Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hus på hjul  (läst 6768 gånger)

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Hus på hjul
« Svar #20 skrivet: 28 jul-17 kl 09:18 »
Jag skulle gissa att de flesta som bor permanent i vagn bryter mot en eller annan föreskrift eller lag iom sitt boende. Det kan vara därför det är så svårt att komma i kontakt. Jag vet åtminstone två aktiva medlemmar på alternativ som bor i vagn permanent, men som aldrig svara i såna här trådar.

Det jag har lärt mig är ett vanligt förfarande är att leta plats för vagnen så pass undanskymt att risken för att någon tar illa vid sig minimeras. Sen gäller det att ha en god relation till markägaren. Preskriptionstiden för svartbygge är 10 år. Har man klarat den tiden så är det bara att skicka in papperna och få det godkänt i efterhand.

Nu vill jag inte uppmana till någon sorts olagligheter. Bara berätta vad jag sett och hört. Själv skulle jag aldrig vilja bo under sådana omständigheter att jag behöver oroa mig varje dag för om jag kan stanna eller inte.

Det där med attefallshus låter mer lockande som lösning. Vagnen räknas som attefallshus om den är under 25kvm och uppställd på befintlig tomt med hus. I princip kan man köpa vilket ruckel som helst och sätta vagnen på tomten. Om man efter 10 år river hela rasket så borde det gå att få vagnen godkännd då. Helt utan att man brutit mot några regler.

Mvh
Magnus

Lindfors

  • Inlägg: 22
    • Västergötland
SV: Hus på hjul
« Svar #21 skrivet: 04 maj-20 kl 13:19 »
Nja, det där med husbil som ryms inom en p-ruta, som jag rekommenderade, har att göra med att man i de flesta av Europas länder hänvisas obönhörligen att utan dröjsmål förflytta sig själv och husbil till en angiven och godkänd camping som tillåter dessa hem på hjul...annars åker man på dryga böter, och i bl.a Portugal beslagtas bilen tills man betalat!

Nu kanske det är lättare att förstå varför den bör rymmas inom p-rutan, för då får man stå kvar nämligen.

Sist jag var i Portugal, så fanns där 3 husbilcampingar i hela landet och den som var närmast Algarve, låg betydligt närmare Lissabon än vad den gjorde Algarve!

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Hus på hjul
« Svar #22 skrivet: 04 maj-20 kl 13:47 »
Jag rör mig normalt sett bara i Sverige, så jag tänkte på hur det är här hemma. Men en sådan aspekt som du nämnde är givetvis bra att ha i åtanke om man funderar på att fara runt utomlands. Finns säkert fler stötestenar såsom färjor, höjd mm.

Låter för övrigt som att det är bättre att åka norrut...

Lindfors

  • Inlägg: 22
    • Västergötland
SV: Hus på hjul
« Svar #23 skrivet: 04 maj-20 kl 15:37 »
Du har helt rätt i att det är bättre åka norrut, men detta var på den tiden jag jobbade kock här & där och överallt...

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Hus på hjul
« Svar #24 skrivet: 04 maj-20 kl 17:07 »
Hej "mv 91" hur gick det för dej med dina planer? Bor du i ett tinny house nu?
kretslopp

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Hus på hjul
« Svar #25 skrivet: 04 maj-20 kl 22:45 »
Notera att trådstartaren inte har varit inloggad på närmare 3 år. Så intresset för frågan var visst inte så stort.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

586 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, LimJans, Stengrim, Valpen001, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser