Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad kan man ha istället för gräsmatta?  (läst 7947 gånger)

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Vad kan man ha istället för gräsmatta?
« Svar #20 skrivet: 08 jun-14 kl 16:26 »
Problemet är att fruktträd växer dåligt om de skall konkurrera med gräs. Helst skall det vara gräsfritt under hela kronan och full sol för att det skall bli bra frukt

Kretsloppan

  • Inlägg: 726
    • Södermanland
SV: Vad kan man ha istället för gräsmatta?
« Svar #21 skrivet: 08 jun-14 kl 18:54 »
Svarta fåret har förstås rätt. Fruktträd behöver sol. Kanske längs nedre begränsningen av "trött på"-området? Gräsklippstäckning eller smultron och luktviol under träden? Och det här vad ev framtida köpare vill ha är en knepig fråga. Den enes smak är den andres bak - är min erfarenhet ;).

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
SV: Vad kan man ha istället för gräsmatta?
« Svar #22 skrivet: 02 jun-15 kl 15:14 »
Ännu ett år har gått och råttan funderar bara, mycket liten verkstad...

Fastnade lite i luktviol och googlade.
Odla.nu säger:
Citera
Efter blomningen kan den planteras ut i trädgården på lätt fuktig och halvskuggig plats, där den sprider sig med små utlöpare och täcker marken.

och blomsterlandet:
Citera
Trivs i sol eller halvskugga i lucker, mullrik, lätt fuktig jord. Passar bra som marktäckare under buskar och träd. Kan delas efter blomning. Blommar ibland även på sensommaren.

Verkar lovande.
Har nu fastnat på http://www.impecta.se/
Var ska detta sluta, fast det måste ju börja först, kanske det svåraste....
« Senast ändrad: 02 jun-15 kl 15:58 av Kontorsråttan »
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
SV: Vad kan man ha istället för gräsmatta?
« Svar #23 skrivet: 04 jun-17 kl 16:34 »
3 år senare å fortfarande massa gräs där jag inte vill ha gräs.
Om man ändå kunde bestämma sig snabbare så kanske detta projektet vore klart...

Fått för mig att prova marktäckare under några björkar som står hitom bekymmersområdet.

Kanske...
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Vad kan man ha istället för gräsmatta?
« Svar #24 skrivet: 04 jun-17 kl 17:20 »
Men ville inte frun ha höns? Låt hönsen få området.

Skogsola

  • Gäst
SV: Vad kan man ha istället för gräsmatta?
« Svar #25 skrivet: 04 jun-17 kl 17:47 »
Strunta i att klipp gräset  så har du snart en blomsteräng där bin och annat kan trivas.  Så kan du be någon bonde att bara slå ner den fram i augusti när ängen blommat ut.

Naturliv

  • Inlägg: 1222
    • Södermanland
SV: Vad kan man ha istället för gräsmatta?
« Svar #26 skrivet: 04 jun-17 kl 18:00 »
Jag går i precis samma tankar som du. Hur ska jag få bort allt gräs? I år verkar jag i alla fall komma en bit fram på en del av trädgården. Vi har precis grävt bort ett område mossa/gräs under äppelträd och körsbärsträd för att sätta potatis. Vi har sparat gångar i mossa/gräs, så jag kommer bara behöva köra ett varv med gräsklipparen. Nästa år tänker jag gödsla till området runt träden och plantera trampnarv på den övriga marken. De brer ut sig bra och behöver inte klippas. Ogräset kommer förhoppningsvis inte trivas heller. Trampnarv rekommenderar jag varmt, det är tåligt och till och med hästar kan trampa runt på den.

På andra sidan gräs/mossgången ska jag ta bort ytterligare gräs för att plantera bärbuskar. Under buskarna blir det markduk, så att jag slipper rensa ogräs. Min dröm är att varje yta ska ge ätbara saker, men det måste ju av praktiska skäl finnas ytor som fungerar som gångar. Där kan det få växa gräs eller trampnarv. Under bilarna kommer också gräset att få vara kvar.

Det där med höns ska jag fundera på, det lät som en bra idé.
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
SV: Vad kan man ha istället för gräsmatta?
« Svar #27 skrivet: 04 jun-17 kl 21:26 »
Jag har en liten trädgård utan gräsmatta och med många bärbuskar. På de fria ytorna har jag planterat smultron och timjan, på ett ställe krypkamomill. Smultronen har helt klart tagit över. Jag har varit tvungen att plantera timjan igen och hålla smultronfritt runt omkring den enda plantan. OK, jag hade även citrontimjan, men den var en favorit hos mördarsniglarna. Nu har jag i o f s fått ett problem med muterade eller nånting smultron på den ena sidan av huset. Det kan bero på de två åkerbärsplantorna jag satte en gång, inte för att jag någonsin märkte att de tog sig, men en del av smultronen är jättekonstiga. Vackra, men inte goda och de ser annorlunda ut, både som blommor och bär. Jag ska försöka bli av med dem på den sidan och plantera något annat. Kanske machésallad, det har jag en massa av på ett annat ställe, dock samsas de bra med smultronen. Men maché ser rätt så risigt ut när den blommar. Huvudsaken att mutantsmultronen inte kryper runt huset och förstör på andra sidan också.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Vad kan man ha istället för gräsmatta?
« Svar #28 skrivet: 05 jun-17 kl 08:07 »
Funderar faktiskt själv på att anlägga mera gräsmatta, för det går snabbare att klippa gräset på resten av tomten, än att röja hörnet av tomten som det växer lite vadsomhelst i.

Be

  • Inlägg: 380
    • Finland
SV: Vad kan man ha istället för gräsmatta?
« Svar #29 skrivet: 05 jun-17 kl 08:34 »
Liljekonvaljer växer tätt och sprider sig lätt så att de bildar en väldigt fin matta. Älskar också sådana där doftande flocknävor (geranium macrorrhizum tror jag det är) därför att de faktiskt doftar fantastiskt. Klarar en hel del torka också. Eller så kan man ju sätta löktrav och andra ätliga "ogräs" som är fina och goda att ha.  :)
Ingen människa är illegal

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
SV: Vad kan man ha istället för gräsmatta?
« Svar #30 skrivet: 06 jun-17 kl 18:48 »
Men ville inte frun ha höns? Låt hönsen få området.

Work in progress, om det inte hins bygga vinterbonat kanske en mindre "hönstraktor" kan byggas?
Kanske...

Höns får ev. bli när vi semestrat klart.

 
Strunta i att klipp gräset  så har du snart en blomsteräng där bin och annat kan trivas.  Så kan du be någon bonde att bara slå ner den fram i augusti när ängen blommat ut.
Hmm tillfälligt bra lösning, om jag byter bonde mot mig med lie  :o ska bara få in höns i ekvationen, eller skulle jag det?
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
SV: Vad kan man ha istället för gräsmatta?
« Svar #31 skrivet: 06 jun-17 kl 19:08 »
Trampnarv, googlar.... ahh gilla, det skulle jag ju kunna ha öööh
-Gumman vill du ha trampnav i slänten framför huset uppemot berget?
Tystnad från köket där frun donar runt, själv ligger jag i soffan och pustar ut efter gräsklippning i nära 2 timmar,
Läser vidare i tråden & googlar 
-Smultron då? eller eller flocknävor, läser i tråden samtidigt som jag ropar random förslag från alla som bidragit..
Då jag avbryts i mina tankar av frun som nu kommit in i vardagsrummet
-Älskling, vad sägs om att fixa vattentunnorna först?

Som vanligt en klarsynt och korrekt iakttagelse från den bättre halvan.

Så jag funderar i tystnad ett tag till.

Tack för tipsen, ätbara marktäckare som klarar skuggan under  björkarna verkar vägen framåt, den stora delen av gräsmattan skulle jag gärna dedikerad till hönsen.

Men nu är det snart dags för ytterliga ett prov på  fruns underbara kokkonst.
Citat från: Fru Kontorsråtta
Vägen till mannens hjärta går genom magen.

"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
SV: Vad kan man ha istället för gräsmatta?
« Svar #32 skrivet: 06 jun-17 kl 19:13 »
Funderar faktiskt själv på att anlägga mera gräsmatta, för det går snabbare att klippa gräset på resten av tomten, än att röja hörnet av tomten som det växer lite vadsomhelst i.

Räknar samtidigt på en robbotklippare, Om jag drar ner gräsmattan så klarar jag mig men en som fixar 2200m2, men säg inget till forat  ;D
Blir plats över till höns & marktäckare, ätligt & nyttiga ändå. o:)
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

Skogsvilde

  • Inlägg: 16939
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vad kan man ha istället för gräsmatta?
« Svar #33 skrivet: 06 jun-17 kl 21:49 »
Kaniner är duktiga på att beta.

Vi har ca 5000 kvm tomt och 3000 klipper vi nu när det slutades med kaniner härom året.
Efter joggat runt hela tomten et otaligt antag gånger förra sommaren så var beslutet att köpa åkgräsklippare mycket enkelt, så nu skördar jag gräs till våra odlingar.  Och hönsen.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Vad kan man ha istället för gräsmatta?
« Svar #34 skrivet: 07 jun-17 kl 00:39 »
Odla upp skiten så du får mijövänliga grönsaker  en del kan du spara till hö för kranier  och höns om du vill ha det klarar du lätt att slå med lie två gånger året . Så lat får man inte bli om man ska ha bra mat  ;)

Ylven

  • Inlägg: 960
  • Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: Vad kan man ha istället för gräsmatta?
« Svar #35 skrivet: 21 jun-17 kl 15:18 »
Eller låt det växa och slå det ett par gånger med lie.  Släpp pressen!
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
SV: Vad kan man ha istället för gräsmatta?
« Svar #36 skrivet: 21 jun-17 kl 15:32 »
Eller låt det växa och slå det ett par gånger med lie.  Släpp pressen!

Så blir det nu, det som är runt huset klipps, övrigt avvaktar lien.
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Vad kan man ha istället för gräsmatta?
« Svar #37 skrivet: 21 jun-17 kl 15:52 »
Kaniner, gäss o höns betar bra! Hägna av o in med djur som betar över sommaren. Slakt till hösten. 
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Vad kan man ha istället för gräsmatta?
« Svar #38 skrivet: 21 jun-17 kl 19:12 »
Slakt till hösten.
Om barnen tillåter ...
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

793 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser