Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Verktyg för att arbeta i trä  (läst 2481 gånger)

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
Verktyg för att arbeta i trä
« skrivet: 06 maj-17 kl 19:13 »
Nån jag känner har önskat sig olika verktyg för att snida och arbeta i trä.  Jag kan ingenting om sådant och behöver hjälp.
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Verktyg för att arbeta i trä
« Svar #1 skrivet: 06 maj-17 kl 20:39 »
 Vad för typ av hjälp?
Vilka verktyg som behövs för tillverkning av olika alster?
Hur man hittar billiga verktyg?
 Jag hade nog börjat leta på loppisar. Hyvel (ar), spånhyvel, bandkniv, Såg hade jag nog köpt ny om inte va´na finns att fila o ev. skränka. Klubba o stämjärn, skölp (ar) om skål ska alstras. Det viktigaste verktyget om du har egg verktyg är brynet.
Trader tycker jag ofta blir dyrt. Men i bland händer det.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Sjaunja

  • Inlägg: 5538
    • -
SV: Verktyg för att arbeta i trä
« Svar #2 skrivet: 06 maj-17 kl 20:45 »
Pfeil är ett bra märke som används på många bildhuggarutbildningar. Slöjddetaljer säljer dom.
Annars är det kul att göra egna bildhuggarjärn också. Kanske ge ett bidrag till en smideskurs?

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Verktyg för att arbeta i trä
« Svar #3 skrivet: 06 maj-17 kl 22:09 »
Köp en bra putshyvel, stämjärn eller spånhyvel. Inte begagnat om din bekante inte har tidigare erfarenhet av att jobba med gamla verktyg

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Verktyg för att arbeta i trä
« Svar #4 skrivet: 06 maj-17 kl 23:11 »
För att kunna köpa verktyg till någon, så behöver man nog veta lite grann om vilken sorts träarbeten vederbörande tänker göra, och om mottagaren t.ex. har jobbat i trä tidigare, eller om denne nyss gått någon kurs.

Sedan är det nog bra att försöka luska ut vad mottagaren redan har för verktyg. Det behövs lite olika uppsättningar, eller storlekar på verktygen, beroende på vad man huvudsakligen avser att göra. Är det träfigurer, träslevar, tråg, näverburkar, stolar eller små skåp som ska tillverkas?

Bra, användbara verktyg, från tillverkare av kvalitetsverktyg, vad avser bildhuggarjärn, slöjdyxor, knivar m.m. kostar en slant per styck, och man behöver en hel del, men å andra sidan, så kan man också använda sådant som japansågar, vinkelhakar, tvingar etc som kommer från Klas i sjön, lika gärna som dyrare märkesprylar.


Mina dyra  bildhuggarjärn, slöjdbilan och knivarna t.ex., är värda varenda krona jag lagt på dem.

Annat som behöver när man ska slöjda med eggverktyg är en bra våtslipmaskin, och gärna en täljhäst t.ex.

knöcklan

  • Inlägg: 5143
  • Strö salt på stjärtfjädrarna
    • Dalarna
SV: Verktyg för att arbeta i trä
« Svar #5 skrivet: 10 maj-17 kl 17:00 »
Tack för era inlägg.  Nu kan jag avslöja att jag försökte hjälpa en man från Syrien vars brorsa undervisar på en skola i Damaskus.  Brorsan får inte längre tag i verktyg till sina elever, det är ju krig. Tradera hade en hel del på auktion. 
Dialog förändrar mig och världen. mig ???  Insh'allah och tyga håller siddu
Det som är för allvarligt för att skämta om är inte heller värt att tas på allvar. En förutsättning fördemokrati

ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Verktyg för att arbeta i trä
« Svar #6 skrivet: 10 maj-17 kl 20:14 »
 Det blir som ett litet annat läge.
Kolla skolor och deras slöjdsalar. där bruka ligga en hel del verktyg och bokstavligen skräpa (inte dåliga, men ej använda). Röda korset och Emmaus kan kanske samla ihop en del.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

375 gäster, 5 användare
pingu544, tuslus, von tratt, reimersro, Jon.b

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser