Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Torrjäst  (läst 8324 gånger)

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
Torrjäst
« skrivet: 02 jan-15 kl 20:04 »
Har ett recept där vätskan (glögg, öl mm) ska blandas kall o jäsa (med färsk jäst) 2 timmar. Jag har torrjäst och undrar, ska jag 1. blanda men låta den kalljäsa under natten eller 2. värma en del av degvätskan och "väcka" torrjästen först?
Kaninuppfödare och pelargontant.

Nina K

  • Inlägg: 1032
    • Skåne
SV: Torrjäst
« Svar #1 skrivet: 02 jan-15 kl 22:15 »
Det går ett program på 4an som heter "Bröd bara Bröd" med engelske bagaren Paul Hollywood som är jätte intresant. I ett avsnitt talade han om torrjäst där han sa att den bara behöver vätska för att vakna till liv och att den inte behövde vara värmd utan gick med kall.

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
SV: Torrjäst
« Svar #2 skrivet: 02 jan-15 kl 23:30 »
Sett programmet men blev inte klok på om han pratade om vårt torrjäst. Det finns två sorter; active dry yeast och instand yeast.
Men ändå, det kanske är värt pröva?
Kaninuppfödare och pelargontant.

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Torrjäst
« Svar #3 skrivet: 03 jan-15 kl 00:36 »
Active Dry Yeast är vår typ av torrjäst. Rapid/Instant är samma typ av jäst, men mer finmald och ibland (instant) kombinerat med enzymer och jästnäring för snabbare jäsning. Iom att det är mer finmaĺt så aktiveras det lättare och kan tillsättas torrt.

Jag tror att du bör förjäsa torrjästen om den skall ersätta färsk jäst i ett recept. Men över natten blir kanske lite för bra. En halvtimme eller så i ljummet vatten med en gnutta sirap/socker skulle nog räcka fint.
« Senast ändrad: 03 jan-15 kl 00:42 av sɹǝpuɐ »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

761 gäster, 2 användare (1 dolda)
Elin_G

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser