Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  gengasdrivet elverk,  (läst 27169 gånger)

häggmispel

  • Gäst
gengasdrivet elverk,
« skrivet: 03 nov-12 kl 23:06 »
funderar på o ta ett gammalt bensindrivet elverk o modifiera det till gengasdrift, jag är inte insatt i gengasaggregatens upbyggnad men det är väl ingen rymd teknik precis   ;D,

fasen va skönt de vore och klippa av den där svarta kabeln en da o slippa alla fasta avgifter och bränslekostnader detta vore väl en bra lösning i skogen där inga ledningar finns och njuta av ett oberoende från statoil mm men samtidigt kunna ladda datorn o lite andra
elberoende produkter, hela skogen e ju full av lagom fuktiga pinnar till ändamålet 8)

e ja ute o cyklar eller skulle det vara värt att exprimentera med i vinter ???
http://sv.wikipedia.org/wiki/Gengas
« Senast ändrad: 03 nov-12 kl 23:17 av häggmispel »

Existens!

  • Gäst
SV: gengasdrivet elverk,
« Svar #1 skrivet: 04 nov-12 kl 00:06 »
Experimentera du..men det är inte så enkelt som det låter.. Och jag tror ju du tjänar mer på att elda upp veden som den är..

Eko-Trädgård

  • Inlägg: 1457
  • Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

fishyerik

  • Inlägg: 995
    • Uppland
SV: gengasdrivet elverk,
« Svar #3 skrivet: 04 nov-12 kl 10:57 »
Jag har ingen egen erfarenhet att hänvisa till angående gengasdrift, jag tror att man ska vara både händig och road av att mecka för att det sak vara värt det. Detta antagande bygger jag alltså bara på det jag läst och sett på TV. Exempelvis den unga kilen som var med i "landet runt" med sin gengasbil  såg ut att trivas bäst när han var lite sotig.

Det finns helt klart potential i gengas, särskilt om man kan utnyttja värmen på ett bra sätt. Den mesta energin avgår ju som värme. Idealet vore väl att ha något som värmer kåken samtidigt. Då vore det ett ultimat komplement till solenergianläggning, för den som gillar att mecka, och samla samt hantera veden. Det kanske är realistiskt att "bara" behöva i storleksordningen 5 liter bra ved per kWh el.

Eftersom små motorcyklar byggts om till gengasdrift av hemmapulare ser jag inte varför det skulle vara fullständigt orimiligt att bygga om ett litet bensinelverk och koppla avgasröret till befintlig skorsten, med viss värmeväxling på avgaserna, till exempel om man redan har en vedpanna.   

Man ska vara väldigt väl medveten om att gengasen är en tyst dräpare,  så ett gengasaggregat är ingen man respektlöst leker med, ska man ha det inne så lär man inte bara ha en mätare, man måste ha koll på aggregatet, och hur luften rör sig i huset. Normalt sett suger ju en panna ut en massa luft, men man skulle få vara väldigt noga med att elda skorstenen varm först, och verkligen inte plocka ut mer värme ur avgaserna än att man får ett pålitligt självdrag som är större än avgasmängden. Inte dra igång gengasaggregatet och gå och lägga sig och vila, inte ens i ett annat rum i huset.     




Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: gengasdrivet elverk,
« Svar #4 skrivet: 05 nov-12 kl 15:40 »
Se gärna www.gengas.nu .
Några goda råd:
Elverket bör inte placeras i boningshus utan hellre i ett eget, mycket luftigt skjul.
Även om man siktar på en modern gasgeneratorkonstruktion med kondensränna osv, så ställer en gengasanläggning mycket större krav än vanliga pannor och kaminer på att veden är perfekt torr och sönderdelad till lagom storlek (kubb eller grovflis beroende på hur gasgeneratorn är byggd).
Motorn bör vara en toppventilmotor med relativt hög kompression om man ska få bra driftresultat.

Per Nilsson

  • Inlägg: 11
    • Småland
SV: gengasdrivet elverk,
« Svar #5 skrivet: 10 nov-12 kl 16:20 »
Jag håller på att försöka bygga mig en dylik gengasanläggning här hemma på gården. Det är lite mer komplicerat än jag först hade tänkt mig. Jag hade överdimensionerat hela anläggningen å det grövsta så det är bara att göra om alltihopa.

fishyerik

  • Inlägg: 995
    • Uppland
SV: gengasdrivet elverk,
« Svar #6 skrivet: 10 nov-12 kl 16:40 »
Jag håller på att försöka bygga mig en dylik gengasanläggning här hemma på gården. Det är lite mer komplicerat än jag först hade tänkt mig. Jag hade överdimensionerat hela anläggningen å det grövsta så det är bara att göra om alltihopa.

Spännande, vill du berätta mer?
Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

Per Nilsson

  • Inlägg: 11
    • Småland
SV: gengasdrivet elverk,
« Svar #7 skrivet: 10 nov-12 kl 22:12 »
Jag har inte för avsikt att klippa någon kabel. Istället skulle jag vilja få in en slant samtidigt som jag värmer huset med träbränsle. Målet är en negativ värmekostnad! Ved eldar jag med redan idag men jag ligger alltid efter med vedhuggningen och börjar tröttna på den ganska tunga vedhanteringen och att elda med sur ved.
Man skulle kunna elda samma mängd ved i ett gengasaggregat, köra en bilmotor på gasen och skicka in värmen från gengaskylaren, motorns kylvatten och från avgaserna in i huset via en kulvert. Motorn ska driva en generator och elöverskottet ska säljas till valfritt elhandelsbolag. Elpriserna är i regel som högst vintertid då man ju är i bäst behov av att elda. Elpriset är vidare högre tidig vardagsförmiddag. Kan man som jag gör nu, elda mot akumulatortank, så kan man köra anläggningen dessa tider och klämma ut några kronor till.
Det är viktigt att man inte bygger ett för stort aggregat i förhållande till motorns effekt. Det blir för lågt flöde genom ett stort aggregat vilket resulterar i problem med tjärbildning. Jag hade ett passande rör från en hisskolv liggande. Med utgångspunkt från detta rör så blev brännkammaren i aggregatet dimensionerat för motorer med en effekt mellan 5-10hkr. Det kanske är lite i underkant till en stor b230 volvomotor, men jag tänker mig att man ska kunna köra denna motor i väldigt maklig takt. kanske 500 rpm? då borde effektutvecklingen inte vara så stor och jag fantiserar om att motorn borde gå mer effektivt vid låga varvtal.
Jag hade byggt ett våldsamt stort aggregat av två ihopsatta oljefat på 250 liter vardera. Vidare en scrubber som gas renare/kylare på 120 liter. Samt tillhörande vattenkylare med fläktar. Jag fick inte detta att fungera alls och jag tror att orsaken är läckage. luftinsläppen till aggregatet är så pass små att även ett litet läckage skulle påverka ganska mycket. Jag slängde alltihop utom brännkammaren och började på ny kula. Nu har jag hittat en kompressortank på 25 liter som jag har byggt aggregatet av. Jag hoppas det ska fungera bättre.

Smajsan

  • Inlägg: 1733
    • -
SV: gengasdrivet elverk,
« Svar #8 skrivet: 10 nov-12 kl 22:34 »
Coolt  :D mycket imponerad.Jag själv kan inget alls om detta  ;)
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: gengasdrivet elverk,
« Svar #9 skrivet: 11 nov-12 kl 09:58 »
Om man ska ta ut effekt ur en gammal bilmotor och inte bara låta den gå på tomgång, så bör nog varvtalet vara minst 1500-2000 varv/min. Detta för att oljepumpens kapacitet inte räcker till vid lägre varvtal, i synnerhet inte om motorn är sliten och ändå börjar ha svårt att hålla oljetrycket uppe. Det är lämpligt att ha en oljetrycksmätare inkopplad till elverksmotorn och alltid ha koll på att motorn går med reglerat oljetryck, om trycket börjar sjunka så att inget flöde går genom överströmningsventilen så får man vara beredd på att haveririsken ökar.

Det kan också bli bekymmer med kylvattenpumpen, men på motorer där den drivs av kilrem (alltså inte via kugghjul från aggregataxeln som på Saabs B-motorer från 70-talet eller via kamremmen som på många moderna konstruktioner) är det ju lätt gjort att ändra utväxlingen till den om det visar sig nödvändigt.

Misse

  • Inlägg: 1840
  • nr 9424
SV: gengasdrivet elverk,
« Svar #10 skrivet: 11 nov-12 kl 10:20 »
Se gärna www.gengas.nu .
Några goda råd:
Elverket bör inte placeras i boningshus utan hellre i ett eget, mycket luftigt skjul.
Även om man siktar på en modern gasgeneratorkonstruktion med kondensränna osv, så ställer en gengasanläggning mycket större krav än vanliga pannor och kaminer på att veden är perfekt torr och sönderdelad till lagom storlek (kubb eller grovflis beroende på hur gasgeneratorn är byggd).
Motorn bör vara en toppventilmotor med relativt hög kompression om man ska få bra driftresultat.


Vad för kompressionsförhållande är max på gengas? ???
På bf95 är ju numera 10 % etanol inblandat så det går ofta att köra på 12:1 om det är bra förbränningsrum m.m
På E85 har jag haft uppåt 15:1 utan spikningar (har ej testat högre)

När spikar gengas?  Eller inträffar andra för mig okända konsekvenser?


Apropå lågt motorvarv = lågt oljetryck,  så finns till volvo b230 högvolymsoljepumpar att få fatt i.  Används av turbonissar som kör med stora lagerspel och en turbo som behöver bra stabilt oljeflöde.
Men jättelågt motorvarv tror jag förutsätter att slipa sin kamaxel själv (något jag läääängtar efter att göra, och kommer att göra så småningom..) då överlappet på kamaxeln (den tidpunkt då båda ventilerna står öppna :( )  i praktiken gör att motorn blir mycket lågkomprimerad då. Precis tvärsemot vad man vill...
Jag skulle vilja prova att köra med en överlappsfri kam med mycket branta öppnings och stängningsramper i någon bil!!! :D :D


han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

fishyerik

  • Inlägg: 995
    • Uppland
SV: gengasdrivet elverk,
« Svar #11 skrivet: 11 nov-12 kl 10:54 »
Tack för info! Du blir lite av en hjälte i mina ögon om du får i hop något som fungerar hyggligt.

Det är ju fantastiskt om du kan leverera el när det behövs som mest från ved som du ändå värmer huset med.

I ett större perspektiv vore det ju fantastiskt om många sålde el när spotpriset är högt, bättre med vedkraft än fossil-olje-reservkraft. 
 

Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: gengasdrivet elverk,
« Svar #12 skrivet: 11 nov-12 kl 11:30 »
Vad för kompressionsförhållande är max på gengas? ???
På bf95 är ju numera 10 % etanol inblandat så det går ofta att köra på 12:1 om det är bra förbränningsrum m.m
På E85 har jag haft uppåt 15:1 utan spikningar (har ej testat högre)

När spikar gengas?  Eller inträffar andra för mig okända konsekvenser?


Det finns de som har kört med kompressionsförhållande uppåt 16:1 och kanske ännu högre på gengas med bra resultat, det har rört sig om gengaskonverterade dieslar där man har satt in tändstift istället för spridare.
En motor med "normalt" bensinkompressionsförhållande på sådär 8-10:1 går överhuvudtaget inte att få att spika på gengas hur fel man än ställer in tändningen, det som händer vid alldeles för tidig tändning är att motorn börjar gå "hårt" och effekten minskar.
De stora stationära motorer som fanns vid alla järnverk för sådär 100 år sedan och som drevs på masugnsgas (i stort sett samma sak som gengas) hade vanligtvis kompressionsförhållande 13:1 .

Det finns olika uppgifter om gengasens oktantal, allt mellan 100 och 130. Problemet är väl detsamma som vid E85, nämligen att oktantalmätmetoderna är anpassade för bensin och inte är så relevanta för bränslen som uppför sig på annat sätt när det gäller spikning. För just gengas så varierar ju gasens sammansättning mycket och jag skulle tro att en riktigt dålig gengas (låg halt av CO och nästan ingenting alls av H2, CH4 och andra brännbara ämnen) är den som har högsta oktantalet.

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: gengasdrivet elverk,
« Svar #13 skrivet: 12 nov-12 kl 03:20 »
Det kan ju inte bli någon kontinuerlig drift eftersom man måste sota och rengöra mycket regelbundet, och då måste den svalna av först också

Existens!

  • Gäst
SV: gengasdrivet elverk,
« Svar #14 skrivet: 12 nov-12 kl 08:43 »
En kompis till mig som är en erkänt duktig mekaniker och smed försökte sig på just ett sånt här projekt. Hade också en volvomotor, men jag minns inte modell.

Men han fick det aldrig att fungera bra, utan grejerna ligger nog i en hög nånstans.
Det verkade otroligt klurigt att få lagom fuktighet på veden bland annat.

Lite konstigt är det ju, för när man tittar på gamla filmer så verkar dom ju i princip häva i vad som helst i aggregatet  :) , men som så ofta var väl kanske verkligheten annorlunda.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: gengasdrivet elverk,
« Svar #15 skrivet: 12 nov-12 kl 14:17 »
Det kan ju inte bli någon kontinuerlig drift eftersom man måste sota och rengöra mycket regelbundet, och då måste den svalna av först också
Ja, om man bygger gengasverket på samma sätt som ett fordonsmonterat gengasverk brukar vara byggt. Men ska man göra en anläggning för kontinuerlig drift bör man tänka till lite extra och t ex se till att asktömning och rengöring av filter kan göras under drift. Gör gärna gasgeneratorn så att ingen aska samlas i den utan allt följer med gasen till cyklonrenaren, med en lämplig ventil eller spjäll till dess askbehållare och kanske dubbla behållare, kan man tömma den utan att stoppa anläggningen. Finrenaren kan man antingen dubblera, så kan man rengöra den ena medan den andra används, eller också gör man den som någon form av torrfilter som kan tömmas på sot under drift.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: gengasdrivet elverk,
« Svar #16 skrivet: 12 nov-12 kl 14:25 »
En kompis till mig som är en erkänt duktig mekaniker och smed försökte sig på just ett sånt här projekt. Hade också en volvomotor, men jag minns inte modell.

Men han fick det aldrig att fungera bra, utan grejerna ligger nog i en hög nånstans.
Det verkade otroligt klurigt att få lagom fuktighet på veden bland annat.

Lite konstigt är det ju, för när man tittar på gamla filmer så verkar dom ju i princip häva i vad som helst i aggregatet  :) , men som så ofta var väl kanske verkligheten annorlunda.

Gammaldags vedgasgeneratorer med dubbelmantel (Imbert och liknande) är extremt känsliga för fuktig ved, där kan man nog säga att veden aldrig kan bli för torr. På dem får man också räkna med dålig gas under 10-15 minuter efter varje fyllning, i och med att fukten kokar bort från all ved i magasinet på en gång och inte kan ta vägen någon annanstans än via härden och därmed motorn.

Modernare konstruktioner med kondensavskiljning (kallas ibland monorator) är däremot inte alls lika känsliga för fuktig ved.

Enkla s k stratified-generatorer (amerikanen Tom Reed's konstruktion) är nästan lika känsliga för fukt som de gamla Imbertgeneratorerna, men de har i alla fall fördelen att fukten avges allteftersom och man riskerar inte att nästan bli stående omedelbart efter en vedfyllning, de ger lika halvdålig gas hela tiden om veden är fuktig.

En vanlig orsak till att man misslyckas med en gengasanläggning är att härden i gasgeneratorn är felgjord på något sätt - det är viktigt att alla mått står i rätt proportion till det gasflöde generatorn ska lämna. Det är också vanligt att man får problem med tjuvluft och läckor, om det kommer in luft någonstans i systemet där gasen fortfarande är het så brinner gasen upp där och då har man bara mer eller mindre obrännbara rökgaser kvar till motorn.
I stationära anläggningar har man också risken för "vedhäng" att tänka på, dvs att veden inte rasar ner av sig själv i gasgeneratorn utan bildar valv som man måste spetta ner för hand om man inte gör någon maskinell anordning (omrörare, något som skakar om hela gasgeneratorn etc).

Per Nilsson

  • Inlägg: 11
    • Småland
SV: gengasdrivet elverk,
« Svar #17 skrivet: 12 nov-12 kl 22:49 »
Det låter som om du Torbjörn har pysslat med både det ena och det andra. Jag blir imponerad av all kunskap! Har du personliga erfarenheter av att konstruera ett gengassystem?

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: gengasdrivet elverk,
« Svar #18 skrivet: 13 nov-12 kl 19:39 »
Jag är åtminstone delägare i en gengasbil, som kördes och modifierades ganska flitigt för sådär 8-10 år sedan...

häggmispel

  • Gäst
SV: gengasdrivet elverk,
« Svar #19 skrivet: 13 nov-12 kl 21:54 »
Experimentera du..men det är inte så enkelt som det låter.. Och jag tror ju du tjänar mer på att elda upp veden som den är..

ja e lite rastlös av mig och brukar för det mesta ha lite smuts under naglarna :)
klippa av  elkabeln e väl ingen lönande ide det kan ja hålla med om men om man bor långt ifrån elnätet så borde det va ett bra alternativ med en gengas motor i lagom storlek, borde passa bra ihop med solceller och vindkrafts generator
en liten traktor med kraftuttag på så har man även en drivkälla till ett elaggregat, vedklyven, vedkapen, slåttern, gräsklipparen mm
även varmvatten tillverkning som någon skrev om borde ju kunna lösas med ett grenrör som används i båtmotorer och skördetröskor mm där krav på brandsäkerheten krävs.
volvomotorer till bilar finns det ju gott om plus att priset är lågt o att det finns mycket kraft i dom. själv så tänkte jag försöka få tag på någon liten båtmotor typ albin o21 eller liknande som redan har rätt grenrör samt är mer i storlek med vad jag skulle vilja ha samt att den har ett stort svänghjul som gör den lämplig för låga varv.
1 st albin o21 sökes 8) samt en ritning till ett lämpligt gengasaggregat
och om någon i närheten av mariestad har intresse och vill va med och exprimentera så går det bra, typ någon kväll i veckan under vinterns mörka period

 

Vasa81

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
SV: gengasdrivet elverk,
« Svar #20 skrivet: 14 nov-12 kl 00:06 »
Inte tid i vinter men kommer gärna och tittar någon gång. :-)

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: gengasdrivet elverk,
« Svar #21 skrivet: 14 nov-12 kl 07:56 »
volvomotorer till bilar finns det ju gott om plus att priset är lågt o att det finns mycket kraft i dom. själv så tänkte jag försöka få tag på någon liten båtmotor typ albin o21 eller liknande som redan har rätt grenrör samt är mer i storlek med vad jag skulle vilja ha samt att den har ett stort svänghjul som gör den lämplig för låga varv.
1 st albin o21 sökes 8) samt en ritning till ett lämpligt gengasaggregat



Ritningar på gengasaggregat finns på http://www.gengas.nu/byggbeskrivningar/index.shtml .
Jag skulle nog inte rekommendera en Albinmotor, eftersom det är en sidventilmotor med låg kompression och opraktiskt format förbränningsrum, som inte är särskilt lämplig för gengasdrift. Eftersom gengasen brinner så långsamt jämfört med t ex bensin, så spelar förbränningsrummets form mycket större roll på gengas än man är van vid från bensinmotorer. En motor med toppventiler, och helst då en med V-ställda ventiler (hemimotor) eller 4 ventiler per cylinder, är verkligen att rekommendera. Hellre många små cylindrar än få stora cylindrar. Lämpliga motoralternativ skulle kanske kunna vara Ford Zetec, Peugeot/Citroën TU, och de små motorer på upp till 1,4 l som satt i bl a VW Polo på 80-talet.
Tänk dock på att om du ska använda en motor med aluminiumtopp är det viktigt att undvika kondens i insugningskanalerna, det gäller att kyla gengasen så att så mycket kondensvatten som möjligt fälls ut i finrenare eller kondensbehållare, och sedan använda förvärmd sekundärluft så att den gasblandning som kommer in i motorn säkert är några grader över daggpunkten.

Det vattenkylda grenröret på båtmotorer är inte tänkt för att ta ut maximalt med värmeenergi ur avgaserna, utan det syftar bara till att ge en vattenmantel runt grenröret och slippa strålningsvärme i motorrummet.

häggmispel

  • Gäst
SV: gengasdrivet elverk,
« Svar #22 skrivet: 22 nov-12 kl 23:52 »
tack för alla tips o ideer,, ryggen e besvärlig emellanåt och har bromsat upp projektet en del, det känns inte som jag behöver merprojekt  just nu så i vinter blir det till att läsapå lite för att minska utvecklings abstinensen och söka efter  någon passande motor, har fått tag på ett 80 liters rostfritt expansionskärl som jag hoppas det går använda till aggregatet,  mvh

Kapsyl

  • Inlägg: 85
    • Skåne
SV: gengasdrivet elverk,
« Svar #23 skrivet: 17 dec-12 kl 00:49 »
Tittar du på den här sidan så får du både underhållning och en hel del information om gengas och vilka problem som kan dyka upp.

http://vedbil.se/

häggmispel

  • Gäst
SV: gengasdrivet elverk,
« Svar #24 skrivet: 18 dec-12 kl 00:22 »
tackar för det kapsyl, verkar va roliga grabbar de där så det får bli te o läsa om deras äventyr några dagar framöver,, tror de va dom jag såg i ett program på tvn för ett tag sen :D

Mårten

  • Inlägg: 20
    • Östergötland
SV: gengasdrivet elverk,
« Svar #25 skrivet: 27 jan-13 kl 16:08 »
Hej!
Idag loggade jag in här för att starta en diskussion om gengasdrivet elverk. till min stora glädje visade det sig att det redan var i full gång = jag är inte ensam!

Jag har under flera år samlat på mig saker som skulle kunna vara "bra att ha" när det till slut blir något av med ideerna.
Först tänkte jag bara göra ett enket reservelverk. Lärde mig en del om elberoende efter stormarna Gudrun och Per....
Så jag har en 60 hästars Mercedesdiesel stående, och tänkte koppla ihop den med en trefasgenerator på 8 kilowatt. Den generatorn ska gå på 1500 varv per minut, och det är ju detsamma som lite lagom förhöjd tomgång på dieselmotorn. Motsvarar ca 50 km/tim med bilen - alltså tillräckligt varvtal för att vattenpump och oljetryck ska funka.
En 60-hästarsmotor med relativt tungt svänghjul som blir belastad med ca 12 hästkrafter borde orka utan större bekymmer vid 1500 varv - har jag resonerat.
Men så en dag när jag besökte den lokala skroten, så stog där en skördetröska från ca 60-talet.
I den tröskan satt något som liknade en B18, men med varvtalsregulator.
Jag köpte såklart motorn och tänkte att den skulle kunna matas med gengas - även den har ju en effekt som klart överstiger dom behövliga 12 hästkrafterna.
Men jag kan ju bara den delen av detta som innebär rent mekaniska ingrepp - har inga egentliga kunskaper om gengas.
Därför blev jag glad över Torbjörns inlägg - det är ju stor skillnad om man ska bygga en stationär anläggning eller en som sitter i ett fordon.

Finns det någon här som tycker detta är såpass intressant att vi kunde bygga varsin anläggning tillsammans? Så slipper man kanske att göra alla misstag själv....
Jag bor utanför Kisa i södra östergötland.

/Mårten

krikav

  • Inlägg: 449
    • Hälsingland
SV: gengasdrivet elverk,
« Svar #26 skrivet: 20 feb-13 kl 19:23 »
Jag är också intresserad av de här sakerna.
Men jag skulle gärna modifiera systemet en aning, så att man kan tillverka kol med.

Dvs, man stoppar in ved, och plockar ut kol, och vedgaserna låter man driva en motor som genererar ström. All spillvärme tas tillvara på och värmer villan.


Jag är rätt novis vad det gäller gengas, och även motorer rent generellt. :)
Har tillgång till en sån här motor:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_discontinued_Volkswagen_Group_petrol_engines#1.6_R4_48-55kW

Engine code - AEE 1,6 MPI
Displacement, valvetrain, fuel system - 1598 cc, 8v single overhead camshaft (SOHC) Magneti Marelli multi-point fuel injection (MPI)
Max. power at rpm - 55 kW (75 PS; 74 bhp) at 4,500
Max. torque at rpm - 137 N·m (101 lb·ft)at 3,500

Kan denna utnyttjas för gengasförbränning tro?
« Senast ändrad: 20 feb-13 kl 19:31 av krikav »

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: gengasdrivet elverk,
« Svar #27 skrivet: 20 feb-13 kl 22:17 »
Det går inte att producera kol samtidigt med gengas. Det är grundläggande i gengasprocessen att kol förbränns ofullständigt till koloxid.
Se t ex http://www.gengas.nu/teori.shtml .

Den där VW-motorn går säkert utmärkt att använda, i all synnerhet om den är utvecklad ur de mindre Polo/Derby-motorerna så den har V-ställda ventiler och s k crossflowtopp (dvs att insugnings- och avgasgrenrör sitter på var sin sida av toppen).
Har du kvar alla kabelstammar, styrdon mm som hör ihop med den? Annars kan det bli svårt att få till ett fungerande tändsystem på en så pass modern motor. Det är också lämpligt att ha kvar insprutningssystemet för att kunna starta på flytande bränsle och låta motorn "suga igång" gengasverket. Det är mycket lättare att starta på det sättet än att hålla på med startfläktar på 40-talsvis, och dessutom är det bra att låta motorn förbränna den dåliga gas som gengasverket lämnar under startförloppet än att blåsa ut den oförbränd i luften.

krikav

  • Inlägg: 449
    • Hälsingland
SV: gengasdrivet elverk,
« Svar #28 skrivet: 21 feb-13 kl 00:14 »
Aha, det är så gengasen fungerar... Jag hade fått för mig att det bara var att leda vedgaserna direkt in i en motor. :)
Då gissar jag att om jag verkligen vill ha kvar det mesta möjliga av kolet, då måste jag använda någon helt annan typ av motor, eller kanske t.o.m en ångturbin driven med förbränning av vedgaserna för att koka vatten?

Kul att veta att motorn går bra till gengas!
Jag har 2 stycken skoda felicia ståendes som reservdelbilar, och det vore skoj att kunna använda motorn i någon av dem till något kul. :)

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: gengasdrivet elverk,
« Svar #29 skrivet: 21 feb-13 kl 07:41 »
Problemet med de s k pyrolysgaser som bildas vid kolning är att de till största delen består av vattenånga och förångad tjära. De är inget vidare motorbränsle i gasform hur man än gör. Antingen kan man bränna upp dem för uppvärmningsändamål i någon form av panna (om man har användning för värmen) eller också kan man kondensera dem till tjära som sedan går att destillera/raffinera till ett nödtorftigt användbart dieselbränsle.

Markus_Almroth

  • Inlägg: 488
    • Medelpad
SV: gengasdrivet elverk,
« Svar #30 skrivet: 21 feb-13 kl 10:48 »
Mitt tips är att läsa igenom hur det fungerar innan man börjar bygga. Det är många fördomar om hur man tror det fungerar och jag har sett hundratals projekt misslyckas på grund av antaganden som inte stämmer.

Jag har skrivit ganska mycket på gengas.nu, det är en bra början. Eller försök få tag i en kopia på boken "Gengas". Jag gjorde en nytryckning av den, men det gick åt fort som fanken. Nu har jag tappat bort PDF-filen. När jag hittar den skall jag lägga upp den på gengas.nu också.

/M
Ät kött - må bra - lev länge.

benke

  • Inlägg: 7
SV: gengasdrivet elverk,
« Svar #31 skrivet: 07 maj-13 kl 21:30 »
På YOU-TUBE finns mycket om gengas. Sök på : woodgas eller gassifier. En av mina favoriter är:
WOOD GAS , DŘEVOPLYN
lägg märke till den smarta 12 volts laddaren.

J björk

  • Inlägg: 9
    • Östergötland
SV: gengasdrivet elverk,
« Svar #32 skrivet: 24 nov-14 kl 14:26 »
Hejsan, kul att det verkar finnas lite intresse för det här på fler håll :)

Jag håller på med ett aggregat med Fema eller sd aggregat, en 1,6L golf4 (AKL) motor och en AEG 160 någonting. 30A står det vet jag iaf..(kan återkomma med mer vad det är för motor om det blir aktuellt) Det blir även en arduino som ska hålla koll på lite tempar och tryck, blandningsförhållande osv. om det går som det är tänkt.

Det är mekaniskt hyfsat färdigt, och jag har kört med det en del. Dock är det inte klart med inkoppling av generatorn, måste ha tag i kondensatorer och komma fram till ordentligt vad jag behöver.

Arduinon är inte så färdig heller, nu ser jag bara två tempar på en display.

J björk

  • Inlägg: 9
    • Östergötland
SV: gengasdrivet elverk,
« Svar #33 skrivet: 29 nov-14 kl 20:34 »
Jag skulle gärna vilja ha lite hjälp med hur jag ska koppla generatorn (motorn). Lite vad jag har för alternativ, som nätansluten eller som fristående. Motorn ska gå på 380V som D-kopplad. Hör för mig att det skulle vara 690V Y-kopplad.

Skulle man köra nätansluten är det väl inget problem att köra D, då behöver jag ju ingen nolla.
Men som fristående vill jag ju gärna ha nolla, kan jag då D-koppla generatorn och Y-koppla kondensatorerna och då använda mittpunkten på  kondensatorkopplingen som nolla?
Om jag Y-kopplar generatorn får jag väl för hög spänning?

Samt hur ska jag veta hur stora kondensatorer jag ska ha, jag kanske behöver ha flera steg med kondesatorer att koppla in efter behov?

ManPåGården

  • Inlägg: 109
  • Har frys och källare full efter sommar och höst.
    • Småland
SV: gengasdrivet elverk,
« Svar #34 skrivet: 29 nov-14 kl 22:03 »
Hej!
Intressant.
Laddade upp en bild i galleriet under bygga&bo - uppvärmning.
En spännande proffsig anläggning som visar att gengas fortfarande kan vara modernt.
Själv tänker jag på sikt byta min 30 åriga panna och satsa på flispanna och montera in en stirlingmotor i den.
Har idag redan solfångare och solceller så nu är det bara vinter kvar att ordna med energin.
/Z
Älskar Natur dans Uppfinningar och människor

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: gengasdrivet elverk,
« Svar #35 skrivet: 29 nov-14 kl 22:22 »
Jag skulle gärna vilja ha lite hjälp med hur jag ska koppla generatorn (motorn). Lite vad jag har för alternativ, som nätansluten eller som fristående. Motorn ska gå på 380V som D-kopplad. Hör för mig att det skulle vara 690V Y-kopplad.

Skulle man köra nätansluten är det väl inget problem att köra D, då behöver jag ju ingen nolla.
Men som fristående vill jag ju gärna ha nolla, kan jag då D-koppla generatorn och Y-koppla kondensatorerna och då använda mittpunkten på  kondensatorkopplingen som nolla?
Om jag Y-kopplar generatorn får jag väl för hög spänning?

Samt hur ska jag veta hur stora kondensatorer jag ska ha, jag kanske behöver ha flera steg med kondesatorer att koppla in efter behov?

I princip brukar det inte vara lyckat att köra en asynkronmaskin som generator på "eget nät". Det blir alldeles för svårt att få någorlunda konstant spänning, ett sätt som möjligen kan fungera är att ha en trefasig reaktor med mättad kärna inkopplad, men det blir en ganska oekonomisk reglering.

Asynkrongeneratorer fungerar däremot utmärkt när de är inkopplade till ett starkt nät som bestämmer frekvens och spänning, det är en mycket vanlig lösning i t ex vindkraftverk och riktigt små vattenkraftverk som är anslutna till elnätet. Då är det bara att prova ut kondensatorerna för bästa effektfaktor vid aktuell belastning.

Om du ska köra anläggningen ansluten till nätet, och du ändå inte tänker belasta generatorn fullt, så går det bra att ha den Y-kopplad. Vid liten belastning är det egentligen bara bra eftersom tomgångsförlusterna i maskinen blir försvinnande små när den får gå med bara ca 60 % av märkspänning. Vid högre last, då kopparförlusterna börjar göra sig mer gällande, kanske verkningsgraden blir bättre vid D-koppling.
En fördel med att ha en stor Y-kopplad maskin inkopplad till nätet är att den kan hjälpa till att jämna ut andra osymmetrier, t ex pga stora enfaslaster eller osymmetriskt byggda distributionstransformatorer.

Om du vill låta ditt elverk gå på eget nät så bör du rikta in dig på en synkrongenerator. En vanlig släpringad trefasmotor kan i vissa fall gå att köra som synkronmaskin, om du kopplar ihop två av släpringarna och lägger på magnetiseringsström (likström) mellan dem och den tredje. Innan du lägger ner alltför mycket arbete på projektet bör du dock provköra maskinen och förvissa dig om att den ger någotsånär sinusformad spänning, både i tomgång och vid belastning. Kolla också att den kan lämna önskad spänning vid full last utan att kräva otrevligt hög magnetiseringsström.
Tänk på att du måste ordna en bra varvtalsregulator för motorn, för att få stabil frekvens.

J björk

  • Inlägg: 9
    • Östergötland
SV: gengasdrivet elverk,
« Svar #36 skrivet: 01 dec-14 kl 09:28 »
Jag får tacka så mycket för svar. Jag försökte lägga en bild här i tråden strax efter mitt första inlägg, men det kom visst inte med. Det tycks ju inte vara några bilder här i trådarna, så man kanske inte ska göra det?

Jag hade tänkt sköta varvtalsreglering, blandningsförhållande, frekvens och spänningsövervakning etc. med arduinon.
Men jag får se lite hur det går, programeringen är ju rena grekiskan..

Men om jag kör mot nätet behöver jag väl ingen varvtalsreglering direkt? Jag menar, nätet lär väl bromsa både spänning och frekvens? 

Gilbert

  • Gäst
SV: gengasdrivet elverk,
« Svar #37 skrivet: 01 dec-14 kl 12:18 »
Jag tycker inte man skall ge upp tanken på att generera värme och el från egna skogen.

Hamnar man i problemet 50 Hz och stabil spanning ut finns alltid bot på det. Idag finns det många olika typer av prisvärda (sa inte billiga) växelriktare för solcellssystem.

[producera gengas] -> [motor] -> [skit-generator] -> [trafo] -> [enkel likriktare] -> [VÄXELRIKTAREN] -> perfekt 230V ut med central och hela baletten i riktaren.

Här behöver du inte bry dig om varvtalet om du hittar ett varv som går bra.

Restprodukten här är förstås värme från motor mm, ta vara på den. Verkningsgraden blir lite lägre - men vad gör det. Värmen är ändå intressant.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: gengasdrivet elverk,
« Svar #38 skrivet: 01 dec-14 kl 20:02 »
Jag får tacka så mycket för svar. Jag försökte lägga en bild här i tråden strax efter mitt första inlägg, men det kom visst inte med. Det tycks ju inte vara några bilder här i trådarna, så man kanske inte ska göra det?
Klicka på plustecknet vid "Bilagor och andra tillval", leta rätt på bildfilen med utforskarfönstret som kommer upp när du klickar på "Bläddra", se till att den är på max 192 kB och att den har ett filformat som är gångbart på webben (t ex jpg, gif eller png), sen ska det fungera.

[quoteJ
Jag hade tänkt sköta varvtalsreglering, blandningsförhållande, frekvens och spänningsövervakning etc. med arduinon.
Men jag får se lite hur det går, programeringen är ju rena grekiskan..

Men om jag kör mot nätet behöver jag väl ingen varvtalsreglering direkt? Jag menar, nätet lär väl bromsa både spänning och frekvens?
[/quote]
Du måste ha någon form av varvtals- och spänningsregulator så att inte motorn rusar eller spänningen blir för hög om generatorbrytaren löser ut eller om ditt elverk/anläggning av någon annan anledning råkar bli frikopplat från nätet när det går för fullt. Dessutom är det lämpligt att ha ett bakeffektskydd så att inte elnätet försöker tvinga generatorn att gå som motor om gengasmotorn stannar. En sak som elsäkerhetsverket kräver är automatik så att inte ditt elverk försöker mata ut ström på ett "dött" elnät

J björk

  • Inlägg: 9
    • Östergötland
SV: gengasdrivet elverk,
« Svar #39 skrivet: 02 dec-14 kl 14:32 »
En annan fråga när vi är inne på vad man behöver för att det ska vara godkänt, då tänker jag på frånkopplingsautomatiken. Går det få ett sådant här hemmabyggt elverk godkänt att leverera el ut på nätet?

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: gengasdrivet elverk,
« Svar #40 skrivet: 02 dec-14 kl 21:41 »
I princip går det nog om man betraktar sig själv som tillverkare med produktansvar och dokumenterar allt som behöver dokumenteras. Det innebär att man målar dit ett CE-märke på elverket och skriver en s k tillverkardeklaration där det i stort sett står vilka standarder och direktiv man anser att den måste uppfylla samt att man intygar på heder och samvete att den uppfyller dem, samt en s k TCF (Technical Construction File), dvs en pärm, USB-minne eller liknande där man samlar all information om elverket (ritningar, beräkningar, mätprotokoll, manualer/datablad för ingående delar osv) som någon myndighet skulle kunna tänkas vara intresserad av att studera om det blir något problem eller olycksfall som man får för sig att skylla på ditt elverk. Tillverkardeklarationen ska vara färdig så att säga i förväg, men TCF:en har man en viss tid (jag tror det är två veckor) på sig att sammanställa om Elsäkerhetsverket eller någon annan myndighet begär in den. Det är dock klokt att ha den åtminstone i det närmaste klar i förväg.

J björk

  • Inlägg: 9
    • Östergötland
SV: gengasdrivet elverk,
« Svar #41 skrivet: 06 dec-14 kl 16:09 »
Ska se om jag får upp några bilder här:



En skaplig bild på hur det ser ut nu.

Lite bilder under byggandet:



Till hö har man alltså själva aggregatet. Som det är nu fyller man på bränsle direkt i härden. Tanken är väl någon form av skruvmatning från externt magasin i framtiden.
Man kan ana cyklonrenaren yttligare till hö. Tv är en glasfiberdukrenare, alltså den största burken.



Nästa burk, efter det blanka röret är dubbelmantlad och kyld/värmd med motorns kylvätska, i den är det flis.
Tanken är att den ska fånga lite tjära och ev. andra otrevligheter som har kommit så långt.

 


Sedan är det 3 likadana burkar, de är för kylning och fånga kondensvatten. De är klyvda till ca 15cm från botten, och har en plåt som delar av de båda halvorna.
Så gasen måste alltså gå ner och upp på andra sidan.

Jag har provkört med belastning nu, det gick bra. Dock fick jag lite problem att det ville hänga sig i aggregatet, så det brände tomma fickor.

J björk

  • Inlägg: 9
    • Östergötland
SV: gengasdrivet elverk,
« Svar #42 skrivet: 07 dec-14 kl 16:01 »
Jag funderar på om man kunde bygga någon slags omrörare till aggregatet.
Jag tänker mig ett rör uppifrån och neråt med vinkeljärn el dyl. som sticker ut på lämpliga nivåer.
Men frågan är om röret i sig stör, och vilka nivåer som kunde vara lämpligt att ha själva omrörningen?
Jag tänker att det kan vara risk att få ner okolat bränsle för djupt, speciellt då nivåerna i generatorn kan variera.

Även med belastning verkar kolningen hamna väldigt högt, nästan uppe vid toppen.
jag vet inte om det är normalt, eller om det är ett tecken på att aggregatet är i största laget?

Härdröret är nog i största laget, har för mig att det är ca 230mm innerdia.
Jag har dock en 60mm strypning nära botten, men frågan är hur mycket nytta den gör när härden ligger så högt.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: gengasdrivet elverk,
« Svar #43 skrivet: 05 feb-15 kl 16:28 »
Jag kan inte så mycket om gengas. Lånade en bok för 20 år sen som jag kopierade. Min fundering var nog att konventera ett befintligt bensindrivet elverk till gengas, och att det skulle gå att elda gengasaggregatet med bränslepellets.
kretslopp

sydtobak

  • Inlägg: 773
  • Skogstorpare
SV: gengasdrivet elverk,
« Svar #44 skrivet: 22 feb-15 kl 21:18 »
Här finns exempel på en som byggt ett aggregat som skall eldas med pellets
https://www.youtube.com/watch?v=a6e3CprVTi8
Min bästa ägodel är min vedspis!

Caffe

  • Inlägg: 31
    • Östergötland
SV: gengasdrivet elverk,
« Svar #45 skrivet: 25 feb-15 kl 09:53 »
Ska se om jag får upp några bilder här:



En skaplig bild på hur det ser ut nu.

Lite bilder under byggandet:



Till hö har man alltså själva aggregatet. Som det är nu fyller man på bränsle direkt i härden. Tanken är väl någon form av skruvmatning från externt magasin i framtiden.
Man kan ana cyklonrenaren yttligare till hö. Tv är en glasfiberdukrenare, alltså den största burken.



Nästa burk, efter det blanka röret är dubbelmantlad och kyld/värmd med motorns kylvätska, i den är det flis.
Tanken är att den ska fånga lite tjära och ev. andra otrevligheter som har kommit så långt.

 


Sedan är det 3 likadana burkar, de är för kylning och fånga kondensvatten. De är klyvda till ca 15cm från botten, och har en plåt som delar av de båda halvorna.
Så gasen måste alltså gå ner och upp på andra sidan.

Jag har provkört med belastning nu, det gick bra. Dock fick jag lite problem att det ville hänga sig i aggregatet, så det brände tomma fickor.


Wow! Snyggt bygge. Det där tycker jag du får visa upp när du känner dig klar, tror det skulle uppskattas av många. :)

Hur funkar det med insprutare och gengas? Jag hade fått för mig att man var tvungen att utgå från en förgasarmotor.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: gengasdrivet elverk,
« Svar #46 skrivet: 25 feb-15 kl 11:22 »
Hur funkar det med insprutare och gengas? Jag hade fått för mig att man var tvungen att utgå från en förgasarmotor.

Det fungerar utmärkt. Det spelar ingen roll om motorn är utrustad med förgasare eller insprutning för drift på flytande bränsle, det systemet används ju ändå inte då den körs på gengas.

Det finns ett par fördelar med insprutning. Dels kan man stänga av det flytande bränslet enklare och mer effektivt när man har insprutning (bara att bryta spänningsmatningen till spridarna), med en förgasare riskerar man att motorn suger ur flottörhuset under gengasdrift och sedan blir nästa start svårare än nödvändigt. Och dels eliminerar insprutningen de problem som man alltid får med en förgasare i närheten av gengas, nämligen att munstycken och små kanaler sätts igen av sot, tjärångor mm.

poze

  • Inlägg: 630
    • Östergötland
SV: gengasdrivet elverk,
« Svar #47 skrivet: 25 feb-15 kl 13:43 »
Förslagsvis kan man ha i lite svarv/borr spån av järn i någon av kylburkarna för att fånga lite svavel och få lite mer filteryta..

Vad använder du för flis eller motsvarande?  När det hänger sig.. det är ju lättare när den hänger med och skakar när man kör med den.. stationär behöver oftast någon skakare till aska och "nedmatning" har du någe sånt?
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: gengasdrivet elverk,
« Svar #48 skrivet: 25 okt-15 kl 17:16 »
Förslagsvis kan man ha i lite svarv/borr spån av järn i någon av kylburkarna för att fånga lite svavel och få lite mer filteryta..

Svavel är ju ändå inget problem när man förgasar biomassa, däremot kan det vara ett stort bekymmer om man använder t ex stenkol eller torv som gengasbränsle.

En klassisk metod för att rena gengas, närmare bestämt vedgas, är annars att använda s k våtrenare - helt enkelt en burk med silbotten, fylld med lämpligt material (på 40-talet använde man träull, numera oftast lecakulor)  som är placerad efter gaskylaren, på ett ställe i anläggningen där gasens temperatur säkert ligger under dess daggpunkt så det alltid fälls ut kondensvatten där.

För stationärt bruk, där man räknar med många drifttimmar per år och är intresserad av att få bästa möjliga livslängd hos motorn, vore det förmodligen idé att dessutom kosta på sig någon form av elektrostatfilter.

Förresten, hur har det gått med elverksbygget? Det är länge sedan det var någon aktivitet i tråden?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

791 gäster, 3 användare
xaelanar, GE202, olleryd

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser