Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Get som kastar upp  (läst 4089 gånger)

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
Get som kastar upp
« skrivet: 14 apr-15 kl 10:12 »
Imorse hade en av våra getter haft lite uppstötningar, skägget var nersölat och en del på raggen också. Gick ut en timme senare, då hade hon kastat upp på alla möjliga och omöjliga ställen.
Färgen är lite åt militärgrönt, en del har var lite gulaktigt också. Hon har varit ute på bete korta stunder den senaste veckan. Igår släppte jag ut henne någon timme på kvällen för att beta på gräsmattan, såg ut som att hon åt ganska intensivt  den lilla stunden.
Nu hoppas jag någon kan lugna mig med att det är helt normalt för getter som släpps på frodigt bete efter en vinter med hö.

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Get som kastar upp
« Svar #1 skrivet: 14 apr-15 kl 20:09 »
Fick tag på en erfaren getägare som trodde det var rhodondendron förgiftning. De har betat intill några sådana buskar så det är nog troligt.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Get som kastar upp
« Svar #2 skrivet: 14 apr-15 kl 20:13 »
Det där oroar mig på riktigt.  Rhododendron är det enda jag vet som kan få getter att kasta upp.  "Först kräks dom, sen dör dom".

  Så om din get fortfarande lever, så rådgör snarast med veterinär!

  Och ta för all del bort de där hemska buskarna!  De dödar bin också.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3924
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Get som kastar upp
« Svar #3 skrivet: 15 apr-15 kl 07:40 »
Ring veterinären nu på morgonen under hens telefontid!
Det är inte normalt att getter kräks efter betessläppet, jag har aldrig sett det på någon av mina getter.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Get som kastar upp
« Svar #4 skrivet: 15 apr-15 kl 22:35 »
Ring veterinären nu på morgonen under hens telefontid!
Om geten fortfarande lever.  Gör hon det?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Get som kastar upp
« Svar #5 skrivet: 16 apr-15 kl 06:37 »
Hon lever tack och lov, piggna till och åt ordentligt redan vid middagstid. Hade veterinärtid av annan anledning senare samma dag tur i oturen. Gjorde inget speciellt, bara stängde från killingarna för att hon skulle få lugn och ro. Sedan fick hon jäst och bakpulver direkt på morgonen efter mjölkning, vet inte om hon rörde det eftersom det var  nerspytt. Inget fribetande för getterna den närmaste tiden.

Det tråkigaste är att geten var sjuk för några veckor sedan och hade precis fått upp mjölkmängden igen, och nu är hon nere åter nere på en kvarts kaffeskvätt.......denna geten har inte haft ett bra år.
Man blir ju lite matt, men någon gång ska det väl vända.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Get som kastar upp
« Svar #6 skrivet: 16 apr-15 kl 09:19 »
Fick tag på en erfaren getägare som trodde det var rhodondendron förgiftning. De har betat intill några sådana buskar så det är nog troligt.

Rhododendron och azalea finns bland de växter som ger de vanligaste fallen av förgiftning hos getter och just kräkningar (ibland också diarré) är typiska symptom. Lagerhägg och idegran är lömska och kan ge plötslig död.
Getter kan tåla mindre mängder av giftiga växter om deras våm är fylld av annat grovfoder.

Misstänker du förgiftning så kontakta veterinär.
Försök förhindra att geten lägger sig och börjar idissla då vissa gifter sprids snabbare.
Ge ca ½ l flytande paraffin. Det bildar en skyddande hinna för magslemhinnorna och kan göra att giftet tas upp långsammare.
Garvsyran i en stor mängd starkt te  motverkar många gifter. Men tvinga inte i en get som kräks någonting och inte te (eller kaffe) om geten förgiftats av ekollon.
Försök att identifiera den giftiga växten och spara växtdelar om du inte känner till den.

Skönt att det verkar ordna upp sig för din get, Jakobn!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Get som kastar upp
« Svar #7 skrivet: 16 apr-15 kl 11:36 »
Bra gjort av en get att klämma ur sig en aldrig så liten skvätt kaffe!   ;) ;D

SussiloII, är dina råd avsedda för akut skede, eller för lite längre behandling?  Jag tänker främst på det du skrev om att inte idissla.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Get som kastar upp
« Svar #8 skrivet: 16 apr-15 kl 12:58 »
SussiloII, är dina råd avsedda för akut skede, eller för lite längre behandling?  Jag tänker främst på det du skrev om att inte idissla.

Att försöka hindra geten från att idissla gäller givetvis i ett akut skede i väntan på veterinären.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Get som kastar upp
« Svar #9 skrivet: 16 apr-15 kl 15:16 »
Tack.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Get som kastar upp
« Svar #10 skrivet: 16 apr-15 kl 17:11 »
Det tråkigaste är att geten var sjuk för några veckor sedan och hade precis fått upp mjölkmängden igen, och nu är hon nere åter....
Man blir ju lite matt, men någon gång ska det väl vända.

Ja, det är inte alltid smidigt att ha djur. Men både geten och du har ju haft stor tur i detta fallet med förgiftningen. Geten kunde lika väl ha dött. Det är klart att det vänder Jakobn  :), men gräv upp alla rhododendronbuskar på getternas betesmark.
« Senast ändrad: 16 apr-15 kl 17:17 av SussiloII »

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Get som kastar upp
« Svar #11 skrivet: 17 apr-15 kl 09:28 »
men gräv upp alla rhododendronbuskar på getternas betesmark.
Ja, gör det!   >:D >:D  Den busken är giftig för bin också, sägs det.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Jakobn

  • Inlägg: 600
    • Skåne
SV: Get som kastar upp
« Svar #12 skrivet: 17 apr-15 kl 22:22 »
Ja, det är inte alltid smidigt att ha djur. Men både geten och du har ju haft stor tur i detta fallet med förgiftningen. Geten kunde lika väl ha dött. Det är klart att det vänder Jakobn  :), men gräv upp alla rhododendronbuskar på getternas betesmark.
Jo man får se det på det viset. Var förgiftning från en annan buske hon blev sjuk av för några veckor sedan, imorgon kommer jag vara färdig stängslad med ett förhoppningsvis giftfritt bete så sedan ska jag ta itu med alla giftiga prydnadsväxter vi har.

Tack alla som svarat

Ännu Levande

  • Inlägg: 4
    • Uppland
SV: Get som kastar upp
« Svar #13 skrivet: 03 maj-15 kl 21:30 »
Ja, gör det!   >:D >:D  Den busken är giftig för bin också, sägs det.

Inte bara för bin och humlor, bin som gjort honung av dessa växter dör själva efteråt, men honungen innehåller giftet som också verkar på människor! Vuxna har så stor kropp att de klarar sig med kraftiga buksmärtor, kräkningar och diarréer men barn... :'(. Dödsfall har rapporterats från Grekland.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Get som kastar upp
« Svar #14 skrivet: 06 maj-15 kl 14:41 »
Jag blev så nyfiken att jag frågade bifolket:

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=175303.msg1644477#msg1644477
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

701 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser