör de större celler rakt av.
Jag har svårt att förstå hur du menar, är det ett svar på det som thomas skrev?

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: ram med remsa vax
« Svar #24 skrivet: 13 jul-17 kl 22:09 »
När bina bygger själva så bygger de varierande cellstorlekar i förhållande till var i yngelklotet, vilken årstid, väderlek och dragförhållanden bland annat. Men det är skillnad på de största arbetare-cellerna och drönarceller, här är det viktigt att inte blanda ihop det.

Hej

Jag som har haft bin med fribygge under snart fyra år kan jag bara håller med om det som Thomas säger.
Cellstorleken varierar kraftigt...något som den som ger förpräglade mellanväggar tyvärr inte kan bli varse om.
« Senast ändrad: 13 jul-17 kl 23:03 av Kap Horn »

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: ram med remsa vax
« Svar #25 skrivet: 13 jul-17 kl 23:11 »

Du får nog läsa på en hel del gällande bi-avel märker jag.


Japp, där har du rätt i!
Men inte bara läsa...utan även fundera över.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

791 gäster, 3 användare
hofboss, ärt, kretslopp

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser