Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ska torka en del kött och behöver nitritsaltsblandning, var köpa?  (läst 11184 gånger)

Thron

  • Inlägg: 5
    • Skåne
Hej! Hoppas inte värmen har tagit död på er  8)
Jag behöver köpa konserveringssalt, och helst då ett med enbart nitrit (ej nitrat) och vanligt salt, den man i staterna kallar Cure #1. Gärna redoblandat för EU-nivåerna!
Vet någon om det går att köpa i Sverige eller behöver jag beställa från USA/något land? Haft liten tur med internet-sökandet.

Också, om någon har stor erfarenhet av köttorkning, får man gärna höra av sig i tråden, så vi kan dela kunskap, jag har hållt på en del på sistone :)
Kim

kurt

  • Inlägg: 3488
Söker du efter "nitritsalt" så finns det ju flera leverantörer, ev kan du ju kontrollera med dem att det bara är nitrit (och ev antiklumpmedel) som är tillsatt.

Tydligen har det tidigare varit förbjudet att sälja till privatpersoner, men i alla fall i Danmark så är det nu tillåtet:

http://www.danishoutdoor.dk/polseudstyr/krydderiblandinger/nitritsalt
« Senast ändrad: 20 jul-14 kl 18:52 av kurt »

lsjonsson

  • Inlägg: 30
  • Emigrerat från Huskvarna till Kalix via Aneby
    • Norrbotten
Hej!

Jag torkar mycket kött uppe i Kalix men jag gör det enbart på våren i feb-mars.
Jag anv. inget nitritsalt utan enbart grovsalt, lite socker o vatten.

Mitt recept på saltlag o det är i princip samma som samerna anv. sig av när dom torkar här uppe.
9 l vatten
6 dl grovsalt
1,5 dl socker
Koka upp vatten, grovsalt och socker så att det löser sig i vattnet och rör om samtidigt. När detta är gjort tar Du bort kastrullen från plattan och ställer den på kylning. Förslagsvis ute och utan lock så går det fortast.

En intressant länk som du bör läsa om du inte har gjort det redan.
http://www.samer.se/3539


Köttet ska vara delat och tinat innan det läggs i saltlagen.
3 dygn ska köttet ligga i saltlagen skuret i ca. 3 cm i diam tjocka korvar. Vänd på köttet medan det ligger i saltlagen så att det får samma gråaktiga färg runt om. Minst 3 v. på norrsidan på huset men ändå luftigt och ingen sol och har ni tillgång till en carport så är det ännu bättre med bra luftcirkulation.

Jag har skrivit om det här på forumet förut.
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=167370.0
/Stefan
Det enda sättet att upptäcka gränserna för det möjliga är att gå en liten bit förbi dem in i det omöjliga.
/Arthur C. Clarke

Thron

  • Inlägg: 5
    • Skåne
Tack för en cool beskrivning Isjohansson! Det är verkligen rejäl torkning det där! Ska provas på nån gång!

Och till Kurt: Tänkte inte på att man kunde köpa nitritsaltet rent, och det är givetvis det smartaste. Har varit inne på för många amerikanska sidor och läst och där är det alltid massa blandningar. Får dock skaffa mig en mg-våg så jag inte har ihjäl nån ;)
Kim

lsjonsson

  • Inlägg: 30
  • Emigrerat från Huskvarna till Kalix via Aneby
    • Norrbotten
Tack! Ja, det är en rejäl torkning. Ca. 60 kg rått kött o av det blir det ca 25 kg torkat kött.
Gör så, men du har inte samma torkmöjlighet ner genom landet som vi har här uppe i norr.
Allt hänger på den torra luften som vi har på senvintern/våren. ;D
Det hänger 2,5-3 v beroende på ytetempen på dagarna som gärna får vara +2-5 i skuggan o sol så att det är torr luft.
Jag rekommenderar att du läser länken om samisk mat. Den är väldigt intressant o lärorik. ;)

Har du svårt med stavningen av mitt namn? ??? lsjonsson  ;D
/Stefan
Det enda sättet att upptäcka gränserna för det möjliga är att gå en liten bit förbi dem in i det omöjliga.
/Arthur C. Clarke

Thron

  • Inlägg: 5
    • Skåne
Ojdå Isjonsson, bidde lite fel :P
Ja, detta är vildmarkssättet och den 1000-åriga traditionens sätt, kul att folk gör det ännu!
Jag måste tyvärr göra det kvickare och i en torkugn.
Hade dock en flickvän för längesen som brukade hänga upp små köttbitar för torkning i hela lägenheten på snören, vilket jag då tyckte va rätt skumt, haha. Men torkat kött är gött!
Kim

lsjonsson

  • Inlägg: 30
  • Emigrerat från Huskvarna till Kalix via Aneby
    • Norrbotten
 Ja, det blev visst lite fel. Litet L är första bokstaven o inget annat. ;D

Ja, det kan man lugnt säga o när samerna är uppe till fjälls så måste dom kunna förvara kött o fisk på ett bra sätt utan att det blir dåligt.
Det är inte överallt det finns ström uppe i fjällvälden idag, så än idag lever dom efter sina gamla traditioner.

Fusk! ;D Köttet blir inte lika gott som när det torkas ute på våren. Jag har själv provat för skojs skull. Tummen ner för det.
Var hon en norrländska från början???
/Stefan
Det enda sättet att upptäcka gränserna för det möjliga är att gå en liten bit förbi dem in i det omöjliga.
/Arthur C. Clarke

kurt

  • Inlägg: 3488
Tack för en cool beskrivning Isjohansson! Det är verkligen rejäl torkning det där! Ska provas på nån gång!

Och till Kurt: Tänkte inte på att man kunde köpa nitritsaltet rent, och det är givetvis det smartaste. Har varit inne på för många amerikanska sidor och läst och där är det alltid massa blandningar. Får dock skaffa mig en mg-våg så jag inte har ihjäl nån ;)

Det danska nitritsaltet jag länkade till innehåller 0.6% NaNO2!

Thron

  • Inlägg: 5
    • Skåne
Det danska nitritsaltet jag länkade till innehåller 0.6% NaNO2!
Ja fatta det efter jag skrev.  Rent nitrit är nog inte helt lätt att få tag på.

ljonsson: hemmagjord välkryddad beef jerky går inte av för hackor vid lägerelden ska du veta!
Kim

lsjonsson

  • Inlägg: 30
  • Emigrerat från Huskvarna till Kalix via Aneby
    • Norrbotten
Hahaha!
Då har du inte smakat på torkat kött av första klass. ;D
Där kan vi prata om produkt i högsta klass.

En kompis till mig i Gällivare är sambo med en sameflicka.
Jag var förbi dom när jag var dit o magnetröntgade knäet -08 o jag hade med mig bl. a. torkat kött som färdkost.
Jag bjöd även dom på det o efter en stund så frågar tjejen mig om jag har samiskt påbrå.
Nej, det har jag inte tyvärr, svarar jag.
Hon o även hennes sambo sa att det var bland det godaste torkade köttet som dom hade smakat på.
Det var alldeles lagom salt o rätt konsistens på det. :)

När man får ett sådant betyg av en person med samiskt påbrå så tyder det på att man har lyckats väldigt bra. :)
Det betyget har jag levt på länge. ;D
Jag får beställning på runt 20 kg torkat kött varje år från södra Sverige från privatpersoner o ibland så byter jag mot vildsvinskött el. rådjur men då får dom ha vägarna förbi i så fall. :)
/Stefan
Det enda sättet att upptäcka gränserna för det möjliga är att gå en liten bit förbi dem in i det omöjliga.
/Arthur C. Clarke

Thron

  • Inlägg: 5
    • Skåne
Låter sannerligen som gott betyg! Det finns tyvärr få samer i mina trakter. 
Men vi får väl ta och skicka varandra varsitt smakprov framåt våren!
Kim

lsjonsson

  • Inlägg: 30
  • Emigrerat från Huskvarna till Kalix via Aneby
    • Norrbotten
Ja, det är det o det finns dom säger att mitt smakar bättre än vissa samers torkade kött. ;D
Så nu vet du det o allt annat än MVG i betygsättning förkastar jag. 8) ;D
Ja, det kan vi väl göra. :)

Jag vet 1 pers. i Uppland som torkar vildsvinskött o det får häng från jul o typ 3 månader o det har legat i samma saltlag enl. mitt recept som mitt kött.
Jag har fått några smakbitar o det var gott. Det man får tänka på är att ta bort så mycket fett o fetthinnor som möjligt innan du lägger det i saltlag.
Du kan inte jämföra nötkött med vildsvinskött.
/Stefan
Det enda sättet att upptäcka gränserna för det möjliga är att gå en liten bit förbi dem in i det omöjliga.
/Arthur C. Clarke

Thron

  • Inlägg: 5
    • Skåne
Bara av intresse,  vad betalar du för renen?
Kim

 

lsjonsson

  • Inlägg: 30
  • Emigrerat från Huskvarna till Kalix via Aneby
    • Norrbotten
 Jag får inte ut mer än 20-25 kg kött på en ren till torkning.
65 kr/kg förra året eftersom jag förbrukar 3-4 renar till torkat kött. Det som jag inte anv. från renen till torkat är hals, revben o filéerna. Hals skär jag ner till köttfärskött o så även med revbenen o filéerna ungsstekts hela el. skivar dom o steker dom i stekpannan till middag.
/Stefan
Det enda sättet att upptäcka gränserna för det möjliga är att gå en liten bit förbi dem in i det omöjliga.
/Arthur C. Clarke

Kenai

  • Inlägg: 3
    • Skåne
Vet inte var du bor, men leta upp ett röreri och fråga om du kan få köpa lite.
Har själ köpt en 25 kg säck nitritsalt för 50 kr och 80L säck alspån för 100 kr.

Thron

  • Inlägg: 5
    • Skåne
Vet inte var du bor, men leta upp ett röreri och fråga om du kan få köpa lite.
Har själ köpt en 25 kg säck nitritsalt för 50 kr och 80L säck alspån för 100 kr.
Låter som en fin deal.  Är från Skåne så där finns det ju rökerier,  men här i Stockholm är det lite värre,  ska kolla runt!
Kim

hemul

  • Inlägg: 23
Håller också på och fnular med det här och googlandet ledde till den här tråden.

Egentligen vill jag inte använda nitrit, men jag är också svinrädd för botulism. Och när man tänker efter, jag äter ju köpt chark och den är det nitrit i, så egentligen är det löjligt. Men det känns väl annorlunda när man gör det själv, då vill man ha det rent, utan tillsatser. Dessutom är det godare utan nitrit.

Ville bara tillägga att man också kan köpa ren nitrit, så kan man kanske använde godare salt än det i blandningarna. Borde gå att hitta flera leverantörer, men Santa Maria har.
https://www.santamariaworld.com/se/produkter/salpeter/

En liten fråga till vana torkare har jag också. Botulinum måste ju ha syrefri miljö. Att det är syrefritt i mitten av en stor skinka, det begriper jag. Men om man torkar kött i tunna remsor, uppstår det ens rätt miljö för botulinum då?

Har hittills bara provat att torka lammhjärta, marinerat men utan nitrit. Torkade i apparat i små skivor, bara ett par mm tjocka. Gick fort. Blev asgott, men jag åt upp alltihop på en gång då jag var rädd att spara det. Om man gör på det viset, d.v.s. smått, tunnt, snabbt, kan botulinum ändå frodas?

hemul

  • Inlägg: 23
Håller också på och fnular med det här och googlandet ledde till den här tråden.

Egentligen vill jag inte använda nitrit, men jag är också svinrädd för botulism. Och när man tänker efter, jag äter ju köpt chark och den är det nitrit i, så egentligen är det löjligt. Men det känns väl annorlunda när man gör det själv, då vill man ha det rent, utan tillsatser. Dessutom är det godare utan nitrit.

Ville bara tillägga att man också kan köpa ren nitrit, så kan man kanske använde godare salt än det i blandningarna. Borde gå att hitta flera leverantörer, men Santa Maria har. Har t.o.m. sett det på ICA, fast det var några år sen. Inte kollat på ett tag.
https://www.santamariaworld.com/se/produkter/salpeter/

En liten fråga till vana torkare har jag också. Botulinum måste ju ha syrefri miljö. Att det är syrefritt i mitten av en stor skinka, det begriper jag. Men om man torkar kött i tunna remsor, uppstår det ens rätt miljö för botulinum då?

Har hittills bara provat att torka lammhjärta, marinerat men utan nitrit. Torkade i apparat i små skivor, bara ett par mm tjocka. Gick fort. Blev asgott, men jag åt upp alltihop på en gång då jag var rädd att spara det. Om man gör på det viset, d.v.s. smått, tunnt, snabbt, kan botulinum ändå frodas?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

447 gäster, 2 användare
Jona d, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser