Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  skillnaden på fånggröda och gröngödslingsgröda?  (läst 733 gånger)

Be

  • Inlägg: 380
    • Finland
skillnaden på fånggröda och gröngödslingsgröda?
« skrivet: 09 jun-17 kl 11:13 »
Vad är skillnaden på om en växt används som fånggröda eller som gröngödslingsgröda?

Citera
Om senap/rättika sås för gröngödsling är saneringen av nematoder dock större än om de används som fånggröda.


Härifrån: http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_ovrigt/ovr146.pdf.

Ingen människa är illegal

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: skillnaden på fånggröda och gröngödslingsgröda?
« Svar #1 skrivet: 09 jun-17 kl 12:31 »
Gröngödsling odlas väl en hel säsong, och skall tillföra näring genom att antingen vara kvävefixerande eller genom att dra upp mineraler från marken.  Fånggröda odlas på sensommaren-hösten, för att marken inte skall ligga bar efter att huvudgrödan skördats, alltså en kortare tid

Be

  • Inlägg: 380
    • Finland
SV: skillnaden på fånggröda och gröngödslingsgröda?
« Svar #2 skrivet: 09 jun-17 kl 14:28 »
Ah, ok, det förklarar saken – tack ska du!
Ingen människa är illegal


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

737 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser