Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sammla regnvatten  (läst 9729 gånger)

almåsen

  • Inlägg: 10
    • Skåne
Sammla regnvatten
« skrivet: 19 dec-16 kl 02:13 »
Hej!

Har tänkt att samla regnvatten i en betongtank.
Tänkte höra om någon har erfarenhet av detta och var man lämpligast köper en sådan?

Kengus89

  • Inlägg: 107
    • Ångermanland
SV: Sammla regnvatten
« Svar #1 skrivet: 19 dec-16 kl 02:49 »
När du säger betongtank, kolla blocket efter någon som byter avlopp - en gammal trekammarbrunn du spolar ren, borde du väll kunna få nästintill gratis?

almåsen

  • Inlägg: 10
    • Skåne
SV: Sammla regnvatten
« Svar #2 skrivet: 19 dec-16 kl 12:46 »
Tack för tipset men en sådan tank är impregnerad av diverse grejor som jag helst inte vill få på mig........

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Sammla regnvatten
« Svar #3 skrivet: 19 dec-16 kl 13:12 »
Begagnade brunnsringar kan man ju ofta komma över gratis - t ex om någon har en gammal grävd brunn som är ersatt med en djupborrad. Men man får nog bekosta uppgrävningen själv.

När det gäller trekammarbrunnar så har jag en känsla av att det står sådana av betong här och var, som av olika skäl aldrig har kommit till användning som avloppsbrunnar utan fortfarande är oanvända. Ett typiskt fall är att man har köpt brunnen, börjat gräva men sedan fått ändra planerna t ex för att man stöter på berg, någon myndighet ställer oförutsedda krav eller man får möjlighet att koppla in sig på en grannes avlopp. Det gäller att hålla ögonen öppna!

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Sammla regnvatten
« Svar #4 skrivet: 19 dec-16 kl 17:12 »
Annars kan man gjuta en egen betongtank på plats

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Sammla regnvatten
« Svar #5 skrivet: 19 dec-16 kl 17:24 »
Tack för tipset men en sådan tank är impregnerad av diverse grejor som jag helst inte vill få på mig........

Få på dig, har du tänkt bada i brunnen? Som vanligt så är det ju omöjligt att ge något förslag när det inte anges vad vattnet skall användas till! I Sverige är det ju i de allra flesta fall mycket enklare att gräva sig en brunn i stället för att samla regnvatten.

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Sammla regnvatten
« Svar #6 skrivet: 19 dec-16 kl 18:50 »
sen skall man ha klart för sig att regnvatten visserligen är rätt rent men att det i en tank rätt snabbt växer till mögiga grejor.
Jag har ett system för att samla regnvatten i tunnor som är seriekopplade,sammanlagt 2 m3 men att det vattnet knappast duger till att vare sig bada i eller ännu mindre dricka.Dock till att vattna med torra somrar vilket ju också var syftet.
Skall du ha det till bad bör du behandla vattnet som i en swimmingpool.Finns ju färdiga badtunnor både i trä och i plast....

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Sammla regnvatten
« Svar #7 skrivet: 19 dec-16 kl 19:09 »
Beroende på vad du ska använda vattnet till...Till att bevattna/vattna djur är det bättre med plasttunnor med lock - en enda död mus eller fågel som drunknar i vattnet förstör hela vattenreservoaren och det är inte lätt att rengöra grejer av betong.
Ska du själv dricka vattnet så krävs det för hygienens skull material som är godkända att ha livsmedel i och någon slags filtrering, det brukar bli en hel del skräp i regnvatten.
Ska du bada/tvätta i vattnet så är plast bättre än betong och trä - vatten som står öppet i solen i tex en pool får snabbt ansenliga mängder av slick och annat snabbväxande grönt.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Sammla regnvatten
« Svar #8 skrivet: 19 dec-16 kl 20:56 »
Få på dig, har du tänkt bada i brunnen? Som vanligt så är det ju omöjligt att ge något förslag när det inte anges vad vattnet skall användas till! I Sverige är det ju i de allra flesta fall mycket enklare att gräva sig en brunn i stället för att samla regnvatten.

Ska man ändå först gräva upp nån annans brunn, forsla hem den, gräva ner den, täta botten och så vidare, filtrera inkommande vattentat. ... verkar lite överarbetad. Och det låter som dyrt vatten.


ivigtut

  • Inlägg: 713
  • Ett leende och ett vänligt ord kan göra någon glad
SV: Sammla regnvatten
« Svar #9 skrivet: 17 jul-17 kl 11:18 »
Hur har det gått.
jag sitter och letar information för jag vill ha något liknande

ärt

  • Inlägg: 823
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Sammla regnvatten
« Svar #10 skrivet: 29 jul-17 kl 13:45 »
 Så fångar jag regnvattnet.
Överst liggande tunna med tappning nertill och skvallerrör som går ner i den mittre tunnan. Där ligger ett nät på ovansidan för o slippa stopp. Går at öppna bottenventil och tömma bara den översta eller den i mitten. Mitten tunnan har avtappnings kran samt skvallerrör som rinner ut i backen. Är det inget regn kan jag fylla systemet från kranen.
 Nedre tunnan är till gödselvatten o liknande.
 När jag var borta hade jag en slang längs med tomatera. Borrade små hål islangen. Fungerade. Billigt. låg teknologt
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Sammla regnvatten
« Svar #11 skrivet: 29 jul-17 kl 14:46 »
Finns det någon annan orsak att samla regnvatten, än att det är brist på vatten?

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Sammla regnvatten
« Svar #12 skrivet: 29 jul-17 kl 16:31 »
Finns det någon annan orsak att samla regnvatten, än att det är brist på vatten?
Nej, har man tillräckligt mycket rent vatten från källa eller brunn ser jag ingen anledning att samla regnvatten.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 777
    • Östergötland
SV: Sammla regnvatten
« Svar #13 skrivet: 29 jul-17 kl 17:25 »
Finns det någon annan orsak att samla regnvatten, än att det är brist på vatten?
Jag tycker det är smidigt att bara kunna doppa ner en kanna i en tunna och fylla upp fort.
Som det är nu så vet man ju inte om man har dåligt med vatten.  Här inte tagit slut för mig men det har aldrig varit så lite regn som nu

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk


ärt

  • Inlägg: 823
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Sammla regnvatten
« Svar #14 skrivet: 29 jul-17 kl 17:32 »
tunnvattnet är varmare
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Sammla regnvatten
« Svar #15 skrivet: 29 jul-17 kl 20:25 »
Hör med en betongindustri och köp en ny, dom är inte så hemskt dyra. Den jag installerade för tio är sen kom från Holma betongindustri i Markaryd.
kretslopp

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Sammla regnvatten
« Svar #16 skrivet: 29 jul-17 kl 22:14 »
Finns det någon annan orsak att samla regnvatten, än att det är brist på vatten?

Förutom att man ha brist på vatten så är det betydligt bättre för växterna att få vatten som håller samma temperatur som luften.
Tar man vatten från källa så kan det vara så kallt som 4+ och du kan juh själv tänka dig hur skönt du tycker det är att duscha i så kallt vatten.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Sammla regnvatten
« Svar #17 skrivet: 30 jul-17 kl 09:02 »
Finns det någon annan orsak att samla regnvatten, än att det är brist på vatten?

Om brunnsvattnet t ex är mycket hårt, järnhaltigt eller har något annat fel så kan regnvattnet vara mer lämpligt till en del ändamål. T ex kaffekokning, fyllning av kylsystem på fordon, tvätt och disk, matarvatten till ångpannor.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14417
    • Östergötland
SV: Sammla regnvatten
« Svar #18 skrivet: 30 jul-17 kl 09:50 »
Gården jag bor på har flera källor, både grävda och borrade. Gamlingarna som bodde här innan mig tog kaffevattnet från en av de grävda källorna, för det blev godare kaffe då. Jag är för bekväm för att krångla, det är ju det djupborrade som kommer i kranen...

Vedklyvaren

  • Inlägg: 151
    • Värmland
SV: Sammla regnvatten
« Svar #19 skrivet: 30 jul-17 kl 13:47 »
 Har ett badkar under hängrännan som jag använder till disk och bad. Betydligt smidigare och närmre än att pumpa ur brunnen än om jag har en gårdspump. Börjar det bli sunkigt så är det inte mer än att jag kan välta ur det och invänta nytt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

814 gäster, 3 användare (1 dolda)
xaelanar, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser