Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan man värdera annans fastighet?  (läst 3717 gånger)

boonzo

  • Inlägg: 73
    • Gästrikland
Kan man värdera annans fastighet?
« skrivet: 19 mar-17 kl 19:45 »
Hej!

Funderade lite grann, det är så att vi ev skall köpa morsans gård, och då de inte bott där så länge samt att vi är 5 syskon så kommer vi ta dit mäklare för att värdera fastigheten för att få fram ett marknadspris som vi då kommer köpa gården för, men enligt banken så kan man slippa kontantinsatsen om det är så att marknadsvärdet är högre en försäljningspriset då det är lantbruk som skall gå vidare i familjen, men då vi kommer betala marknadsvärde så kommer då också en kontantinsats på drygt en halv miljon behövas läggas in.. Men till saken hör att vi äger en mindre gård som har åker och bete i direkt anslutning till deras gård, till och med satt marken är ihop plöjd av tidigare ägare av fastigheterna. Gården är inte värd mycket i sig men det vi funderar på är om vi själv kan ta dit en mäklare som kan sätta ett värde på båda gårdarna ihop? Och således få ut ett marknadsvärde på det som en enhet? Visar det sig då bli värt mer ändå som en enhet så kanske vi har vår kontantinsats där, eller i vart fall en del av den... Kan man göra så eller måste man själv äga all mark som värderas?

Mvh

malarmaster

  • Inlägg: 5256
    • Småland
SV: Kan man värdera annans fastighet?
« Svar #1 skrivet: 20 mar-17 kl 08:40 »
givetvis är det så att det är gården som skall säljas som skall värderas och givetvis till marknadsvärde som till vilken försäljning som helst.
Skall gården drivas av alla fem syskonen eller hur skall enheten ägas?
Om inte är det risk för osämja mellan syskonen om man försöker dribbla med värderingar. Framgår inte om morsan lever och är ägare eller det är dödsbo.
lever morsan är det ju upp till henne vad prislappen blir.

boonzo

  • Inlägg: 73
    • Gästrikland
SV: Kan man värdera annans fastighet?
« Svar #2 skrivet: 20 mar-17 kl 09:19 »
Självklart skall det inte fifflas med någon värdering, då förstår du frågan fel!
Och självklart skall det fram ett rättvist marknadsvärde just pga alla 5 syskon inte skall köpa gården, bara jag.. och då för att inte orättvisa skall uppstå så skall jag köpa gården för marknadspris.. dvs det fastigheten beräknas vara värd för vilken köpare som helst.

Jag äger som sades sedan tidigare en mindre gård som har direkt anslutning till morsans gård, och är det så att jag nu köper hennes gård också så kommer jag då tillsammans med båda gårdarna ha en större enhet/gård, vilket då borde höja värdet då morsans gård ökar i areal? Och frågan var då om man i förväg innan köpet kan värdera ihop både morsans gård och min egen och således få en sammanslagen enhet? Det är inte att fuffla, det är bara rätt av värdet av sammanslagen mark på 2 olika fastigheter som jag pratar om.. Men det kanske inte är något man kan göra?

Jag ska kontakta mäklaren och höra.. Tänkte bara om någon här gjort något liknande tidigare och hade några råd i ämnet.
« Senast ändrad: 20 mar-17 kl 09:24 av boonzo »

andtol

  • Gäst
SV: Kan man värdera annans fastighet?
« Svar #3 skrivet: 20 mar-17 kl 09:55 »
Det är svårt med värdering. Det är mycket som spelar roll.

Storlek på marken?
Skicket?
Skog?
Åker?
Bete?
Impediment?
Närhet till väg, skola, stad, buss?
Hus och andra byggnader? Skick? Storlek?
Närhet till vatten?

Jag skulle själv leta annonser för liknande gårdar på blocket, hitta och hemnet. Även sålda gårdar finns på t ex hitta.

En mäklare kan göra värderingar men de är inte perfekta.

Syskon och pengar är känsligt. Så öppet som möjligt är nog vägen fram. Framför allt från mammans sida.

Onkel Tom

  • Inlägg: 38
  • Rikast är den vars nöjen kostar minst
    • -
    • Onkel Toms stuga
SV: Kan man värdera annans fastighet?
« Svar #4 skrivet: 20 mar-17 kl 10:15 »
Jag tror du ska skilja mellan värderingen på den fastighet du ska köpa och den fastighet du äger.

Gör som du tänkt, ta ut en mäklare och få en värdering som du och din familj kan leva med - helst så låg som möjligt men rättvis. Förankra denna värdering med banken.

När du ska låna så ska du värdera din nuvarande gård så högt som det bara går. Det borde banken kunna hjälpa till med men du måste ha en egen åsikt där. De har register för värderingar och de är de som ska vara med på "båten" så det är deras värdering som är intressant.

Du vill alltså uppnå en så hög värdering som möjligt totalt, men utan att driva upp värdet på gården du ska köpa.
Onkel Toms stuga skulle från början handla om slaven som blev fri. Först från prylar, måsten och ekorrhjul. Nu, mer än 300 inlägg senare, så är det en blogg om frihet och livsfilosofi. Om personlig utveckling och om längtan att forma sitt liv och göra egna val.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Kan man värdera annans fastighet?
« Svar #5 skrivet: 20 mar-17 kl 10:27 »
Ett sätt om du vill betala mindre än värdering, för att få någon fördel.
Är att sänka priset vid försäljning och köpa lösa saker för summan du sänkt med, så blir slutsumman den samma.



torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Kan man värdera annans fastighet?
« Svar #6 skrivet: 20 mar-17 kl 11:02 »
Något jag råkat ut för är att en familj lägger ut en gård till försäljning och sedan drar sig ur affären när de fått några bud. Då har de fått ett sant mått på vad gården är värd. Jättetråkigt för den som blir "blåst" på sitt köp men jag kan förstå att de gjort så - angående korrekt värdering på föräldragården.


Angående värderingen, jag förstår inte riktigt din fråga, så tror jag att två små gårdar har ett högre värde tillsammans än en större gård. Ska du ha båda tror jag alltså att det är bättre att ha kvar dem som två formellt separata gårdar och värdera dem var för sig för att maximera värdet. Åtminstone i områden där det finns en marknad för gårdar. Det finns områden i Sverige där ett hus på en mark snarast är en belastning vid en markförsäljning.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

boonzo

  • Inlägg: 73
    • Gästrikland
SV: Kan man värdera annans fastighet?
« Svar #7 skrivet: 20 mar-17 kl 12:15 »
Tackar så mycket för svar!
Det verkar nog mest vettigt ändå att låta mäklaren sätta ett marknadspris för morsans gård och sedan ta en separat värdering på min gård, det borde som ni skriver ge det bästa/rättvisaste värderingen på vadera fastighet.

Mvh


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

348 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser