Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Myror i komposten  (läst 1174 gånger)

tigermorran

  • Inlägg: 4
    • Södermanland
Myror i komposten
« skrivet: 10 jun-17 kl 20:31 »
Om dethär hamnar på fel ställe ber jag om ursäkt å någon som kan får gärn flytta't. Hittade inget om kompost (vilket verkar underligt)

Iallafall... flyttade till hus med väl uppvuxen trädgård förra året, har inte en aning om va 75% i trädgården är eller hur de 2 olika komposterna fungerar.. MEN jag öppnade den ena häromdan för att lägga i lite ogräs (jag la i torra löv för några veckor sen) å det är FULLT av myror å något som ser ut som tjock äcklig spinn. Är det ok med myror i komposten? Om inte, går det att bli kvitt dem?

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Myror i komposten
« Svar #1 skrivet: 11 jun-17 kl 19:15 »
Myror i Komposten är väl inte så farligt egentligen. Men det tyder på att Komposten är för torr. I en lagom fuktig kompost skulle de aldrig bygga bo.

Jag skulle röra om alternativt vända Komposten och ge den en rejäl dusch.

Mvh
Magnus

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Myror i komposten
« Svar #2 skrivet: 11 jun-17 kl 20:11 »
Du har redan fått ett bra råd från toppfrog. Men eftersom det i bland kan vara svårt att blöta upp komposten (det rinner rakt igenom) ställer jag tidningar i blöt i en spann när dom är dyblöta lägger jag dom på komposten.
kretslopp

tigermorran

  • Inlägg: 4
    • Södermanland
SV: Myror i komposten
« Svar #3 skrivet: 11 jun-17 kl 22:38 »
Tack så jättemycket för bra tips, mer fukt it is!  :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

425 gäster, 2 användare
torbjorn, peterm

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser