Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När ska jag klippa min får?  (läst 21101 gånger)

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: När ska jag klippa min får?
« Svar #20 skrivet: 10 feb-16 kl 10:49 »
Så en minusgrad eller tre är bättre än att komma någon vecka närmre lammningen helt enkelt?

Det beror på om du klipper dem ståendes eller sittande på rumpan. Om de ska klippas sittandes måste du klippa nu annars kan du vänta hur länge som helst. Jag klippte mina i klippstol samma vecka som den första lammade en gång.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14414
    • Östergötland
SV: När ska jag klippa min får?
« Svar #21 skrivet: 10 feb-16 kl 10:55 »
Några minus är inga problem för ett nyklippt får om det inte blåser på det och det får mat.

Om man klipper dem på traditionellt sätt så är det inte bra att vara för nära lamningen eftersom man viker och rullar dem. Klipper du fåret stående och det njuter av friseringen så är det en annan femma.


Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: När ska jag klippa min får?
« Svar #22 skrivet: 10 feb-16 kl 10:56 »
Klipparen jag anlitar klipper dom sittandes...så det är väl bäst att boka in det nu så att det blir gjort helt enkelt.
Det är aldrig för sent att ge upp.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: När ska jag klippa min får?
« Svar #23 skrivet: 06 sep-16 kl 11:03 »
När klippa innan slakt? alltså för att få så fina fällar som möjligt?

Eller ska jag inte klippa dom lamm som ska bli kött o värmande fällar?

Ska ju skicka till Tranås enligt plan.

Gäller Värmlandsfår.
Det är aldrig för sent att ge upp.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: När ska jag klippa min får?
« Svar #24 skrivet: 06 sep-16 kl 11:53 »
När klippa innan slakt? alltså för att få så fina fällar som möjligt?

Eller ska jag inte klippa dom lamm som ska bli kött o värmande fällar?

Ska ju skicka till Tranås enligt plan.

Gäller Värmlandsfår.

Man brukar inte klippa innan slakt. Vill du inte ha fällar med lång ull? Eller vill du att de ska klippas ned av berederiet till bara nån cm?
Har du värmlandsfår gissar jag att du vill ha fällar med alls päls kvar så då kan du inte klippa dem alls. Du får ju markera själv på följesedeln hur mycket du vill att berederiet klipper ned dem.
(matt-skinn kallas de tror jag om de är full-långa)

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: När ska jag klippa min får?
« Svar #25 skrivet: 06 sep-16 kl 13:10 »
Man brukar inte klippa innan slakt. Vill du inte ha fällar med lång ull? Eller vill du att de ska klippas ned av berederiet till bara nån cm?
Har du värmlandsfår gissar jag att du vill ha fällar med alls päls kvar så då kan du inte klippa dem alls. Du får ju markera själv på följesedeln hur mycket du vill att berederiet klipper ned dem.
(matt-skinn kallas de tror jag om de är full-långa)

Perfekt, där fick jag veta allt jag behövde i denna fråga...Tack!

Jag trodde ju att man skulle ansa dom lite...men fick höra ett rykte om att man skulle klippa dom 6 veckor innan slakt..
« Senast ändrad: 06 sep-16 kl 13:16 av Bösahusarn »
Det är aldrig för sent att ge upp.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

580 gäster, 6 användare (1 dolda)
Själv är bäste dräng, xaelanar, eremit1, Tur-Johan, sayerbýr

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser