Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Funderar på getter  (läst 3655 gånger)

Elman22

  • Inlägg: 1
    • Närke
Funderar på getter
« skrivet: 15 sep-16 kl 01:45 »
Hejsan!
Jag funderar på att köpa två getter så undrar lite..
Hur funkar getter ihop med hästar?
Lär dom sig att stanna på tomten/ måste man stängsla in dom? (bor på landet med ca 5 hk skog och betesmark.. Dock har vi grannar nära, som förmodligen inte vill ha getter i trädgården.)
Vad funkar bäst två tjejer eller två killar? (nog för att det är gulligt men vill inte ha killingar)

Kommer inte på något mer nu,  har fått mycket info härifrån redan  :)

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Funderar på getter
« Svar #1 skrivet: 15 sep-16 kl 14:06 »
1. Ja, det brukar generellt sett gå bra, getter och hästar trivs ofta bra ihop, men det kan vara individuella skillnader så det finns inga garantier dock.

2. Ja, ni behöver deffinitivt en bra hage till dem, annars kommer de att rensa hela trädgården på allt utm det det förväntas äta, som saftigt gräs och annat som som regel brukar förbli orört... sedan kan de vandra iväg mycket, mycket långt om de får för sig någonting eller har tråkigt.

3. Spelar nog inte så stor roll tror jag, men flickorna luktar mindre illa.
Det går bra att ha två av samma kön.


Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Funderar på getter
« Svar #2 skrivet: 15 sep-16 kl 16:07 »
Välkommen!  :D

  Om grannen har getter av båda könen, och någon smiter, så får du färre killingar själv om du har pojkar.  ;D  De kan nog stanna hemma om de verkligen stortrivs, men det är svårt att lista ut allt de behöver.  Bland annat vill de ha sex ibland ...   :o
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Funderar på getter
« Svar #3 skrivet: 15 sep-16 kl 20:17 »
Välkommen!  :D

  Om grannen har getter av båda könen, och någon smiter, så får du färre killingar själv om du har pojkar.  ;D  De kan nog stanna hemma om de verkligen stortrivs, men det är svårt att lista ut allt de behöver.  Bland annat vill de ha sex ibland ...   :o

Ja, de är väl ungefär som oss i vissa avseenden...  :)
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

metbäcksfru

  • Inlägg: 22
    • Värmland
    • "Frun" i Metbäcken
SV: Funderar på getter
« Svar #4 skrivet: 16 sep-16 kl 10:59 »
Getter ihop med hästar vet jag inget om.

Vi har vanliga rep-/bandstängsel med el till våra två små dvärggetsbockar som kom hem för en månad sedan. 3 rader och de stannar innanför (än så länge iaf), men har rätt bra ström på så efter en kyss de fick första dagen så går de inte ens nära tråden.
Det man vill ha kvar i trädgården om de går lösa bör/måste stängslas in - vi kommer att köra med kompostgaller runt det vi ska ha kvar. Våra går lösa korta stunder än så länge under uppsikt och de har en förkärlek för svartvinbärsbuskarna. Det är som en magnet direkt till dem.

Vi har två bockar som är tvillingar och de är kastrerade. Men visst luktar det lite om dem, det visste vi ju innan när vi valde bockar. De har ju vissa inte så mysiga grejer för sig som att kissa sig själv i ansiktet och så...  ;D 

Men vi ångrar inte en sekund att vi skaffade dem - roligare djur finns nog inte  :D. Vi har 4 hektar skog och ängsmark och MYCKET sly så de lär ha att göra några år framåt här!
Utflyttad norrländska som nu bor på lantbruks-/skogsgård i nv Värmland.
Sambo, hund, 2 katter och två dvärggetsbockar.

Randiga ben

  • Inlägg: 4
    • Bohuslän
SV: Funderar på getter
« Svar #5 skrivet: 21 sep-16 kl 15:09 »
Hej, vi funderar också på getter. Vi har ungefär tre hektar mark som vi vill ha betat. Kan getter vara ett bra val eller är det bättre att ha får? Jag tycker att getter är roligare än får, men vet inte om de är för roliga. Jag vill ju helst att de ska stanna i hagen.

Kan getter gå ute på lösdrift hela vintern? Räcker det med elstängsel fyra trådar för att hålla dem inne?

Vad ska man annars tänka på när det gäller getter? Jag har ingen erfarenhet av getter, men tycker att de brukar vara väldigt charmiga. Bör man ha en "flock" på fyra-fem stycken eller är det bättre att bara ha två?

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Funderar på getter
« Svar #6 skrivet: 21 sep-16 kl 16:00 »
Någon annan får väl fylla här sedan, men...

Ni kan ha två eller flera, bara de har sällskap av någon till, de tycker inte om att vara ensamma.
Getter hoppar och klättrar något mer, men får kryper mer under stängslet (någonting får brukar vara experter på...) så det går på ganska ett ut tycker jag...
(i allafall min rent praktiska erfarenhet...)

Getter äter löv, sly, tunn bark, fina kvistar, mm men även gräs.

Får äter i princip bara gräs och mjuka löv, skott, mm. (men ibland bark...)

(men bra att känna till är att båda kan gnaga loss bark från levande träd så att de vissnar...)

Det går bra att ha dem ute vintertid men de behöver ett hus eller annat motsvarande skydd att gå in i.
(åtminstone brukar jag ta in dem när det var väldigt kallt, men jag tror de klarar mer...)
Det är också bra om man kan ta in dem fall man behöver tina bort is ur klövarna och liknande.
(Får brukar ha mindre problem med det, men även de behöver viss fortvård då de lättare har anlag som gör att man kan behöva klippa klövarna, vilket man även behöver på getter om de går på mjukt underlag länge, men det är inte så svårt när man väl lärt sig, men kan ni rådfråga en riktig hovslagare om hur man gör innan så är det bra. (klipp inte för nära trampdynan eller tåspetsarna, lättklövarna (de små hornpunkterna ovan den riktiga klöven) skall man som regel inte klippa över huvud taget om de inte har medicinska problem med dem.))

Elstängsel funkar väl hyggligt men man måste hålla efter det kontinuerligt.
Personligen valde vi att förstärka med "hundnät" i botten, men det går kanske ändå om man drar en tråd nära backen (men har aldrig provat på stationära hagar, men det fungerade på sommarhagen så länge det inte blev kortslutet...).




Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Funderar på getter
« Svar #7 skrivet: 21 sep-16 kl 19:47 »
Kan getter gå ute på lösdrift hela vintern? Räcker det med elstängsel fyra trådar för att hålla dem inne?

Ja, getter kan vara utegångsdjur men det är viktigt att den ligghall de har är dragfri och lite större än minimimåtten då getter gärna vill ha gott om utrymme. Man bör också ha en rejäl halmbädd som börjar "brinna", för då alstrar den värme. Jag blev själv förvånad i vintras då jag upptäckte med termometern att mina baggars halmbädd höll 27 grader när det var minus 10 i luften. Till getter har jag läst att man helst ska ha två utgångar till ligghallen så att inte en ranghög get hindrar en ranglåg get från att gå in eller ut. Getter är väldigt duktiga på att mobba och vara dumma med varandra.

Angående stängsel så finns det varierande erfarenheter. En del lyckas ha sina inne med endast gärdsgård medan andra blir tvungna att bygga stängsel med både fårnät och eltråd i noshöjd. Sedan är det viktigt att ha rejält med volt i tråden, samt ha tråd som leder ström bra, dvs järntråd, ht-tråd eller aluminiumtråd. Men vissa getter kan ju hoppa 2 meter och ett elstängsel, enl min erfarenhet, är ett psykologiskt hinder som de håller sig borta ifrån ifall de har fått en stöt av det innan.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Funderar på getter
« Svar #8 skrivet: 22 sep-16 kl 09:50 »
Ja, till just getter är det även bra om man kan dela av foderplatsen av samma anledning när man ger kraftfoder.
(jag fick montera ett galler vid platsen där ledargeten stod, annars snodde hon alla foderbaljor i närheten och drog ihop dem i en klump så att hon kunde vakta dem och äta dem själv... :D )

Edit, höfoderplatsen gick det bättre, den behövde jag inte dela av.

(Däremot fick jag dela av innefållan med ett ordentligt stålgaller en gång på grund av att det av oklar anledning utbröt ett vilt slagsmål bland damerna... Trots att de var såta vänner annars.)


Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Funderar på getter
« Svar #9 skrivet: 22 sep-16 kl 16:11 »
Hohoho, jag ser för min inre syn hur hon står där med alla godisbaljorna ...  SnålJåpa!!!  :P

  Getter trivs inte med att vara bundna; deras instinkt säger åt dem att byta plats med varandra ideligen när de är på prommis; antagligen för att förvilla rovdjur, ungefär som ett fiskstim.

  Rovdjur ja, sådana får man räkna med numera.  När jag hade getter var det endast i teorin, men nu finns de Fem Stora över stora delar av landet, och de tycker att kött smakar gott.  En rejäl timmerstuga skyddar väl mot dessa, när ni inte kan göra det själva.  Om ni även låser nattetid, så är djuren ganska väl skyddade även mot tvåbenta predatorer, vilket man dessvärre också måste räkna med.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Funderar på getter
« Svar #10 skrivet: 22 sep-16 kl 16:29 »
Hon körde upp hornspetsarna rätt i ljumsken på alla som hade synpunkter på det, är man regent så är man...  ;D
(Hon var en stor personlighet, saknar henne fortfarande ibland, men hon åkte på en stroke så blev tvungen att ta bort henne på ålderns höst (hon var totalförlamad så det var inget att göra, men det är så med gamla djur, man har inga garantier...))

Jo, det var i princip omöjligt att koppla dem, men de tama brukade följa med ändå, utan koppel när man var ute och gick med dem.



Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Funderar på getter
« Svar #11 skrivet: 24 sep-16 kl 08:53 »
Hejsan!
Jag funderar på att köpa två getter så undrar lite..
Hur funkar getter ihop med hästar?
Lär dom sig att stanna på tomten/ måste man stängsla in dom? (bor på landet med ca 5 hk skog och betesmark.. Dock har vi grannar nära, som förmodligen inte vill ha getter i trädgården.)

Hej och välkommen :) !
En kan säga såhär: Har du hästarna inhägnade, eller går de som de vill ;) ?
En kan inte veta innan om hästarna och getterna trivs ihop, så det bästa kanske är att planera för växelbete istället för sambete. Om du har 2 eltrådar till hästarna får du förstärka upp med ytterligare 2 trådar på "gethöjd".
Du vet väl att vi har utrotningshotade getter som behöver fler bevarare? www.allmogegeten.se
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Funderar på getter
« Svar #12 skrivet: 24 sep-16 kl 08:54 »
Ja, till just getter är det även bra om man kan dela av foderplatsen av samma anledning när man ger kraftfoder.
(jag fick montera ett galler vid platsen där ledargeten stod, annars snodde hon alla foderbaljor i närheten och drog ihop dem i en klump så att hon kunde vakta dem och äta dem själv... :D )
Skulle mina gamla surgetter aaaldrig göra ;D ....
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

517 gäster, 2 användare
xaelanar, Sjul

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser