Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Grod-invasion i källaren, hjälp!  (läst 4211 gånger)

Lillaliina

  • Inlägg: 1
Grod-invasion i källaren, hjälp!
« skrivet: 30 maj-17 kl 16:30 »
Vår källare har invaderats av grodor.. Hur kan man bli av med dem?
Är ju en hel del fukt som gör att de trivs antar jag, men hur blir man av med dem?
Skriker varje gång jag ser dem, frågan är vem som är räddast  ::)

Tips o råd mottages  ;D

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Grod-invasion i källaren, hjälp!
« Svar #1 skrivet: 30 maj-17 kl 17:03 »
Plocka upp dem försiktigt och flytta dem till något fuktigt ställe där de kan leva sitt liv i fred från skrikande kvinnor ;D

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Grod-invasion i källaren, hjälp!
« Svar #2 skrivet: 30 maj-17 kl 17:13 »
Om grodor kan ta sig in i källaren, så finns det betydligt allvarligare problem än grodorna! Var tacksam för grodorna som påvisar uppenbara brister.

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Grod-invasion i källaren, hjälp!
« Svar #3 skrivet: 30 maj-17 kl 22:54 »
Är det inte paddor som avses?
Om det vore grodor, så vill de ju simma i vatten, så är det "bara" fuktigt, och inte vattenpölar i källare, så bör det vara paddor.

Annars håller jag med "drängen", plocka upp dem, och flytta ut dem till ett fuktigt trevligt ställe utomhus.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Grod-invasion i källaren, hjälp!
« Svar #4 skrivet: 31 maj-17 kl 06:34 »
Är det inte paddor som avses?
Om det vore grodor, så vill de ju simma i vatten, så är det "bara" fuktigt, och inte vattenpölar i källare, så bör det vara paddor.

Annars håller jag med "drängen", plocka upp dem, och flytta ut dem till ett fuktigt trevligt ställe utomhus.

Både grodor och paddor tillbringar våren i vatten när de förökar sig, annars är de oftast på land och letar insekter. Men varken grodor eller paddor skall kunna komma in i en källare!

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Grod-invasion i källaren, hjälp!
« Svar #5 skrivet: 31 maj-17 kl 08:18 »
Att vara i en källare gör det mer troligt att det är paddor, dessutom är det många som inte håller koll på vad som är padda eller groda. Grodor är definitivt mer bundna till vatten än paddor.

Grodor och paddor är ju harmlösa i en källare, men där de kommer in kommer troligen även möss in. Jag har aldrig hittat amfibierna i min jordkällare, men däremot huggorm och spår av möss.

kretslopp

  • Inlägg: 2247
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Grod-invasion i källaren, hjälp!
« Svar #6 skrivet: 31 maj-17 kl 20:08 »
Innan vi renoverade huset hade vi paddor i källaren. En av dom var ganska stor. Min teori är att framåt hösten när man kan hitta små nya paddor som presis omvandlats från paddyngel i dammen, att några som letade efter skrymslen att gömma sig till nästa sommar kröp genom dörrspringan och ned i källaren. Väl där nere fans det tillräckligt med gråsuggor och andra kryp för att växa till sig. Jag lät dom va för jag tyckte det var bra att dom jagade småkryp. Varje vår lyfte jag ut dom idet fria. 

Om du bär ut dom och sätter dit en luftavfuktare blir det för tort så då kan dom inte leva där.
kretslopp


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

826 gäster, 4 användare
Anna 123, Sebastian Berggren, Marit Hichens, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter



Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser