Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När är det bäst att röja sly?  (läst 20950 gånger)

GAVIA ARCTICA

  • Inlägg: 247
  • Love me - love my animals
    • Jämtland
När är det bäst att röja sly?
« skrivet: 30 apr-15 kl 08:12 »
Hej
Vet inte om jag hamnat på rätt forum. Men jag provar här i alla fall.

Jag bor på en liten gård med ett par tillhörande lägdor (gärden). Eftersom jag inte har några djur som betar, så växer det igen. Snabbt!
Det som växer är sly. Främst vide och sälg. Har röjd slyn vid ett par tillfällen (sommar/höst) och båda gångerna har det kommit hundratusentals skott från varje slypinne jag kapat! Har hört ryktas om att man ska röja en viss tid på året för att vide/sälg inte ska slå skott?

Någon som vet och kan tipsa mig om när jag ska röja för att undvika att de slår skott?

PS. Jag har försökt låna in getter eller får för att få hjälp med problemet, men har ännu inte fått napp. Så hittills får jag nöja mig med röjsågen.

Tack på förhand
Maria

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: När är det bäst att röja sly?
« Svar #1 skrivet: 30 apr-15 kl 08:22 »
Minst två gånger under samma växtsäsong (Maj-Septemper), just upprepad röjning ä viktigt

https://www.slu.se/PageFiles/33707/2009/FaktaSkog_05_2009.pdf

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: När är det bäst att röja sly?
« Svar #2 skrivet: 30 apr-15 kl 08:27 »
Det är inte alls det svaret du vill ha, jag vet, men...
Du får nog se till att köpa de där getterna själv :) ! Om du fäller slyet med röjsåg eller motsvarande, kommer det mycket riktigt att skjuta 3 miljoner stubbskott. Eftersom det inte är inne i en skog finns inga andra, större träd som konkurrerar ut slyet så småningom. Getter däremot barkar ihjäl slyet, och då dör hela rasket efter ett eller ett par år, och skjuter därmed inga stubbskott. När du nu faktiskt äger åkrar (träor hade vi sagt här) är det väl bra att se till att hålla dem öppna?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

GAVIA ARCTICA

  • Inlägg: 247
  • Love me - love my animals
    • Jämtland
SV: När är det bäst att röja sly?
« Svar #3 skrivet: 30 apr-15 kl 08:33 »
Tack för bra info Kurt!

Skräptanten: Jag har länge länge önskat skaffa mig egna getter, men har inte ekonomi eller tid för det. Tyvärr. :-(

Skogskunnig

  • Inlägg: 144
SV: När är det bäst att röja sly?
« Svar #4 skrivet: 30 apr-15 kl 11:35 »
Det finns bara två varaktiga sätt att undvika att före detta jordbruksmark växer igen: Att regelbundet beta den eller att regelbundet odla den.
Det absolut enklaste är förmodligen att plöja upp och så vall, och sen skörda vall i några år, tills grässvålen blir så kraftig att träd och buskar har svårt att etablera sig. När du väl kommit dit räcker det normalt att du slår vallen vartannat år för att gräset ska klara att hålla buskar och träd stången ett bra tag.

Det är egentligen samma sak överallt i vårt land - det blir skog igen, förr eller senare, om  man inte aktivt brukar marken för annat ändamål.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: När är det bäst att röja sly?
« Svar #5 skrivet: 30 apr-15 kl 13:40 »
Det spelar ingen roll när på året man kapar, vide kommer tillbaka i alla fall. Ringbarkning funkar, men det blir ju jobbigt efter att man kapat en gång redan så det är mängder av småstammar istället för en eller ett fåtal grövre

exilbonde

  • Inlägg: 65
  • All utveckling beror på nyfikenhet och lathet.
    • Jämtland
SV: När är det bäst att röja sly?
« Svar #6 skrivet: 27 jan-16 kl 09:20 »
Det går inte att kämpa mot naturen, ett av de mest vanliga husdjur i Sverige är betesputsen, den håller slyet lågt, men gör inte att du blir av med det, och särskilld snyggt blir det inte heller där den har gått fram >:( 
Om det inte är stora ytor är träopträkkeren eventuellt en möjlighet http://legrej.dk/butik/traeoptraekker/
Iövrigt går det lika bra med lantrasfår som getter, men de är inte heller lätta att få tag på om men inte vill köpa >:( , men så fint det  blir ;D
Har lämnat kvinna fårgård och hund på annat håll i landet för ett jobb, så därför ingen djur, men säkert en mening om det mesta ;)

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: När är det bäst att röja sly?
« Svar #7 skrivet: 27 jan-16 kl 11:06 »
Man behöver inte t.ex. plöja för att ha ihjäl slyet och man måste inte ha betande djur även om det underlättar. Bedriv ängsbruk där så bör du kunna tränga undan slyet och med tiden kanske konkurrera ut det. Detta utan att behöva sätta in särskilda åtgärder mot slyet. De särskilda åtgärder som krävs i början är att kapa slyet med såg, röjsåg el dyl samt att få undan kraftigare tuvor med t.ex. betesputs. Återväxten kan slås med t.ex. självgående slåtterbalk 1-2 ggr per år. Kurt har nog rätt i att det bör slås två ggr per år tills man fått bukt med slyet, men det går troligen att hålla det tillbaka så det inte tar över genom att slå en gång per år, om man slår det innan det har hårdnat till - alltså slå mot slutet av växtsäsongen, t.ex. i juli-aug. Gräset/höet skördas och används till täckodling, kompostering eller säljs till djurägare.



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

544 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, ärt, Assa, Lillskiten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser