Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  lavendelskötsel  (läst 22709 gånger)

manna

  • Inlägg: 3788
    • -
lavendelskötsel
« skrivet: 13 mar-07 kl 16:28 »
I somras planterade jag lavendelplantor. Jag klippte ner dem och de tog sig fint på sin nya växtplats. Nu har de övervintrat under granris. Ska jag klippa ner dem igen nu eller låta dem växa? De är ca 10 cm höga och buskiga.  
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
Re:lavendelskötsel
« Svar #1 skrivet: 13 mar-07 kl 16:47 »
Hej Manna!

Låt de växa och klipp till hösten av blommstänglarna och kanske lite till efter behag.


Önskar Dig en fin vår! Hälsningar

Kap Horn

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:lavendelskötsel
« Svar #2 skrivet: 19 mar-07 kl 14:41 »
Jag hakar på din tråd med lavendelfrågor Manna. Hoppas det är ok!? Jag planterade lavendel för kanske 4-5 år sedan, minns inte riktigt. Jag har klippt ner den lite varje år fast ifjol blev det inte de där fina buskiga lavendlaran igen. Vad göra? Vill de ha extra gödsel? Har lagt på lite bränd hästgödsel varje år men, det kanske inte räcker? Eller brukar man dela och omplantera lavendel?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
Re:lavendelskötsel
« Svar #3 skrivet: 19 mar-07 kl 14:52 »
Lavendel och andra provence-örter växer såvitt jag vet på mager jord. Du kanske har gödslat för mycket. Har hittills bara haft lavendel i stora balkonglådor tillsammans med timjan. Där verkade de trivas utan extra gödsel. De ska klippas ned en del varje år, som du har gjort och så kan du också ta sticklingar för att föröka dem. Kanske finns någon mera framstående lavendelodlare här som kan komma med ytterligare tips.

larsw

  • Inlägg: 1878
    • -
    • Ängsjödal Gård
Re:lavendelskötsel
« Svar #4 skrivet: 19 mar-07 kl 15:00 »
Man kan också gräva upp plantan och plantera den djupare, så bara topparna på grenarna sticker upp. Varje gren blir då en egen planta och gamla plantan rötter. Är väl ngn form av sticklingsteknik kanske? På några år kan man på så sätt få rätt rejält med lavendel.

Antar, men har ej provat, att man också kan plantera nyinköpta plantor på det sättet.
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

hemmamamman

  • Inlägg: 492
    • Närke
    • http://hemmamammansliv.blogspot.com/
Re:lavendelskötsel
« Svar #5 skrivet: 19 mar-07 kl 15:35 »
Jag har en rabatt full med lavendel på framsidan av huset och det luktar så gott när man går förbi. Jag brukar toppa dom varje år. Jag gödslar dom aldrig. Vattnar gör jag bara om det är jättetorrt annars får moder natur sköta vattningen. Mina lavendel växer som ogräs. Nåt år hade några av plantorna frysit ihjäl, så då fick jag köpa några nya. Men annars har jag haft mina planter i kanske 5 år nu.
Men jag undrar en annan sak. Vad kan jag göra med alla lavendelblommor som blir? Jag brukar torka och göra doftkuddar. Torka hela buketter och ha i vaser. Ibland har jag även fyllt en oasis med lavendel och gett bort i present, när oasisen hade torkat hade blommorna det med. Så det blev två presenter i en.  ;) Sen har jag även gjort skorpor på lavendelblommor en gång men det smakade ungefär som när man får tvål i munnen!
Hemmamamma, tre barn, en gubbe, 4 marsvin, extraknäcker som sjuksköterska. Samlar på spartips.

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
Re:lavendelskötsel
« Svar #6 skrivet: 19 mar-07 kl 15:58 »
Sy ännu mera doftkuddar och sälj dem!

Alva

  • Gäst
Re:lavendelskötsel
« Svar #7 skrivet: 19 mar-07 kl 16:16 »
Såg en fin variant någonstans, få se om jag kan förklara..
Tag ett knippe lavendel, knyt ihop dem under blomställningen,
vik sedan skaften ,jämt fördelade, utåt och runt blommorna, knyt ihop ovanför och ha gärna en bit av stjälken kvar. Vira band eller snöre runt dem. Resultatet kan kanske liknas vid en skallra ?
Snyggt, snabbt och enkelt.

Våmhuskullan

  • Inlägg: 1518
    • -
Re:lavendelskötsel
« Svar #8 skrivet: 07 apr-07 kl 16:29 »
här dör bara lavendeln  :(
jag har köpt flera gånger och planterat ,men efter vintern är den död...
jag önskar lavendel i min stenrabatt. det luktar ju så gott!

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
Re:lavendelskötsel
« Svar #9 skrivet: 25 jun-07 kl 10:43 »
Kan man ha lavendel i köksfönstret, tro? Men då blir det väl ingen övervintring...?
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Sia

  • Inlägg: 1237
    • Dalarna
Re:lavendelskötsel
« Svar #10 skrivet: 16 sep-07 kl 22:29 »
Jag hade tänkt plantera lavendel i söderläge i ren sand med marktäckning av gräsklipp, det borde väl funka?
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Janne H

  • Inlägg: 25
    • Uppland
SV: lavendelskötsel
« Svar #11 skrivet: 17 apr-11 kl 04:43 »
Efter vad jag har hört så är lavendelrötter lite känsliga för frostsprängning. Därför sägs de gilla upphöjda bäddar med mycket grus i jorden. Då blir trycket mot rötterna inte så hårt under vintern.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

718 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser