Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan kiwano och gurka korsa sig med varandra?  (läst 4351 gånger)

vicky-g

  • Inlägg: 371
    • Västmanland
Kan kiwano och gurka korsa sig med varandra?
« skrivet: 04 maj-11 kl 15:08 »
Har planterat kiwano och gurka brevid varandra och funderar på om det var en dålig idé. Dels så ska inte den här gurkan befruktas och dels tänkte jag ta frön från kiwanon. Troligen får inte gurkan hanblommor, men om det händer vill jag inte ha kiwanogurka nästa år. I och försig kanske det är gott.  :D


Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Kan kiwano och gurka korsa sig med varandra?
« Svar #1 skrivet: 04 maj-11 kl 17:01 »
Jag har ingen aning men jag googlade på "kiwano cucumber crossing" (utan citattecknen) och det verkar som korsning inte inträffar spontant.
Här är t ex en bra sida (länktexten förminskad för att förhoppningsvis rymmas på en rad):
http://database.prota.org/dbtw-wpd/exec/dbtwpub.dll?AC=QBE_QUERY&BU=http://database.prota.org/search.htm&TN=PROTAB~1&QB0=AND&QF0=Species+Code&QI0=Cucumis+metuliferus&RF=Webdisplay

vicky-g

  • Inlägg: 371
    • Västmanland
SV: Kan kiwano och gurka korsa sig med varandra?
« Svar #2 skrivet: 04 maj-11 kl 17:28 »
Tack för hjälpen. Dags att läsa lite.  :)

vicky-g

  • Inlägg: 371
    • Västmanland
SV: Kan kiwano och gurka korsa sig med varandra?
« Svar #3 skrivet: 04 maj-11 kl 17:55 »
Intressant läsning. Har kommit fram till att kiwanon är närmare släkt med melon än gurka så korsningsrisken är nog så minimal det kan bli. Melonerna bor i andra änden av balkongen så de lär ju inte stå och gnugga sig mot varandra.  ;D

Väntar med spänning på att kiwanon ska börja blomma. Den når redan till taket, men än har jag inte sett några knoppar. Inget är som första gången och jag som aldrig har ätit kiwano änns är mycket nyfiken på hur denna växt kommer att bete sig och smaka.

Tack än en gång för länken. Mycket info om denna inte allt för vanliga växt.

Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Kan kiwano och gurka korsa sig med varandra?
« Svar #4 skrivet: 07 okt-14 kl 10:35 »
Okey, det har gått några år men jag undrar hur det gått med dina Kiwano? Vad gjorde du med frukterna?

vicky-g

  • Inlägg: 371
    • Västmanland
SV: Kan kiwano och gurka korsa sig med varandra?
« Svar #5 skrivet: 18 okt-14 kl 14:44 »
Den växte som bara den, men jag fick inte någon frukt på den så det blev ett av mina misslyckande projekt som lades till handlingarna. Eftersom det finns så mycket att prova odla så har jag inte gjort något mer försök. Jag lider av ständig platsbrist.  ;D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

521 gäster, 3 användare
xaelanar, Hardis, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser