Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  färsk hästgödsel?  (läst 11210 gånger)

tomas-kero

  • Inlägg: 167
    • Norrbotten
färsk hästgödsel?
« skrivet: 12 okt-14 kl 09:27 »
Hästgödsel som kör ut från stallet i vinter och får ligga ute ( inte under tak)  kan jag använda den i grönsakslandet eller är den för färsk? Jag anntar att den inte hinner brinna särskilt mycket under vintern, men och andra sidan så har det ju regnat och snöat på den några månader.  Att den är klumpig och svår att sprida förstår jag men kan det skada grönsakerna att den är så färsk?

Saltbyxan

  • Inlägg: 48
    • -
SV: färsk hästgödsel?
« Svar #1 skrivet: 12 okt-14 kl 12:51 »
Vad innebär att hästgödsel brinner? Är det lite som när kompost multnar och under processen utvecklar värme när det bryts ner för att slutligen bli jord? Någon mognadsprocess är det, men hur "brinner" den?
Mot vidderna...

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: färsk hästgödsel?
« Svar #2 skrivet: 13 okt-14 kl 14:54 »
Vad innebär att hästgödsel brinner? Är det lite som när kompost multnar och under processen utvecklar värme när det bryts ner för att slutligen bli jord? Någon mognadsprocess är det, men hur "brinner" den?


Det är samma sak för kompost och gödsel. Det är ett slags dämpad förbränning som alstrar värme. Jag har inte ordentlig koll på kemin, men om du kollar t.ex. på strukturformeln för en humussyra, så innehåller den en hel del relativt oxiderade organiska komponenter, som alkohol- och karboxylgrupper. Se t.ex. http://en.wikipedia.org/wiki/Humic_acid

Humus är dock mer sammansatt än humussyra. Humus är den typiska och lyckade slutprodukten av kompostering/brinning.

Se även:
"Kompostering är en självuppvärmande, biologisk process, där organiskt material bryts ner. Exempel på en sådan process är när stallgödsel "brinner". I första hand skiljer sig processen genom temperaturstegringen från den nedbrytning som annars förekommer i naturen under medverkan av syre. Värmebildningen framkallar ett karaktäristiskt nedbrytningsförlopp, som kallas kompostering. I de fall biologisk nedbrytning sker utan tillgång till syre, rör det sig om jäsning eller förruttnelse. Arbetet med nedbrytningen utförs av levande organismer, därav biologisk nedbrytning."
http://www.vaxteko.nu/html/sll/sjv/jordbruksinfo/JIN93-01/JIN93-01.HTM
« Senast ändrad: 13 okt-14 kl 15:02 av Anders S »

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: färsk hästgödsel?
« Svar #3 skrivet: 13 okt-14 kl 15:01 »
Hästgödsel som kör ut från stallet i vinter och får ligga ute ( inte under tak)  kan jag använda den i grönsakslandet eller är den för färsk? Jag anntar att den inte hinner brinna särskilt mycket under vintern, men och andra sidan så har det ju regnat och snöat på den några månader.  Att den är klumpig och svår att sprida förstår jag men kan det skada grönsakerna att den är så färsk?


Du kan läsa om komposteringens (och brinningens) för- och nackdelar t.ex. här:
http://www.vaxteko.nu/html/sll/sjv/jordbruksinfo/JIN93-01/JIN93-01.HTM

Hästgödsel som brinner eller förvaras i gödslehög utan särskild gödselvård, t.ex. kompostering, blir ofta för luftig, så den brinner mer till luft (vilket går mer i riktning mot fullständig förbränning - med tiden åt askhållet) än att gå i riktning mot jord/humus som man hellre vill ha.

Högen bör i varje fall inte ligga under takdroppet!

Hur är den strödd?

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: färsk hästgödsel?
« Svar #4 skrivet: 13 okt-14 kl 15:28 »
Vi tar stallgödsel direkt till odlingarna och då har gödseln (och torv som strö) legat i plastsäck sen mockningen och vi hackar runt och ner gödseln i markytan och det brukar bli bra, men vi brukar gödsla ytterligare under sommaren för det går inte att ha för mycket pinfärsk gödsel. Det går att odla även i färsk gödsel som inte är spridd men då måste det finnas en jordbarriär mellan plantor/frön och gödseln annars kan det bli för starkt för växternas rötter (typ odling i varmbänk).
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: färsk hästgödsel?
« Svar #5 skrivet: 13 okt-14 kl 16:20 »
det går inte att ha för mycket pinfärsk gödsel

Det här tror jag är en av nycklarna om man vill använda färsk gödsel. Jämför med naturen. Där gödslar djuren färskt, men de sprider ut det i tid och rum. Kompostering/brinning/gödselvård är på sätt och vis en anpassning till att gödseln koncentreras då djuren är uppstallade. Men det är en anpassning som som är väl utprövad och en integrerad del av det mesta av odlingskultur (om än inte allt).

En av dem som gått längst i att odla naturenligt var japanen Masanobu Fukuoka. Han använde färsk gödsel, som han spred tunnt, i en mängd som motsvarade den djurpopulation som marken kunde föda. Så visst finns det olika sätt.

Dock undrar jag varför gödseln förvaras i plastsäckar. Blir det inte lätt syrebrist? Är det bra?

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: färsk hästgödsel?
« Svar #6 skrivet: 13 okt-14 kl 16:30 »
...

Dock undrar jag varför gödseln förvaras i plastsäckar. Blir det inte lätt syrebrist? Är det bra?
Det handlar bara om att innan vi hämtade gödseln så körde de iväg med släpkärra och hällde ut säckarna hos nån bonde, de som har stallet/hästarna har bara en liten tomt och odlar nog knappt inget heller = dvs en rent praktisk lösning. Och det är bra för oss oxå, bara att slänga upp säckarna på släpkärran och köra dem direkt till odlingarna.
Vet inte om det blir syrebrist det är inget vacum i säckarna utan de är öppna när vi hämtar.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Saltbyxan

  • Inlägg: 48
    • -
SV: färsk hästgödsel?
« Svar #7 skrivet: 13 okt-14 kl 19:41 »
Det är samma sak för kompost och gödsel. Det är ett slags dämpad förbränning som alstrar värme.

Okay, intressant att läsa, tack för länkar och svar...
Mot vidderna...

tomas-kero

  • Inlägg: 167
    • Norrbotten
SV: färsk hästgödsel?
« Svar #8 skrivet: 15 okt-14 kl 19:42 »
Men det här låter ju lovande, då borde det inte vara något problem att att använda hästgödsel även om det är färskt men jag får tänka på att jag troligen får upprepa gödslingen en gång till .kan man använda gödseln som marktäckning runt ex.kålplantor i juli eller är det fortfarande risk för att jag bränner plantorna?

 Om jag på våren, lägger upp den kvarvarande gödseln  i en hög och packar ihop det någorlunda och sen täcker med en presenning borde jag ju kunna få den att brinna under sommaren och då borde den ju vara riktigt bra till hösten ?
 Hästarnas boxar strös med  halm och kutterspån.

kervennic

  • Inlägg: 1212
  • vita e vita
    • Övriga världen
SV: färsk hästgödsel?
« Svar #9 skrivet: 27 okt-14 kl 00:56 »
Jag får ibland problem med för färsk hästgödsel att de främjar larver, specielt den som kallade "taupin" i mitt hemland. Jag tror att den är larven från rändig sädesknäppare. De brukar äta rötterna och dödar småningom lök, vitlök, purjolök sallad och skaddar potatis.
Det kan bli jätte irriterande: fina sallader som bara visnar och dör på en dag...Annars kan lök sluta växa och får massa svarta prickar på skalet. Samma prickar kan man hitta på potatis skalet där larver äter munbitar.

Det altså bättre att använda mogen kompost. Om man har inte val, eller fårde ändå, kan det bli en jätte bra ide att sätta en halva potatis i jorden (sät en trä pine i potatisen för att gräva ute den senare) i flera känsliga platser. Larver gillar skadade potatis mer än alla andra rötter och det är bara att ta potatis ute och ploka larver och döda de. Jag har lyckat på så sätt att rädda många plantor. Bra ide alltså att alltid behålla alla potatis, även om de är inte fina, gröna, skadad osv, man kan änvända de för att locka dessa larver.

http://fr.wikipedia.org/wiki/Taupin_des_moissons#mediaviewer/File:Agriotes-lineatus-011.jpg


« Senast ändrad: 27 okt-14 kl 01:02 av kervennic »
vita e vita

mimsan

  • Inlägg: 66
  • Planterar gärna träd
    • Skåne
SV: färsk hästgödsel?
« Svar #10 skrivet: 27 okt-14 kl 06:45 »
Hästbajs funkar bra att jordförbättra med utan lagring. Stallgödsel från häst som innehåller halm måste vara färdigbrunnen, men ströar man med torv så kan man odla direkt.
Alltför konsekvent är inte trovärdigt.

bettan

  • Inlägg: 3
    • Småland
SV: färsk hästgödsel?
« Svar #11 skrivet: 02 nov-14 kl 15:02 »
Jag brukar ta hästgödsel blandat med torv och lägga direkt på mitt grönsaksland varje höst och det har fungerat bra. Gödseln har då inte legat mer än några månader på gödselstacken.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: färsk hästgödsel?
« Svar #12 skrivet: 02 nov-14 kl 17:04 »
mimsan, det låter som du mest tänker på att det ska gå att mylla gödseln.

bettan, ja jag kan tänka mig att det går bra. Jag har gjort ungefär detsamma och såg inga direkta problem.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: färsk hästgödsel?
« Svar #13 skrivet: 02 nov-14 kl 17:05 »
Allmän kommentar om möjligheterna att bedöma vad som fungerar och inte fungerar i odlingsväg:
Helst ska man göra enkla jämförande försök. T.ex. två likadana bäddar där man odlar samma gröda på samma sätt, utom att man i den ena gödslar med färsk hästgödsel och i den andra med brunnen.
Men ofta har man inte möjlighet att göra så eller tycker inte att det är värt besväret utan kör på den variant som man tror mest på eller den som verkar mest praktisk. Då kan man ändå göra en del jämförelser, t.ex. av typen: gick det bättre än ifjol, då jag gjorde på annat sätt? Man kan lära sig saker på det viset också men det blir osäkrare, för ofta är det flera andra saker som ändrat sig från det ena året till det andra och så vet man inte vad som är den verkliga orsaken till en förbättring eller försämring.

Vidare så bör man helst utvärdera på flera olika sätt och under en längre tid. Inte bara hur stor blev skörden? eller slapp jag sjukdomar? utan även t.ex. hur gick skörden att lagra?, hur smakade det som färskt respektive efter lagring?, hur mådde jag av att äta detta? (år efter år), gick det att ta egna sättlökar, sättknölar eller frö från skörden?, gick detta att upprepa år efter år? O.s.v.

Uppenbarligen har mycket få av oss tillräcklig erfarenhet för att bedöma allt detta. Vi får då ändå gå efter det vi vet och de erfarenheter vi har, samt lyssna på andras. Men ibland vore det intressant att höra lite om vad man bygger på när man säger att det ena eller andra går bra.

qeliott

  • Inlägg: 60
    • Skåne
SV: färsk hästgödsel?
« Svar #14 skrivet: 09 nov-14 kl 11:18 »
Hej alla ni som är mycket mera kunniga än vad jag är,

Att hästgödseln blir varm när den "brinner" det märks, det ryker ju ur gödselhögen vid stallet. Men om jag ska ta gödsel till odlingen, ska jag då försöka gräva högt upp i gödselhögen så att jag hämtar sådant som hästarna har gjort ur sig under sista veckan, eller ska jag försöka gräva långt ned i högen?

Jag har en häst, som står inhyrd i ett så kallat kollektivstall för totalt tio-tolv hästar. Jag hyr box av person A, som i sin tur hyr hela stallbyggnaden av person B. B driver jordbruk. B kör varannan månad med sin traktor och lastar om i gödselhögen, och lyfter upp sånt som legat till sig och flyttar undan det från stallporten så att vi som mockar efter våra hästar kan, tja, tömma kärran lite smidigt. Och en gång om året kör B bort all gödseln, jag antar han lägger den på sina åkrar. Gödselhögen består av halm+hästadynga.

Betongplattan under gödselhögen hindrar ju lakvattnet från att rinna undan, så under gödseln finns ett halvmeterdjupt bad av äckelvatten.

Om jag ska ta halmdynga till varmbänken (i februari), då ska jag väl ta högt upp i gödselstacken så att det är så färskt som möjligt? Då är det ju mycket enerig (eller vad det heter, jag är inte naturvetare!) kvar i gödseln, som kan ligga i varmbänken och värma sig. Eller tänker jag fel?

Men om jag ska gödsla grönsakslandet, ska jag då ta gammalt? Hur gammal ska gödseln vara för att ha brunnit klart?

Jag kunde ju fråga bonden B, men han är 82 år och gillar att retas med oss "unga" okunniga…


Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: färsk hästgödsel?
« Svar #15 skrivet: 09 nov-14 kl 11:35 »
Lakvattnet som står är inte bra. Det borde ledas till en urinbrunn. Det gör att gödseln brinner alltför syrefattigt och därför brinner fel eller ofullständigt. Dock när det gäller halmad höstgödsel, som lätt blir för luftig, så kanske detta inte är så illa ändå. Det kan jag inte bedöma utan att ha sett det.

Jag tror det blir bäst med den färska gödseln till varmbänken ja. Men det vet andra bättre.

Till grönsakslandet vore det i rådande läge troligen bäst att ta av det färska och lägga upp det i hög på ditt land ett halvår-år och sen sprida det på landet. Näst bäst vore kanske om du kunde få av det bonden kört bort, om han lagt upp det på hög nånstans innan han sprider det. Tredjen bäst är kanske att ta av det undanlagda på sidan av stallporten och då ta en bit upp i högen, men kanske inte allra överst. Kanske snarare i mitten av högen. Det ska inte vara torrt, luftigt och svartnat, som det kan bli upptill och det ska inte vara alltför slaskigt. Dock, om det bara varit slaskigt ett tag och sen kan få lufta sig lite innan du myllar det, så är det nog OK eller t.o.m. bra.

Du kan även ta av lakvattnet och göra gödselvatten, men även det bör helst få gå igenom en omsättning i vattenform. Det behöver då luftas regelbundet eller helst hela tiden medan det brinner i vattnet. Eller om du får tag i alltför torr hästgödsel kan du lägga upp den i hög och vattna den med lagom mycket lakvatten. Det ska inte vara mer än vad högen kan suga upp.

qeliott

  • Inlägg: 60
    • Skåne
SV: färsk hästgödsel?
« Svar #16 skrivet: 25 nov-14 kl 13:19 »
Tusen tack Anders S och ni övriga för goda, kunniga råd!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

239 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser