Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  GENGAS  (läst 2765 gånger)

Leonardo

  • Inlägg: 1
    • Uppland
GENGAS
« skrivet: 30 nov-16 kl 11:21 »
Hej!
Vi är en grupp blivande civilingenjörer som genomför ett projektarbete om miljöbränslet gengas. Hoppas ni kan svara på sju snabba frågor som tar ca tre minuter för att se hur en eventuell marknad skulle kunna se ut för gengas i dagsläget. Undersökningen är främst riktade till bilförare som äger eller har tillgång till en bil.
https://goo.gl/forms/II7ENfTBXjAGMucC3
.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: GENGAS
« Svar #1 skrivet: 30 nov-16 kl 11:44 »
Ett par frågor beträffande enkäten:
1)  Fråga 3 i enkäten: syftar ni på priset på nuvarande flytande bränsle eller priset på fastbränsle till gasgeneratorn?
2) Fråga 6 i enkäten: gäller det en "nyckelfärdig" konverteringslösning inklusive både material och arbete, eller är tanken att fordonsägaren ska sköta montering och intrimning själv och bara betala för ett mer eller mindre komplett gengasverk + monteringsmateriel?  Jag tror för min del att det med dagens arbetskostnader i Sverige är svårt att få en gengaskonvertering utförd inom det prisspann ni har tänkt er, om inte det hela ska subventioneras kraftigt eller betalas svart. Ska man få ner priset på gengasverk så krävs en rationell tillverkning av få modeller i stora serier, och en standardisering så att man t ex bara tar fram monteringssatser för några få vanliga bilmodeller.

En fundering till är hur regelverket för en gengaskonvertering ska se ut. Läget idag är ju att det pga krav på avgascertifieringar mm är i stort sett omöjligt att få en personbil av årsmodell 1976 eller senare, eller tungt fordon från 1989 eller senare, registeringsbesiktigad för gengasdrift. De säkerhetsföreskrifter som infördes med anledning av dyrköpta erfarenheter under kriget, drogs in 1994 och därmed kan det idag inte ställas några säkerhetskrav alls från myndighetshåll på en gengasanläggning.

Om man ska konvertera en någotsånär modern (sent 80-tal och framåt) bensin- eller FFV-bil till gengasdrift (antingen ren gengasdrift eller blanddrift med t ex start på bensin och körning på gengas) , så krävs det också ingrepp i motorstyrsystemet som antingen kräver samarbete med tekniker och programmerare hos biltillverkaren eller mer obskyr "hackning" och reverse-engineering. Dels för att ändra tändförställningskurvan så den passar för gengas, och dels för att ta hand om lambdaregleringsfunktionen så den kan ta över att styra sekundärluftspjället vid gengasdrift och, inte minst viktigt, inte skriver sönder adapteringsdatat för bensindrift vilket leder till felkoder, lysande varningslampor och en motor som är svårkörd nästa gång den ska köras på bensin.

ab

  • Inlägg: 71
SV: GENGAS
« Svar #2 skrivet: 30 nov-16 kl 21:14 »
Hej, intressant att någon vill försöka utveckla gengastekniken tycker jag :)  Har själv provat på gengas  för ett antal år sedan, men saknar kunskapen att modernisera tekniken så att det skulle fungera i ett modernt fordon. Den erfarenheten jag har säger mig att det är enklare att få det att fungera i en äldre motor utan någon som helst inblandning av datorer,elektronik ó plast som dagens fordon mest består av men önskar lycka till och skulle gärna läsa lite info. om hur det går..  8) 

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: GENGAS
« Svar #3 skrivet: 30 nov-16 kl 21:51 »
Ett bra initiativ!

Som jag ser det är designen betydelselös. Det kvittar för mig om jag kör med en sotig rostfläckig rykande kolbytta bakpå bilen och det kvittar om jag måste stanna ibland och sota ur men gengaskonverteringen måste fungera väl och ge tillräckligt många hästkrafter för att klara uppförsbackarna i tvåans växel.

Jag har känt några gubbar som körde lastbil eller motorbåt under kriget (tre är döda och en är numera dement) och de har talat om ett antal problem i gengasteknologin:
1. Smörjningen. Orenheter från gasen söker sig ned i vevhuset och förorenar oljan så att lagren måste bytas oftare och vevaxeln behöver slipas om efter en lång tids gengaskörning. Under kriget var det brist på smörjolja så man kunde inte byta olja tillräckligt ofta och den olja som fanns för civilt bruk kom att innehålla en hel del filtrerad spillolja och trätjära om man får tro gubbarna.
2. Nötning på cylinderväggarna. Den tidens gasrenare var för primitiva så kolparticklar kom in i cylindrarna och nötte cylinderväggarna.
3. Säkerhet. Gengas är en farlig gas och om den läcker in i hytten tuppar man av helt plötsligt då hjärnan får syrebrist. Två av gubbarna hade blivit gengasförgiftade under kriget.
Den ene var en mycket intelligent person och då han började känna sig dåsig och trög i skallen (helt tvärt emot hans personlighet) bromsade han och öppnade dörren och precis då tuppade han av. Han vaknade i sätet med öppen dörr.
Den andra hade tur och råkade falla mot dörrhandtaget då han svimmade av gengasförgiftning i sin stillastående bil. Han vaknade liggande på marken utanför.
4. Effekt. Enligt gubbarna fungerar gengas bäst i bensinmotorer med låg kompression och stor cylindervolym. Till exempel Fords V8 bensinmotor med sidventiler som troligen var den vanligaste lastbilsmotorn i Finland under kriget. Den 4-cylindriga sidventilmotorn i Fordson N traktorn i din film är ett annat bra exempel på en lämplig motor. På grund av gengasens låga energitäthet förlorar man en hel del motoreffekt.
Dagens bensinmotorer är högre trimmade och de tunga fordonen och jordbrukstraktorerna som ju är viktigast att hålla igång går på diesel.
5. Tillverkning av gengaskubb. Under kriget var det massor av gamla ofärdiga gubbar som blev rekryterade för att tillverka gengaskubb ute i byarna med bågasåg och yxa så mycket deras gamla kroppar orkade. Jag har hört om då Hallberg och någon annan gubbe stod och sågade och klöv kubb hela dagarna på upplagsplatsen vid Lappsundet med extremt låg arbetstakt. Bönderna högg och körde ut gasved och på den tiden gick ju huggningen för hand och utkörningen med häst.
Vi behöver en effektivare metod att producera gengaskubb med minsta möjliga åtgång av olja och oljeprodukter.

Jag tycker att ni skall fokusera er produktutveckling på hur man skall lösa såna här problem!

Lycka till!
Er insats behövs!

Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: GENGAS
« Svar #4 skrivet: 30 nov-16 kl 23:55 »
Man kan väl tillägga att många av dessa problem redan är lösta.

Smörjningsproblemen under kriget berodde inte bara på gengasen, utan de berodde också på oljebrist, dålig kvalitet på de oljor som fanns till hands och inte minst att de flesta av dåtidens motorer saknade oljefilter.

De största problemen med cylinderslitage hade man på de träkolseldade gengasaggregat som användes i början av kriget, den aska som följde med i gasen från dem var tydligen bättre som slipmedel än askan från vedgasaggregat. Dessutom hade många kolgasaggregat problem med gasrenarna, det var s k dukrenare och det var vanligt att dukarna nöttes sönder av skarpa kanter i plåtställningen eller fick brännhål av gnistor som följde med gasen.  Vedgasaggregaten hade som regel s k våtrenare som var mer effektiva, och så småningom kompletterades de med en cyklon som grovrenare.

Gengasförgiftningarna var också vanligast under de första krigsåren, innan folk insåg att gasen faktiskt var farlig och innan kunskaper om hur man skulle bete sig för att undvika förgiftningar hade spritt sig.

Beträffande effekt så är det tvärt om så att hög kompression är en stor fördel för gengas, den har ett oktantal omkring 130 så den tål betydligt mer kompression än vad dagens bensin gör.  Däremot brinner den långsamt, så det är en fördel om motorn har liten cylinderdiameter i förhållande till varvtalet. Långslagiga motorer med många små cylindrar är bra - sådana som engelska bilar brukade ha på den tiden då bilskatten i England beräknades utefter motorns totala kolvarea.

När man konverterar en dieselmotor för gengasdrift behöver man ofta inte sänka kompressionen. Däremot kan det ju bli ett ganska stort arbete att bygga om toppen för att få dit tändstift. En nödlösning är att gå över till s k dieselgasdrift, dvs att man tillför en blandning av gengas och luft till motorns insugningsrör, behåller dieselpump och spridare men bygger om regulatorn så att pumpen sprutar in ungefär tomgångsmängden diesel oberoende av varvtal. Då använder man alltså dieseloljan som "tändbränsle" men tar större delen av energin från gengasen. Man kan räkna med att gengasen ersätter 80-95 % av dieselåtgången. Ur miljösynpunkt är dock dieselgasdriften inte så rolig eftersom det blir stora utsläpp av både NOx och diverse oförbrända saker.

Mot slutet av kriget togs det fram flera olika lösningar på maskiner för att tillverka gengaskubb. Modernare gasgeneratorer, t ex de som utvecklades av Statens Maskinprovningar på 70-talet, är istället konstruerade för att eldas med vanlig flis. Man har också provat att använda pellets, dock med högst varierande och sällan riktigt bra resultat. Det verkar som om det är stora skillnader i egenskaper mellan svensk och finsk bränslepellets, och man tycks ha bättre erfarenheter av pelletsdrift i Finland än i Sverige.

Viktiga framsteg som gjordes mot slutet av krigsåren var bl a att förse gasgeneratorerna med kondensvattenavskiljning i bränslemagasinet (äldre typer hade ett helt tätt och förvärmt bränslemagasin, så vattnet i veden förångades men ångan kunde inte ta vägen någon annanstans än genom härden), och att man utvecklade härdkonstruktionerna så att de fick bättre livslängd och de delar som lätt brändes sönder gjordes utbytbara.

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: GENGAS
« Svar #5 skrivet: 02 dec-16 kl 22:42 »
Beträffande diesel-gasdrift läste jag för åratal sedan ett kompendium om sådant. Har för mig målet främst var metoder att driva kolvmotorer billigt i U-länder där man inte har så stor tillgång till bensin och diesel. Både gengas och gasol (propan/butan) hade undersökts, och tekniken att använda dieselolja eller växtolja som "tändbränsle" ingick i tekniken. Jag har också läst om "gasol-booster" i helt andra sammanhang, alltså att man sprutar in gasol i insuget på en dieselmotor och får förhöjd effekt.

Gemensamt för metoderna, förutsatt att jag minns rätt, är att förbränningen sker häftigare än vid ren dieseldrift där man ju oftast sprutar in bränslet i flera små "puffar" under kolvslaget för att på ett tekniskt förenklat sätt sträva efter en längre förbränning under konstant tryck. När större delen av bränslet förbränns hastigare ökar belastningen på motorn rejält. Jag har också för mig att verkningsgraden sjunker till följd av att en större del av förbränningsvärmen hinner avledas till förbränningsrummet än då man sprutar in diesel i flera omgångar.

Om bränslet (gengas i detta fall) kan framställas "naturnära" utan en massa energikrävande förädlingsprocesser får man sannolikt kompensation för den sämre verkningsgraden, men om motorn far illa är det förstås mindre bra. Om det ökade slitaget är ett stort problem bör man dock kunna kompensera även för det genom att ta ut en lägre effekt i förhållande till motorns resurser som ren dieselmotor.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

545 gäster, 5 användare
xaelanar, addebadde, reimersro, Björkris, per.martinsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser