Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kostnad för timmerlass?  (läst 10835 gånger)

Filip.K

  • Inlägg: 43
    • Västerbotten
Kostnad för timmerlass?
« skrivet: 02 apr-16 kl 10:49 »
Någon här som vet vad ett lass timmer kostar att köpa? Tall eller gran i Västerbotten.

Har inte tillgång till någon större skog och frågan är också om man inte går plus med att beställa hem några lass timmer kontra om man själv ska stå för skog, utrustning och all tid man behöver lägga ner.

Finns det någon speciell diameter som är bäst lämpad att beställa för uppsågning av plank alt block? Beror såklart på vilken dimension osv.

Började med en fråga men blev tydligen fler som vanligt när man väl börjar fundera såhär på lördagsförmiddagen 😊

Skogsola

  • Gäst
SV: Kostnad för timmerlass?
« Svar #1 skrivet: 02 apr-16 kl 13:05 »
Bil med vagn cirka 30 m3to x 500 = 15 000 om de har plockat undan den finare furan som du ändå inte har lust att betala för. Timmer mellan 16- 25 cm i topp är hyfsat lätthanterligt och räcker till att såga ut det mesta du behöver.

Filip.K

  • Inlägg: 43
    • Västerbotten
SV: Kostnad för timmerlass?
« Svar #2 skrivet: 02 apr-16 kl 16:10 »
Bil med vagn cirka 30 m3to x 500 = 15 000 om de har plockat undan den finare furan som du ändå inte har lust att betala för. Timmer mellan 16- 25 cm i topp är hyfsat lätthanterligt och räcker till att såga ut det mesta du behöver.

Kanske en dum fråga men hur många stockar får man ut på ca 30 m3to? Måste ju gå att räkna ut men hjärnan är för seg just nu.

Skogsola

  • Gäst
SV: Kostnad för timmerlass?
« Svar #3 skrivet: 02 apr-16 kl 17:18 »
En högst relevant fråga. Tur att någon säger ifrån när det går för fort. 6-7 stock / m3to är ett bra riktvärde eller 150-200 stock på ett lass på 30 m3to.

Ex.

  • Inlägg: 761
    • -
SV: Kostnad för timmerlass?
« Svar #4 skrivet: 02 apr-16 kl 17:41 »
Blir väl billigare att åka till närmsta sågverk och köpa det man vill ha   :)  Då får man dessutom de dimensioner och längder som man behöver just då.
Kan man inte göra det med mandelmassa, så ska man låta bli.

Filip.K

  • Inlägg: 43
    • Västerbotten
SV: Kostnad för timmerlass?
« Svar #5 skrivet: 02 apr-16 kl 19:47 »
Blir väl billigare att åka till närmsta sågverk och köpa det man vill ha   :)  Då får man dessutom de dimensioner och längder som man behöver just då.
Nu vet jag inte vad det närmsta sågverk tar per meter men om jag räknar med att jag får 150 stockar för 15 000 kr så ligger varje stock på 100 kr. Beroende på hur många plank man får ut så känns det tillräckligt lågt plus att det är så förjävla kul att såga sitt eget virke.

En högst relevant fråga. Tur att någon säger ifrån när det går för fort. 6-7 stock / m3to är ett bra riktvärde eller 150-200 stock på ett lass på 30 m3to.

Tack så mycket. Det är såpass ändå. Känns lockande att ta hem ett lass då och bara försvinna in i sågspånets dimma.

Skogsola

  • Gäst
SV: Kostnad för timmerlass?
« Svar #6 skrivet: 03 apr-16 kl 10:23 »
Ta inte i så att du överspänner dig bara. Hitta inte på att ge dig på ett helt timmerlass med Logosol eller liknande.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Kostnad för timmerlass?
« Svar #7 skrivet: 05 apr-16 kl 09:20 »
Om jag kommer rätt ihåg har du ju en Massey-Ferguson 135.
Det är ingenting som hindrar att du köper på rot eller köper vildfällen av någon skogsägare och hugger och kör ut om du behöver virke får husbehov och inte har egen skog. Så brukar jag göra.

Nu såg jag ju att du hade postat på ett annat forum om att börja med småskalig träförädling. Om du har planer i den riktningen går det bra att köpa ett helt stockbilslass i gången men då måste du ha rejäla grejor att processa virket med så du får det sågat och stabbat innan det förstörs med en så pass liten tidsåtgång att du kan ta betalt för det. Vanlig sågvara get inte det bästa priset så du behöver hyvelmaskin och eventuellt timmerfräs för att kunna vidareförädla sågvaran till till exempel timmerstommar eller hyvlat virke om du skall få ut maximal lönsamhet.
Då talar vi om investeringar över en miljon kronor....... alternativt gamla maskiner i prisklassen 200000 kronor plus en massa hopsamlade skrotdelar plus 12 månaders heltidsarbete att renovera dem. Såvitt jag vet så har alla skrothandlar i Västerbotten stängt för småkunder så jag tvivlar på att det överhuvudtaget är möjligt att starta träförädlingsföretag där i trakten i dagens läge. Man kommer ju ingen vart utan material att bygga och reparera maskinerna med.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

790 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, wazi, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser