Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skillnad på electrolux assistenter  (läst 110083 gånger)

Skogsviktor

  • Inlägg: 117
    • Västergötland
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #80 skrivet: 28 jan-15 kl 18:36 »
Av ren nyfikenhet, den svarta transistorn, finns det nån ersättare till den? I min N8 så är den märkt D1303 men jag kan inte hitta någon vettig info om den. Att ha en ersättare på lager vore bra...

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #81 skrivet: 28 jan-15 kl 20:36 »
Av ren nyfikenhet, den svarta transistorn, finns det nån ersättare till den? I min N8 så är den märkt D1303 men jag kan inte hitta någon vettig info om den. Att ha en ersättare på lager vore bra...


Det är en triac. Och förslag på ersättare finns på förra sidan i tråden, http://www.alternativ.nu/index.php?topic=144950.msg1627708#msg1627708 .

Finns det någon tillverkarlogga eller firmamärke på den du har som heter D1303?

Skogsviktor

  • Inlägg: 117
    • Västergötland
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #82 skrivet: 29 jan-15 kl 06:32 »
Triacen är jag med på men den jag menar är den lilla transistorn bredvid den. Kan det vara en diac?
Jag kan inte se någon annan märkning på den.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #83 skrivet: 29 jan-15 kl 08:57 »
Ah, den.  Diacar finns inte av så många olika typer, så man bör kunna räkna med att första bästa man får tag i och som är avsedd för triactriggning kommer att fungera.
En "klassisk" typ är DB3, Elfa 70-204-98 .

nils-orvar

  • Inlägg: 12
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #84 skrivet: 19 maj-15 kl 06:33 »
Passar inte en vanlig "strykjärnskontakt" ? Originalproppen med snedställda flatstift används också på en del andra svenska 50- och 60-talsprylar, bl a dammsugare och kassaapparater. Sådana brukar dyka upp lite då och då.

Jag fick tag på strykjärnskontakt! Finns på Tradera.

Bulba

  • Inlägg: 3
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #85 skrivet: 31 okt-15 kl 12:02 »
Hej
Har en N4 serie D. Anslutningskabeln börjar så smått se sliten ut och jag skulle gärna byta ut intag o sladd till ett jordat utförande eftersom jag inte riktigt litar på elsäkerheten för ojordade köksmaskiner som är +50år. Någon som har något tips om hur man möjligtvis kan konvertera? Är enda sättet att montera kabeln direkt i maskinen och skippa intaget och den lösa sladden?
Med vänlig hälsning,
Peter

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #86 skrivet: 31 okt-15 kl 16:39 »
Hej
Har en N4 serie D. Anslutningskabeln börjar så smått se sliten ut och jag skulle gärna byta ut intag o sladd till ett jordat utförande eftersom jag inte riktigt litar på elsäkerheten för ojordade köksmaskiner som är +50år. Någon som har något tips om hur man möjligtvis kan konvertera? Är enda sättet att montera kabeln direkt i maskinen och skippa intaget och den lösa sladden?
Med vänlig hälsning,
Peter

N4 har väl förstärkt isolering/dubbel isolering (det bör finnas en dubbelkvadrat - eller Fi -märkning på typskylten). I så fall så får den egentligen inte skyddsjordas, och isoleringen mot utsatt del är så välgjord alternativt dubblerad att man inte behöver oroa sig över den ens efter många år.

Om man ändå vill bryta mot föreskrifterna och skyddsjorda den så är nog det enklaste sättet att man byter intaget med plastram och snedställda flatstift till en vanlig strykjärnskontakt med metallram, och använder en vanlig jordad strykjärnskontaktkabel. Vill man modernisera kan man säkert tillverka en adapterplåt och sätta dit ett jordat nätintag av den moderna typen som används på datornätdelar mm. Se dock till att ansluta skyddsjorden på ett pålitligt och sätt.

Om det bara gäller att ersätta anslutningskabeln så passar vanliga strykjärnskontakter bra på de snedställda flatstiften. Med lite tur kan man hitta anslutningskablar i bättre skick, den där sorten har inte bara använts på Electrolux assistent utan även på t ex dammsugare, elskrivmaskiner, räknemaskiner, symaskiner och många andra svenska elprylar med förstärkt isolering från 60-talet.

Bulba

  • Inlägg: 3
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #87 skrivet: 01 nov-15 kl 08:53 »
Trodde knappt inte att dubbelisoleringen var uppfunnen då, men den var den visst. Jodå det finns en dubbelkvadrat på typskylten. Efter ditt svar så känner jag mig lite lugnare. Får åka till den lokala second hand affären och se om jag kan hitta fräsch gammal kabel innan jag börjar mixtra med intaget.
Tack för ditt snabba svar.
Med vänlig hälsning,
Peter

Bulba

  • Inlägg: 3
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #88 skrivet: 01 nov-15 kl 08:54 »
Trodde knappt inte att dubbelisoleringen var uppfunnen då, men den var den visst. Jodå det finns en dubbelkvadrat på typskylten. Efter ditt svar så känner jag mig lite lugnare. Får åka till den lokala second hand affären och se om jag kan hitta fräsch gammal kabel innan jag börjar mixtra med intaget.
Tack för ditt snabba svar.
Med vänlig hälsning,
Peter

SigridA

  • Inlägg: 3
    • Danmark
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #89 skrivet: 16 nov-15 kl 09:54 »
Hej,
Jag tycker att det danska www.dba.dk har mycket mer att sælga æn blocket, så ifall något ær svårt att hitta så skulle ni kunna titta dær.
http://www.dba.dk/til-boligen/andre-maskiner/koekkenudstyr-og-maskiner/?soeg=electrolux+assistent&iswildcard
De kostade 1000 och 1400 Dkr. Ni skulle ju kunna øverala dem att skicka den med posten.
Jaq tror jag ska køpa en sjælv en dag.

ChrilleK67

  • Inlägg: 1
    • Västergötland
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #90 skrivet: 20 mar-16 kl 18:15 »
De flesta 50- och 60-tals Assistent lider av att gummiringarna som håller fast motorn är av ett dåligt material som tappar formen med tiden, varefter motorn ställer sig snett och drivremmen hoppar av ständigt och jämnt. De kantiga modellerna från sent 60-tal och framåt (de äldsta var gråvita med gråblå underdel, senare blev de orange/brun) har samma sorts motorfästen men ett bättre material i gummiringarna som inte åldras. Om det går att få tag i såna där gummiringar som reservdel idag så är det förmodligen inga problem att byta i en äldre modell heller.

Jag köpte just en N4 (b) med 400 watts motor. Men, precis som du skriver så står axeln snett och jag har också konstaterat att det är gummipackningarna som håller fast motorn som är något deformerade. Vad göra? Den klarar bara lätta degar...

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #91 skrivet: 20 mar-16 kl 22:47 »
Om man inte får tag i nya ringar (kolla på någon hushållsmaskinsverkstad som sysslar med Electrolux) så kan det i nödfall gå att vända de gamla. Men det förutsätter att de inte har klibbat fast så svårt i motorn att de går sönder när man försöker lossa dem.
Och så finns ju möjligheten om man hittar ett icke räddningsbart vrak av en nyare 70- eller 80-talsassistent, att plocka gummiringarna därifrån. De verkar vara av bättre kvalitet i de kantiga modellerna.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #92 skrivet: 06 jun-16 kl 09:42 »
Jag har fått tag i en 40-talare. Och den skiljer sig lite från mammas runda gula. Min har en köttkvarn som bara är hälften så lång som den morsan har. Alltså den delen där skruven ska vara.
Jag har även en nyare orange.

Jag har ett problem med köttkvarnen till den äldre, nylonpackningen som ska sitta mellan skruv och ytterdel saknas. Slet ut den på morsans en gång och det funkade inte att mala utan den brickan. Vart kan man hitta såna??

Köpte denna gamla klenod för 300 kronor ;D

gudu

  • Inlägg: 37
    • Bohuslän
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #93 skrivet: 08 nov-16 kl 20:57 »
Vill tacka för denna eminenta tråd! Min N8 stannade efter några minuters provkörning efter ca tjugo år i ladan. Det var kondensatorerna och när de var utbytta mot nya från elfa/Distrelec, som de numera heter, gick den fint igen och en första omgång kanelbulledeg är knådad, bakad och nästan uppäten. (Forumet har ännu än gång visat sig överlägset facebooks försvinnande flöden.)
Tanken är snabbare än handen.

Andreas Engvall

  • Inlägg: 7
    • -
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #94 skrivet: 08 okt-17 kl 18:25 »
Jag har en N23 som är helt död. När jag öppnar den ser den fin ut och jag hittar inga tecken på att det skulle vara något fel, förutom att inget när jag vrider på vredet. Innan den gick sönder gick den trögt/långsamt och lät illa. Något tips på vad som kan vara fel?

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #95 skrivet: 08 okt-17 kl 20:51 »
Om du drar runt motor och drivrem för hand, går det lätt då?  Om du hakar av remmen och provkör motorn obelastad, hur beter den sig då?

Mät om du får fram spänning till motorn, om inte så torde felet ligga på kretskortet med triac mm eller i strömbrytare, kablar mm.
Finns det spänning till motorn men den ändå inte går så är det dags att titta närmare på den.

Andreas Engvall

  • Inlägg: 7
    • -
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #96 skrivet: 09 okt-17 kl 21:19 »
Hej Torbjörn, motorn snurrarmed remmen på, men gnisslar lite. När jag mäter spänning till kort med vredet fullt på får jag ut 221v men 0v från kortet till motorn. Verkar helt klart vara något på kortet som är trasigt. Kortet ser fräscht ut även om det är daterat 02/09/85. Det är märkt
OF: 218870
VAR 230V SS NEON
4350967-02

Gnisslet på remmen kan ev vara det som gjort att kortet brunnit.

Andreas Engvall

  • Inlägg: 7
    • -
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #97 skrivet: 09 okt-17 kl 22:28 »
Nu ser jag vad som verkar vara felet. Den gröna komponenten märkt 3w 0ohm 047J nere i vänstra hörnet. Ingen spänning passerar.
När jag kontrollmätte nu får kortet 234v men som tidigare 0v ut till motorn.
Kan något behöva smörjas för att minska gnisslet?

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #98 skrivet: 10 okt-17 kl 06:45 »
Den svarta komponenten är ett trådlindat motstånd, troligen 0,047 ohm.  Det ser konstigt ut vid undre änden av det, det är inte bara så att det är en dålig lödning som har fått varmgång och måste bättras på?

Andreas Engvall

  • Inlägg: 7
    • -
SV: Skillnad på electrolux assistenter
« Svar #99 skrivet: 10 okt-17 kl 06:48 »
Jag testar ikväll. Du skriver svarta, men menar du det gröna?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

600 gäster, 7 användare (2 dolda)
xaelanar, ärt, kickan1971, Bokohammare, Jon.b

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser