Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Snett hus och knäppande ljud  (läst 23972 gånger)

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: Snett hus och knäppande ljud
« Svar #20 skrivet: 24 jun-11 kl 00:43 »
Min far var arkitekt och sa "aldrig bygga badrum på övervåning". :)

Snickarn

  • Inlägg: 1290
  • One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
SV: Snett hus och knäppande ljud
« Svar #21 skrivet: 24 jun-11 kl 08:53 »
Slutsats: Man ska inte bygga in rör.

Man har i stort slutat med det nu i byggbranschen som jag förstått det just för att slippa problemen när man måste byta nåt eller om det blir en läcka.

Huset är inte renoverat i omgångar då? Det kan isånafall vara så att det har används material som inte funkar ihop och liknande och att det är olika lösningar här och där. Är det samma lutning invändigt som utvändigt? Annars kan det ju vara en mer kosmetisk skada? Som sagt svårt att få en uppfattning i text. Bäst vore kanske att helt enkelt ta dit en snickare eller nån händig vän som kan titta på det och fundera på plats :)
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

12342345

  • Gäst
SV: Snett hus och knäppande ljud
« Svar #22 skrivet: 24 jun-11 kl 15:21 »
Som sagt svårt att få en uppfattning i text. Bäst vore kanske att helt enkelt ta dit en snickare eller nån händig vän som kan titta på det och fundera på plats :)

Så får det bli, känner att jag inte blir ett dugg klokare på det här. Tack för alla svar dock  :)

onkelskruttet

  • Inlägg: 52
  • Bygghantverkare, Timmerman.
    • Värmland
SV: Snett hus och knäppande ljud
« Svar #23 skrivet: 23 jul-11 kl 15:04 »
Ärvde morfars hus för några år sen och har bott här i drygt ett och ett halvt år och det är två saker som stressar mig lite. För det första så lutar halva övervåningen, det är som att den halvan har sackat ihop lite på något vänster.I övrigt är huset relativt rakt. Och om min syster på 60 kg hoppar i sovrummet på ovanvåningen så svajar taket under, känns kanske inte jättebra, eller? I kortsidan på huset, altså den sidan som övervåningen lutar mot, så knäpper det till och från dagligen. Det låter som en kran som står och droppar. Vad kan det bero på? Huset är byggt runt 1930 har jag för mig.

Om det vart så ett tag så är det nog inget stressande i dagsläget, bara genom den enkla filosofin att har det stått ett tag så står det nog ett tag till eftersom timmerstommar generellt sett klarar att röra på sig ganska kraftigt. Men det bygger lite på att det är en timmerstomme, eftersom du daterat det till 1930 så är det ungefår då som timmerstommar slutade vara det dominerande byggnastekniken. Försök att ta reda på hur huset är uppbyggt och om motsvarande sida en våning ändå inte lutar, isåfall kan det vara så enkelt som att grunden satt sig.

ang. droppandet så låter det liknande ifrån mina gamla element, kan det vara det?
Litet jordbruk med skog i hjärtat av Värmlands skogar och dalar. Familjen är lilla dottern, sambon, katter höns, bin,ankor och odlingarna Självhushållarambitioner och flera likasinnande som grannar här i trakten.

onkelskruttet

  • Inlägg: 52
  • Bygghantverkare, Timmerman.
    • Värmland
SV: Snett hus och knäppande ljud
« Svar #24 skrivet: 23 jul-11 kl 15:06 »
Ärvde morfars hus för några år sen och har bott här i drygt ett och ett halvt år och det är två saker som stressar mig lite. För det första så lutar halva övervåningen, det är som att den halvan har sackat ihop lite på något vänster.I övrigt är huset relativt rakt. Och om min syster på 60 kg hoppar i sovrummet på ovanvåningen så svajar taket under, känns kanske inte jättebra, eller? I kortsidan på huset, altså den sidan som övervåningen lutar mot, så knäpper det till och från dagligen. Det låter som en kran som står och droppar. Vad kan det bero på? Huset är byggt runt 1930 har jag för mig.


att bjälklaget svajar är ganska vanligt, är övervåningen gjord för att vara inredd från början eller är det en inredd vind eller halvvåning? Trä är väldigt tåligt för töjning så att det svajar lite är antagligen inget akutproblem, som sagt har det hållt sedn 1930 och inga skador skett pga vatten eller likn. skett så står det nog ytterligare ett tag.
Litet jordbruk med skog i hjärtat av Värmlands skogar och dalar. Familjen är lilla dottern, sambon, katter höns, bin,ankor och odlingarna Självhushållarambitioner och flera likasinnande som grannar här i trakten.

Gottfrid

  • Inlägg: 550
    • -
SV: Snett hus och knäppande ljud
« Svar #25 skrivet: 17 sep-14 kl 21:43 »
Du får skaffa en studsmatta åt lillsyster så kan hon hoppa ute så slipper du att taket/golvet sviktar. ;D

 

Marit

  • Inlägg: 80
    • Värmland
    • gersgården
SV: Snett hus och knäppande ljud
« Svar #26 skrivet: 24 okt-14 kl 16:23 »
Vårt hus lutar också en aning,,,och särskilt rummet ovanför köket är rätt svajigt så de märks väl om någon är där och hoppar/springer. Det blev lite bättre när vi hissade upp huset i just den änden men fortfarande inte helt bra. Men det är ganska långt mellan bjälkarna/reglarna (vad heter det?) i golvet så egentligen borde vi ju bryta upp golvet, lägga nya emellan för att få det tätare plus fylla på mer spån i isoleringen. Men det har inte blivit av ännu så de kanske dröjer ytterligare några år till... :P

Knäppandet har jag dock ingen aning om.... :)
byggnadsvård, växtmedicin, mat och odling!

Johannele

  • Inlägg: 63
    • Finland
SV: Snett hus och knäppande ljud
« Svar #27 skrivet: 12 nov-14 kl 07:36 »
Hos oss har vi också ett knäppande/droppande ljud vid gaveln, fast bara ibland. Vår teori är att det är vatten som droppar ner från hörnen av taket i stuprörens uppsamlingstrattar. Det bildas antagligen viss kondens på taket om det är hög luftfuktighet och temperaturen samtidigt sjunker (som till nätterna), så det kan alltså droppa lite fast det inte har regnat. Det droppar också om solen värmer taket efter frost. Så här har vi tänkt om vårt ljud i alla fall. Det kan nog hända att ditt ljud beror på något annat men det kan alltid vara bra att prova så många teorier som möjligt så hittar man kanske förklaringen till sist.  :)

Vårt golv lutar också rejält på övre våningen ut mot båda gavlarna. (Vi såg på en massa hus innan vi köpte det här. Alla golv lutade i övre våningen på de äldre husen.) Att bara övre våningens golv lutar ser vi som ett tecken på att själva grunden i alla fall är rak och stadig utan sättningar och det är ju en bra grej. Det svajar rejält då man går på övre våningen. Visst kan det kännas lite störande men det är knappast en sak man behöver oroa sig över hållfasthetsmässigt i alla fall, enligt logiken som folk har nämnt här tidigare: träbyggen är sega och om de stått i hundra år håller de nog ett tag till.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

760 gäster, 1 användare
Hokuspokus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser